goede Midi-interface voor XP ?

Paul Jenner

Stamgast
Hoi,

moest de aloude Atari maar niet meer opdiepen en eens gaan werken met Cubase AI.

Bedoeling is om externe synthesizers aan te sturen over Midi (en aanvullend misschien "inwendig" Halion als sampler). Ga een Roland A-880 midi-patchbay gebruiken, dus één poortje in, en één poortje uit voor de Midi-interface is wel genoeg lijkt me.

Ik lees een hoop vervelende verhalen over pc's en midi-timing. Een strakke timing is mijn wens, dus lage of geen jitter.

Wat is nu zo een goede interface voor een pc draaiende op XP ?

(ik lees weleens dat een PCI interface beter zou zijn dan USB)

Als iemand me hierover vanuit de eerste hand zou kunnen informeren ben ik daar blij mee :)

PAul.

Hoi Richard,

Delay interesseert me niet zo (tenzij het een kwartier is ...), alleen de timing, jitter dus.

Paul.

Ik heb hem zelf niet, maar de Cakewalk (Roland) UM-3G USB midi interface wordt gepromoot met "FPT", fast processing technology for stable midi transmission, voor wat dat waard is. Ik heb me ook met jitter bezig gehouden, ik wil deze ooit nog eens proberen. Motu heeft de Midi express 128XT, heeft ook iets aan boord voor stabiele timing, kost rond de 190,-

De Cakewalk heeft een mooie optie, midi thru per kanaal, kan je heel eenvoudig connectie 1,2 of 3 direct doorlinken, handig voor b.v. een 2e setup zonder computer sequencer.

UM-3G: USB MIDI Interface
Multi-port USB MIDI Interface
Features
The UM-3G is portable and affordable, 3-in/3-out USB MIDI interface designed for easy connection of a computer to MIDI devices.
•FPT (Fast Processing Technology) for ultra-low latency and fast, stable MIDI transmission

(ik lees weleens dat een PCI interface beter zou zijn dan USB)

Als iemand me hierover vanuit de eerste hand zou kunnen informeren ben ik daar blij mee :)

PAul.

Hoi Paul,

PCI of parallelle poort aansluiting is theoretisch beter voor het verwerken van midi-data dan USB. Dit omdat USB per definitie serieel werkt waardoor midi-data altijd achter elkaar verwerkt worden.

Of je daar iets van gaat merken hangt af hoeveel midi-poorten je daadwerkelijk gelijkertijd gebruikt. Als het maar om 1 of 2 gaat merk je daar niet zoveel van.

Hoi Nomore,

wat bedoel je hier met midi-poorten ?

De bedoeling is om 16 kanalen te gebruiken. Is dat dan één mididipoort, of zijn dat er zestien ?

Paul.

Oh,

en wat is dan het verschil tussen zo'n kastje als de ESI en zo'n kabeltje van dertig Euro, dat er uitziet als een verloopstekker ?

PAul.

Zelf zou ik in deze situatie op zoek gaan naar een gebruikte Steinberg Midex 3 of Midex 8.
Of anders een tweedehands MOTU Microlite (5x5) of MOTU MIDI Express 128 (8x8 ).

De Steinbergs zijn natuurlijk gemaakt voor Cubase, maar worden niet meer officieel ondersteund. Hoewel er door medewerkers laatst nog wel nieuwe drivers voor zijn gereleased.
MOTU wordt prima ondersteund. Heeft 1 driver voor zowel 32 alsook 64 bit en draait perfect op PC en Mac.
Ik zou de MOTU kiezen......
Beide trouwens USB. Er is nauwelijks anders. En ik zou niet weten wat er niet goed aan is............

Hoi Paul,

Als je maar een in out midi poort zoekt zit die meestal al op je geluidskaart.
dus dan ben je snel klaar.

Maar je kan ook een externe kopen en EMU heeft er verschillende en die werken onder xp en hoger.
ze zijn goedkoop en goed.

Ook kan ik je de 4x4 m-audio aanbevelen als je toch meer poorten nodig hebt.
Koop gewoon een nieuwe bv bij de musicstore of thomann en je hebt 3 jaar garantie.
Neem zeker GEEN midex want die zijn jaren oud en er waren veel pc's waar ze niet mee werkte en de
amt 8 is oorspronkelijk gemaakt voor logic op de pc en die is bejaart dus die zou ik zeker links laten liggen!!
En motu werkt het best op de mac.

Trouwens usb is echt snel genoeg,anders kan je een firewire geluidskaart kopen die al een midi poort heeft.

een midi poort heeft 16 kanalen
succes

Beste mensen,

al jullie reacties worden gewaardeerd !
Zo te horen is er nog wel wat spraakverwarring, maar we gaan er wel uitkomen.

Als je maar een in out midi poort zoekt zit die meestal al op je geluidskaart.dus dan ben je snel klaar.

Mijn on-board geluidskaart heeft dat niet en de door mij beoogde geluidskaart heeft dat ook niet :(

Maar je kan ook een externe kopen en EMU heeft er verschillende en die werken onder xp en hoger.ze zijn goedkoop en goed.
Valt zo'n "verloopkabeltje" ook onder de kwalificatie "goed"??

Ook kan ik je de 4x4 m-audio aanbevelen als je toch meer poorten nodig hebt..........
een midi poort heeft 16 kanalen
.............
Ik heb denk ik geen meerdere poorten nodig,
één poort heeft zestien kanalen zoals jij zegt,
en die ene poort sluit ik aan op mijn Roland midi-patchbay.

Neem zeker GEEN midex want die zijn jaren oud en er waren veel pc's waar ze niet mee werkte en de amt 8 is oorspronkelijk gemaakt voor logic op de pc en die is bejaart dus die zou ik zeker links laten liggen!!
En motu werkt het best op de mac.
Ik was er al bang voor dat een Midex niet de juiste weg is, heb ik gelezen over problemen om de boel aan de praat te krijgen.
Vanwege de PC dus ook maar geen amt8 of motu doen ?

Trouwens usb is echt snel genoeg,anders kan je een firewire geluidskaart kopen die al een midi poort heeft.
Nogmaals,
ik maak me geen zorgen over de snelheid over USB, want voor midi is een postduif al snel genoeg denk ik.
Ik maak me eerder zorgen of de midi-timing over usb wel strak genoeg is.

De Steinbergs zijn natuurlijk gemaakt voor Cubase, maar worden niet meer officieel ondersteund. Hoewel er door medewerkers laatst nog wel nieuwe drivers voor zijn gereleased.
Maar wel stokoud, en in het verleden ook al niet vrij van problemen ........ Is dat niet gewoon vragen om problemen ?

MOTU wordt prima ondersteund. Heeft 1 driver voor zowel 32 alsook 64 bit en draait perfect op PC en Mac.
Ik zou de MOTU kiezen......
Beide trouwens USB. Er is nauwelijks anders. En ik zou niet weten wat er niet goed aan is............

Ik later vandaag maar eens een lijstje opstellen, die Motu kan er wel op denk ik.

Dank zover allemaal !

Paul.

Aangezien de prijs in elkaar gedonderd was de afgelopen paar jaar maar een of andere joker bij Steinberg tóch weer drivers heeft geschreven voor Windows 7 zou ik voor een Midex 8 gaan, en dan kijken of je er een voor €75 kunt vinden.

Edirol interface is ook prima, kwalitatief een stuk beter (Midex is echt een plastic prul).

eehhhh,

ik werk op XP ....

Nu tenminste één tegenstemmer voor de Midex,
en een voorstemmer ?

Jullie zijn echte vrienden ! :D

Paul.

Ik heb net een Cakewalk UM-2G weggekaapt op Synthforum, ben benieuwd of FPT echt werkt voor strakke timing.

Midex geeft alleen strakke timing met Cubase, en Emagic interfaces doen dat alleen met Logic.

Als je computer nog een parallele LPT1 poort heeft, dan is de oude Motu Midi Express 128 ook interessant. Drivers gaan t/m XP.

Back