Prijzenexplosie WTF

gelukkig is de korg poly 800, ook 2 osc analoog, nog altijd goedkoop :)

gelukkig is de korg poly 800, ook 2 osc analoog, nog altijd goedkoop
Waarom een poly 800 als je een DW-6000 voor minder kan scoren, ok je moet ze wel vinden maar echt die poly 800 is echt niet zo heel bijzonder als veel mensen denken. Wil het poly ding niet compleet afzeiken maar die DW alternatief als tip he :)

Ghe ghe .. levendig draadje, ik heb nog nooit zoveel berichten van reactie op gehad moewahaha

als je een dw6000 voor 100 euro kan krijgen wel ja :)

ik zie op internet polysixen weggaan voor meer dan 600 euro, dat heeft maar 1 osc en 1 sub en is erg beperkt qua sound

Ja, ook daar voor geld weer "gelukstreffers" maar meestal zijn ze defect en is het wel nog een kwestie van de voeding repareren. Het is meer dat ze te weing worden aangeboden dan dat ze de kop kosten hoor...

als je een dw6000 voor 100 euro kan krijgen wel ja :)

ik zie op internet polysixen weggaan voor meer dan 600 euro, dat heeft maar 1 osc en 1 sub en is erg beperkt qua sound

Het is maar wat je beperkt noemt...hij doet je Juno taken, kan daarboven als stringbak gebruikt worden en heeft een unison die de meeste powertools overbodig maakt. In dat kader lijkt 600 me niks te veel vergeleken met de Juno's. Dikke Anne Clark arpeggio's, prachtige strings, een breed analoog spectrum...voorwaar mooie bakken. En prachtige looks. :)

Maar goed, die dingen worden voor meer dan 600 verkocht dus zijn ze meer dan 600 waard. Hoe je het ook draait of keert. Waarde is namelijk niet meer dan wat iemand ervoor wil geven. Maar daar waren we enkele pagina's geleden ook al: vraag en aanbod.

En weerom: wil je niet zoveel geld uitgeven, dan zal er meer tijd, moeite en/of tradeoffs gemaakt moeten worden in plaats van "polysix" op een veilingsite te typen, het geld over te maken en klaar te zijn. Je krijgt het of eenvoudig, of goedkoop, maar niet beiden.

Dat is ook exact de reden waarom de prijzen op MP anders zijn dan op de rommelmarkt: op MP moet je niet om 4u 's ochtend opstaan en 50 km rijden om hoogstwaarschijnlijk niks te vinden.

mja een dikke chorus achter een poly 800 o.i.d. maakt het ook dik

Maar die is parafoon ipv polyfoon en lastiger te programmeren, minder zeldzaam en minder mooie looks, dus minder waard dan een Polysix. En daar is niks mis mee, da's weerom marktwerking en een kwestie van "hoeveel geld wil ik uitgeven, en welk apparaat binnen dat budget voldoet het beste aan mijn wensen". Wil je een Prophet 5 maar heb je maar 650€ te besteden, kan je naar een Polysix kijken. Wil je een Prophet 5 maar heb je maar 100€ te besteden, kan je naar een Poly800 kijken. Luxe eigenlijk!

Je kan ook wachten op een prophet 5 voor 100€ die bij je thuis aanbelt natuurlijk...

mja ik heb een polysix gehad, en zonder chorus of unison klinkt het gewoon erg dun...
dus ik snap die gewildheid echt niet...

een prophet 5 is natuurlijk een hele andere league

mja ik heb een polysix gehad, en zonder chorus of unison klinkt het gewoon erg dun...
dus ik snap die gewildheid echt niet...

Je zegt het nochtans zelf. Wil je megadikke monoklanken --> unison (6 vco's stapelen 8) ). Wil je dikke polyklanken --> chorus. Wil je wat minder plaats in de mix innemen of een strak afgelijnde arpeggio --> geen chorus of unison.

Hij neemt dan heel wat minder plaats in in de mix, maar dunnetjes als in een ielig piepje vind ik hem dan zeker nog niet klinken. Gewoon mooie, bruikbare analoge klanken. Maar dat is natuurlijk heel erg smaakgebonden. (even googlen leert dat je over om het even welke synth wel iemand vindt die hem "dun" vindt klinken. 4 voorbeelden: Jupiter 6, Synthex, MS20, zowat elke Moog...Over smaak zal niet te twisten vallen zeker. :) )

Laatst gewijzigd:
tja, die synthi's..

Ik ben geen 'echte' muzikant.
Ik gebruik mn spullen in mn studio niet dagelijks, t is een hobbyvan me, misschien 1 of 2 avonden per week.
Voor sommige van mn spullen betaalde ik net iets meer dan de gangbare waarde, omdat ik ze op dat moment wilde (en niet wilde wachten tot ze ooit eens 50 euro goedkoper op de markt zouden komen).
Ik vermoed dat ik helemaal géén uitzondering ben (ik ken er in elk geval nog wel enkele die 'gewilde' synths hebben en daar enkel af en toe hobbygewijze wat mee bezig zijn zonder meer)
Ik ben dus vermoedelijk iemand die jullie zouden willen schoppen omdat ik méér geef dan de -voor jullie- 'gangbare' prijs.
Het zijn ook vooral de 'echte' muzikanten die vermoedelijk net een tikkeltje minder verdienen dan een goedverdienende 9to5er, die alles te duur vinden. Ik zou zelf ook alles zo goedkoop mogelijk willen kopen, maar als ik iets wil, koop ik het gewoon zonder al te veel te zagen over de prijs.

Waarom een poly 800 als je een DW-6000 voor minder kan scoren, ok je moet ze wel vinden maar echt die poly 800 is echt niet zo heel bijzonder als veel mensen denken.
pcies, en alleen een synth goed vinden onwille van de betaalbare prijs is nutuulk ook weer zoiets... de poly is goedkoop omdat het ook een 'goedkope synth' is :D
naarmate de synths die 20 jaar geleden nog 'zo zo' waren schrikbarend duur gaan worden dan wordt de synth die destijds below 'zo zo' was vanzelf 'nouhou' :P
mja een dikke chorus achter een poly 800 o.i.d. maakt het ook dik
een goede synth is er 1 die zonder effecten en met de op zichzelf staande synthese al interessant kan klinken (zonder de eventueel ingebouwde chorus)...

sorry voor mn zweverig gezwets maar geld voedt toch de totale hebzucht....
als er tekort aan geld cq economisce groei onstaat ...
zal oorlog volstaan om de economie een nieuwe impuls te geven..
imo is hebzucht naar geld toch de drijfveer :engel:

héhé.... maar daar heb ik ook het één en ander voor opzij gezet of laten staan en ik heb me voorgenomen om niets meer te verkopen. Ik heb liever dat het staat te verstoffen dan dat ik gekke financiele fratsen moet uithalen om het voor elkaar te krijgen als ik het wil gebruiken.

Achteraf gezien heb ik ook mazzel gehad door bepaalde dingen op het juiste moment te kopen of een gokje eraan te wagen.

Vintage gear is leuk en imo in veel gevallen ook erg overgewaardeerd.....
tis oud, in de loop van de jaren onderhoudsgevoeliger geworden en imo veel meer beperkt dan modulair...

Ja het is mogelijk, zelfs met mijn beperkt budgetje om eens in de 3 tot 4 maanden een nieuwe modulaire module te kopen. Maar ik vind het sinds kort veel leuker om er zelf mee aan de slag te gaan. Dit is vaak nog kostenbesparend ook. Daardoor heb ik me meer op DIY toegelegd. Ik heb echt geen ambitie om elektronicagoeroe te worden of om zelf modules te ontwerpen, dat laat ik wel aan echte slimme mensen over. Met degelijke builddocs, wat (online) ondersteuning en/of in mijn geval begeleiding van Falafelbiels heb ik al een paar projectjes met succes afgerond!!! :okdan:

Back ontopic:
Als je het niet eens bent met de vraagprijs dan kijk je toch verder en ga je op zoek naar een alternatief.....
Als steeds meer potentiele kopers dit doen, zal de marktwerking er automatisch op reageren :)
nice dat je er zo serieus op ingaat caps ;)
deze discussie is hier al 1000 x gevoerd en levert niets op de ene keer de roland xxxx te duur dan de korg yyyyy als het allemaal te duur is zoek een andere hobby of zoek andere apparaatjes die piepjes maken en niet zo duur zijn kijk bevoordeeld naar kawai k4m die heb je voor 4 tientjes en dan heb je me daar een bak vette geluiden in huis.... nutteloze discussie gegarandeerd geen uitkomst. maar wel lekker iets om over te mauwen als je je 1250 voor je 808 niet bij elkaar gespaardt krijgt...

Alles is interessant als je het maar lang genoeg bewaard. Behalve stront
Ook de gear van NU springt omhoog. Zo is de prijs van de Virus C omhoog gegaan.
Lang lang geleden kreeg ik hem niet verkocht voor 660. Dit was wel in de periode van de opkomst van de nieuwere TI. Nu is die storm wee geluwd en stijgt de prijs weer.
Uiteindelijk voor 600 verkocht in 2008
zie
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=95799&highlight=virus
en zie hier een recente advertentie. Prijsstijging van 200 euro
http://www.ebay.nl/itm/160661201494

Back