Groupbuy DIY Drone V2

_Martin_

Stamgast
Een leuk volgend DIY projectje.

Er word in verschillende threads al over gesproken, maar het leek me handig hier een apart draadje voor te maken.

http://casperelectronics.com/finished-pieces/drone-lab/drone-lab-v2/

Het gezamenlijk kopen van de PCB en Casing heeft weinig zin, maar de onderdelen kunnen een leuke besparing opleveren als er nog 1 of meerdere mensen mee willen doen.

Pete van Casperelectronics heeft het ontwerp van de PCB en casing, denk aan de potmeters en switches, ingericht op onderdelen van mouser.com.
Mouser.com heeft een vestiging in NL, met nette prijzen en we zitten daar dus niet met invoerrechten. Bestellingen boven de € 75, worden ook nog eens gratis geleverd.
Bij aantallen boven de 10 stuks worden er ook weer aantrekkelijke kortingen gegeven, vooral interessant voor de potmeters en switches en of eventueel knopjes.

Mijn vraag: zijn er meer mensen geïnteresseerd in een (kleine) groupbuy voor deze onderdelen?
Ik zou ze wel graag op korte termijn willen bestellen.

Of misschien heeft iemand nog een beter idee?

klinkt als een plan!
lijkt me leuk. wat schat je ongeveer aan kostprijs onderdelen? (zonder bulk-korting)

klinkt als een plan!
lijkt me leuk. wat schat je ongeveer aan kostprijs onderdelen? (zonder bulk-korting)

Oef dat heb ik nog niet helemaal uitgerekend, maar ik schat onder die € 75,- te blijven.
Alleen de onderdelen dus. Er zitten niet echt exotische dingen bij.
Morgen zal ik het eens op de rij zetten.
Nu tijd om te :Z :)

Bah, mag mijn eigen post pas na 60 minuten editten. Dan maar zo.

Ik heb de BOM voor 10 stuks in mouser.com gegooid en ik kom op net geen 54 euro per stuk uit. Daar komt natuurlijk dan nog wel verzending binnen Nederland en de PCB (en evt. behuizing) bij. Bijna alles was op voorraad; mouser had alleen niet voldoende 50k pots en grijs-blauwe knopjes.

Ik verwacht eigenlijk niet tot nauwelijks korting op de PCB/behuizing bij een bulkorder, maar de verzendkosten zullen wel lager liggen.

PCB + onderdelen + behuizing (incl. verzending) kost ongeveer 191 euro, terwijl PCB + behuizing (incl. verzending 64 euro) en onderdelen via mouser op 118 euro uitkomt. Let wel op dat hier in beide gevallen voor de onderdelen die uit de VS komen nog geen importheffing, BTW en 'administratiekosten' (TNT) meegerekend zijn.

ALs ik het goed begrijp vallen (onderdelen) van electronische muziekinstrumenten in een categorie waarvoor 3.7% invoerheffing betaald moet worden. Daarnaast moet over het hele bedrag nog eens 19% BTW betaald worden en zijn er de kosten die de invoerende partij rekent voor de invoer (10 tot 17.5 euro).

Ik kom dan ongeveer op de volgende prijzen uit:
- Onderdelen via mouser -> 58 euro (incl. 4 euro voor verpakken en verzenden binnen Nederland)
- PCB vanuit VS -> 72 euro
- PCB + behuizing vanuit VS -> 92 euro
- PCB + behuizing + onderdelen vanuit VS -> 249 euro
- PCB + behuizing uit VS en onderdelen via mouser -> 150 euro

Bovenstaande zijn allemaal schattingen. Iedereen zelf de PCB (+ evt. behuizing) aan laten schaffen en de onderdelen gezamelijk bespaart dus mooi 99 euro. Eventueel bulk bestellen van de spullen in de VS zou kunnen schelen in de verzendkosten, maar de grootste onzekerheid qua kosten zit juist hier - door iedereen zelf dat spul te laten bestellen wordt niet iemand daar mee opgezadeld - de besparing zou toch hoogstens een euro of 3-7 per persoon zijn.

Ik bedenk me net wel dat die inklaringskosten (10 tot 17.5 euro, ik heb 12.50 gerekend) wel per zending gaan - dat zou bij een zending van meerdere PCBs dus wel een redelijke besparing opleveren.

75 euro voor een PCB, lui zijn niet goed snik! Ze hebben hun PCB schema gewoon online staan dus ik stel voor dat we een groupbuy doen waarbij we ze zelf drukken!

Als je 100 PCB's laat drukken kan dan al ruim onder de 800 euro. Das dus net zo veel als 10 bestellen uit de USA, lijkt me leuker om nog 90 andere sf'ers mee te laten dronen ;)

Ik neem er wel twee :D

01) SynnyS 2
02)

Bah, mag mijn eigen post pas na 60 minuten editten. Dan maar zo.

Ik heb de BOM voor 10 stuks in mouser.com gegooid en ik kom op net geen 54 euro per stuk uit. Daar komt natuurlijk dan nog wel verzending binnen Nederland en de PCB (en evt. behuizing) bij. Bijna alles was op voorraad; mouser had alleen niet voldoende 50k pots en grijs-blauwe knopjes.
Zo jij bent nog laat druk geweest ;)
Maar dat klinkt goed.
Kon je de BOM van Pete rechtstreeks bij Mouser inladen, of heb je die moeten aanpassen?
Volgens mij hoef je niet alles bij Mouser te bestellen, het belangrijkste is voornamelijk de potmeters, schakelaars en knopjes. (En de verzendkosten natuurlijk)
In totaal heb je per Drone Lab 25 potmeters nodig.
Ter info voor mensen die nog niet op Mouser.com gekeken hebben: de staffelkortingen bij bv de potmeters liggen op:
1st €1,25
10st €1,06
50st €0,883
100st €0,71

Aangezien je de rest van de onderdelen niet zo heel duur zijn en het om andere aantallen lijkt me daar weinig winst op te halen.

Als ik eerlijk ben heb ik mijn twijfels of we wel 10 mensen bij elkaar krijgen, maar dat zou gaaf zijn.

Van hoeveel mensen ga je uit dan?

ik heb net de BOM berekend en die komt uit op ongeveer 75 euro incl verzending als we met kitjes gaan werken. ik wil dat op zich wel op me nemen...

das incl alle 25 pots en 25 knobs!

Aangezien ik er eigenlijk al vanuit ging dat er geen winst te behalen viel op de PCB had ik zelf die, incl case, van de week al besteld :)
Trouwens als je er vanuit gaat dat Pete voor alleen de PCB rond de €40,- vraagt valt dat best wel mee hoor. Ook gezien de grootte van de PCB.
Dat daar inderdaad de extra kosten voor verzending naar de EU bijkomen, maakt het voor ons inderdaad duurder, wat weer jammer is.

Om 100 PCB's te laten drukken, zou gaaf zijn, maar zoveel mensen krijg je hier niet bij elkaar vrees ik 8o)

75 euro voor een PCB, lui zijn niet goed snik! Ze hebben hun PCB schema gewoon online staan dus ik stel voor dat we een groupbuy doen waarbij we ze zelf drukken!

Als je 100 PCB's laat drukken kan dan al ruim onder de 800 euro. Das dus net zo veel als 10 bestellen uit de USA, lijkt me leuker om nog 90 andere sf'ers mee te laten dronen ;)

Ik neem er wel twee :D

01) SynnyS 2
02)

nou bij het ms20 filter en de tr909 kick zitten we oook wel op 100 gegadigden, dus dat mag de bottleneck niet zijn.

ik had daarstraks even naar pcb's gekeken, en dan kwam uit op zo'n 500 euro voor 100 stuks! 8"x6"

En qua BOM heb ik helemaal niks bij mouser gekeken, haal zelf meestal alles uit duitsland (musikding, banzaimusic )

nou bij het ms20 filter en de tr909 kick zitten we oook wel op 100 gegadigden, dus dat mag de bottleneck niet zijn.

ik had daarstraks even naar pcb's gekeken, en dan kwam uit op zo'n 500 euro voor 100 stuks! 8"x6"
Klopt, dat ging heel snel, echter is dat wel een heel wat goedkoper projectje en waren er mensen die 2 of 4 printjes bestelden, dat zie ik nog niet zo met dit ding gebeuren :)

En qua BOM heb ik helemaal niks bij mouser gekeken, haal zelf meestal alles uit duitsland (musikding, banzaimusic )

Mijn reden voor mouser is/was dat de PCB op bepaalde onderdelen gemaakt was.
Misschien dat die ook bij andere leveranciers te koop zijn natuurlijk, alleen is het in dit geval makkelijker om dat de specifieke nummers er al bij staan.

Even de prijzen uitgerekend als alle onderdelen, behalve de PCB en case bij mouser.com besteld worden.

1 set: €89,21
2 sets: €131,40/2 = €65,70
3 sets: €193,42/3 = €64,48
5 sets: €291.40/5 = €58,28
10 sets: €532,26/10 = €53,23

Wel komen er dan natuurlijk nog de verzendkosten bij naar de afzonderlijke deelnemers, dat zal standaard TNT €6,75 worden.

Verder lijken alle onderdelen ook op voorraad te zijn.

Misschien niet gepast om het hier te vragen, maar ik vind het zonde om er een nieuw topic voor te openen en ik las hier over de mogelijkheid:
Als je de lay-out van een PCB hebt, waar kun je die dan laten etsen/drukken?

Back