Ik zou eens googlen op Intersample Peaks, kom je achter een hoop dingen.
Ik ben het trouwens ook niet helemaal eens met het korte 'nee' antwoord van Raphie, dat zou meer moeten zijn; hangt er vanaf.. en wel om het feit dat de ene converter wel beter zal omgaan met conversie dan de andere. Ik kan je voorbeelden laten horen dat een goed geconverteerde 128k mp3 beter kan klinken dan een slechte 320kbps mp3, staat wel los van jou vraag maar geeft wel aan dat er veel verschil zit in de converters onderling.
Met -0.3db zou je met een goede converter (lame ben ik toch altijd wel een voorstander van) en een limiter met ISP wel een mp3 moeten kunnen maken zonder clipping.
Het is wel zo dat er door de conversie wel iets kan/gaat veranderen ja, maar dat is ook logisch. Je probeert dezelfde audio te proppen in een file wat al snel een factor 10 kleiner is, dat heeft altijd zijn consequenties.
Er is overigens pas een tool op de markt gekomen waar je in realtime kunt zien en horen met ABX (blinde test) vergelijkingen wat een conversie doet. Ik weet alleen niet meer hoe hij heet en van welk bedrijf het is. (anyone?) Was niet goedkoop trouwens.. filmpje zag er wel interresant uit.