verwarming aan/uit in kleine home-studio

barn

Detroit nerd
Ik ben bezig om mijn studio weer in huis neer te zetten...
Het is een redelijk kleine kamer, en ik vroeg me af wat nou het beste is:

- De verwarming aan houden zodat de temperatuur gemiddeld warmer is, maar nogal schommelt.
of
- De verwarming uit laten in die kamer waardoor het wel koud(er) is, maar de temperatuur meer constant.

Mijn gevoel zegt de verwarming uit laten, aangezien het toch wel een beetje 'lauw' blijft in de kamer, en dat temperatuurschommelingen niet goed zijn voor je synths en apparatuur. Maar graag hoor ik nog andere meningen...

bedoel je met optie 2: verwarming altijd uit laten, zelfs tijdens het spelen ?

Zou ik niet kunnen, zeker niet in de winter.
Ik draai de verwarming altijd open tijdens het spelen en anders weer dicht.
Momenteel zit ik in de gang en dat is behoorlijk koud. Binnenkort verhuis ik naar een kamer met raam naar de zuidkant. Ik heb gemerkt dat de binnenstralende zon vaak voldoende is om op temperatuur te komen.

Maar ik heb buiten de Jx8p geen analoge gear dus mij kunnen temp.schommelingen weinig schelen...

Als ik mijn Ensoniq ASR-10 aanzet, dan fungeert dat tegelijkertijd als kachel... en de kamer zal stiekem wel beetje lauw blijven doordat de rest van het huis wel warm is.

En dan zal tijdens het spelen de temp. schommelen tegenover elke dag/avond zeg maar...

Mijn apparatuur zorgt voor een aangename verwarming in deze koude dagen. De CV helpt ook wel een beetje maar zit aan de andere kant van de kamer en rijkt niet zo ver.

Voor synths/elektronica maakt het niet zoveel uit, als het maar niet echt koud wordt (onder de 15 graden ofzo).
Voor gitaren (snaarinstrumenten +hout) is een constant klimaat veel belangrijker. Dit omdat het hout 'werkt' en je instrumenten vals worden. En veel schommelingen zijn sowieso niet goed voor dit soort instrumenten. Vooral de hals van een gitaar is gevoelig/belangrijk. Bij synths zou ik me er niet zoveel zorgen over maken. Bij mij staat de radiator altijd een heel klein beetje open, zodat de temperatuur niet teveel gaat schommelen. Maar ik heb er dan ook meerdere gitaren in staan.

Verwarmen is niet alleen van belang voor de temperatuur, maar ook voor de vochtbalans op de wat langere termijn. Dat gaat dan niet alleen om de lucht maar vooral om de muren. De meeste muren en plafonds in huizen zijn bekleed met gips (stucwerk, gipsplaten, whatever) en dat kan HEEL erg veel vocht bevatten, daarom zit dat er ook in. Je kent het wel uit badkamers; met tegels tot aan het plafond beslaat alles in no-time. Tegels tot halverwege is een stuk comfortabeler. Dat is omdat het gips het vocht opzuigt.
En zo werkt het in alle vertrekken; het vocht dat je 's nachts uitademt verdwijnt voor een belangrijk deel in de wanden. Verwarm je maar af en toe, dan raak je al dat vocht niet goed kwijt. Warm je (of de zon) het vertrek maar tijdelijk op, dan komt het vocht in de lucht. Koelt het vertrek daarna sneller weer af dan de muur het vocht op wil nemen, dan zit je met een condensrisico, helemaal als je apparatuur toevallig op een relatief koude plek in het vertrek staat.

Daarom zou ik gewoon altijd alle vertrekken verwarmen en goed/regelmatig ventileren. Dat is beter voor je huis en voor je apparatuur. Om de temperatuursschommelingen zou ik me niet zo'n zorgen maken. En als je apparatuur te dicht bij de radiator staat, gebruik dan radiatorfolie.

Voor synths/elektronica maakt het niet zoveel uit, als het maar niet echt koud wordt (onder de 15 graden ofzo).

Dus dan is een synth ook kwetsbaar als het wordt vervoerd in een flightcase of koffer bij koude/frisse buitentemperaturen. Of valt dat wel mee.

Moet er binnenkort 1 vervoeren met OV en sta dan niet altijd verwarmd in bus of trein.
Als ik bus of trein heb gemist kan het best zijn dat ik een half uur in de kou sta te wachten.

Hoe kwetsbaar is dat dan voor de synth..??

Of biedt een flightcase/hardcase koffer doorgaans genoeg beschermende isolatie voor tegen de kou.

Misschien stomme vraag, maar heb er geen ervaring mee.
Zo mooi zijn als iemand wat duidelijkheid kan geven hierover.

Zonde als de synth kapot gaat of storingen gaat vertonen door de mogelijke kou.

Dus dan is een synth ook kwetsbaar als het wordt vervoerd in een flightcase of koffer bij koude/frisse buitentemperaturen. Of valt dat wel mee.

Moet er binnenkort 1 vervoeren met OV en sta dan niet altijd verwarmd in bus of trein.
Als ik bus of trein heb gemist kan het best zijn dat ik een half uur in de kou sta te wachten.

Hoe kwetsbaar is dat dan voor de synth..??

Of biedt een flightcase/hardcase koffer doorgaans genoeg beschermende isolatie voor tegen de kou.

Misschien stomme vraag, maar heb er geen ervaring mee.
Zo mooi zijn als iemand wat duidelijkheid kan geven hierover.

Zonde als de synth kapot gaat of storingen gaat vertonen door de mogelijke kou.

Wat ik geleerd heb van anderen over elektronica (niet specifiek synths) is dat als je er mee in de koude buitenlucht (of iig in de kou) geweest bent, je het eerst moet aclimatiseren voordat je het aan zet. Dus 'op temperatuur komen'. Niet van uren op koude transport en dan binnen meteen aan zetten. Maar dat is dus gedrag wat ik geleerd heb gekregen van anderen. Of het theoretisch ook juist is, weet ik niet. Maar ik hou me aan de stelregel.

Of je synth erg koud is geworden of niet, kun je gewoon voelen als je de flightcase opendoet. Dan kun je al aan het apparaat voelen of het substantieel is afgekoeld of niet.

Wat ik geleerd heb van anderen over elektronica (niet specifiek synths) is dat als je er mee in de koude buitenlucht (of iig in de kou) geweest bent, je het eerst moet aclimatiseren voordat je het aan zet. Dus 'op temperatuur komen'. Niet van uren op koude transport en dan binnen meteen aan zetten. Maar dat is dus gedrag wat ik geleerd heb gekregen van anderen. Of het theoretisch ook juist is, weet ik niet. Maar ik hou me aan de stelregel.

Of je synth erg koud is geworden of niet, kun je gewoon voelen als je de flightcase opendoet. Dan kun je al aan het apparaat voelen of het substantieel is afgekoeld of niet.

Dank voor je reactie.

Eerst op temperatuur laten komen is uiteraard geen probleem.
Dus een beetje kou kan het doorgaans wel doorstaan.....

Mocht iemand hier anders over denken,
Of andere ervaringen hebben dan hoor ik dat graag nog even.

als het metaal is zal het natuurlijk altijd koud aanvoelen... Anyway, qua analoog geloof ik niet dat het veel uit zal maken of het nu 8 of 23 graden is. Voor optredende defecten i.i.g., qua valsheid zal dat waarschijnlijk wel anders liggen maar goed, dat is minder erg natuurlijk want dan gaat er niets kapot en moet je gewoon efkes wachten.

heb op me muziekzolder een thermostaatkraan gemonteeerd op me radiator,
Temperatuur is een stuk contanter nu, en hoef geen kranen meer dicht of open draaien.
Daarbij het raam op ventilatie stand voor wat zuurstof en condensvorming tegen te gaan

Als je apperatuur uit de kou weer naar binnen neemt kan er condensvorming optreden... net zoals een bril kan beslaan. Dat kan best veel vocht zijn. Daarom is het verstandig om hem eerst een beetje op temperatuur te laten komen en een beetje op te laten drogen.

Dank voor de info.
Zal er rekening mee houden.

Back