Ableton Live goed genoeg voor maken eindmix ? Of bv Cubase erbij ?

aeroflux

Stamgast
Hallo,

ableton live is geweldig als live-tool en om real time composities op te bouwen....
maar wat nu als je deze op cd wilt zetten, en dus een goede master mix wilt maken...

Biedt Ableton Live goede mogelijkheden om een eindmix af te leveren ,of is het dan beter de audio van de mix in bijvoorbeeld Cubase op te nemen en daarin af te mixen ?

dank,

Aeroflux

Ik mix alles in Ableton. Als een track af is exporteer ik de boel en laad ik de wav in een nieuw ableton project voor de mastering. Het komt ook wel eens voor dat ik daarvoor wavelab gebruik. Verschil in geluidskwaliteit heb ik daarbij niet ervaren.

Ik doe precies hetzelfde als nakken7, maar hieronder zal vast iemand komen die zegt dat de geluidskwaliteit in Ableton te wensen over laat. Eigenlijk is er maar één track op mijn soundcloud die in protools gemastered is (Remastered versie van F-Machine), maar die heb ik dan ook niet zelf gemastered.

Hallo,

ableton live is geweldig als live-tool en om real time composities op te bouwen....
maar wat nu als je deze op cd wilt zetten, en dus een goede master mix wilt maken...

Biedt Ableton Live goede mogelijkheden om een eindmix af te leveren ,of is het dan beter de audio van de mix in bijvoorbeeld Cubase op te nemen en daarin af te mixen ?

dank,

Aeroflux

Hoe klinkt het voor jouw oren als je het in Ableton hebt gedaan?

Wat zou er mis zijn met mixen in Ableton? Gaat perfect. De mixer ziet er wat anders uit dan in cubase, dus een iets andere manier van werken mss. Is die daarom slechter? Nee.

Als je problemen hebt met "geluidskwaliteit", waarom maak je u track dan uberhaupt in ableton??
Persoonlijk heb ik er absoluut geen problemen mee!
Dus gewoon er voor gaan.

Wat zou er mis zijn met mixen in Ableton? Gaat perfect. De mixer ziet er wat anders uit dan in cubase, dus een iets andere manier van werken mss. Is die daarom slechter? Nee.

Als je problemen hebt met "geluidskwaliteit", waarom maak je u track dan uberhaupt in ableton??
Persoonlijk heb ik er absoluut geen problemen mee!
Dus gewoon er voor gaan.

Audio engine is anders.., effecten klinken anders.. Persoonlijke voorkeur komt hierbij kijken.

@LYJ

Wat hebben je usb en firewire kabels ermee te maken?

1000-den tracks worden met ableton gemaakt en gemixt. Ook met cubase.

Maar masteren, dat laat je toch gewoon door iemand doen die:
-de kennis heeft
-de spullen
-de ruimte
Etc.

Je gaat toch geen cubase kopen zonder ook al deze andere dingen aan te pakken??

Je kan beter dat geld gebruiken om een paar puike dynamics plugs te kopen imo.

Live is zeker niet de beste tool om een mix te maken maar dat neemt niet weg dat je er geen goede resultaten mee kan halen.

voor mastering gebruik ik een scope kaart, 12 asio uitgangen naar scope, daar mastering en 1 spoor terug naar ableton. Geeft voor mijn gevoel meer mogelijkheden.

Ableton rocks......heb vdweek een demo van een andere daw geprobeerd, verschrikkelijk.

Ableton easy, intuïtief en vooral lekker snel werken 8)

Biedt Ableton Live goede mogelijkheden om een eindmix af te leveren
JA

Ableton ziet er idd erg cheap uit :D. Maar das irrelevant.

Cubase uit de Atari tijdperk vond ik wel goed te doen.......daarna nooit meer vriendjes geworden, helaas.

Logic ziet er ook veel belovend uit.......heb er helaas nog niet mee mogen werken.

Meningen zijn als kontgaatjes, iedereen heeft er 1 en ze stinken allemaal!
Haha dat staat als een paal boven water, goeie humor :okdan:

Ableton komt er bij mij nooit in, ziet er niet uit en werkt voor geen meter!!

Doe mij maar cubase..

FLStudio al eens bekeken? Dat is pas cheap.
Maar wees eerlijk, wat maakt het uit als je er goed mee kan werken...
Ieder heeft zijn eigen voorkeur, allen tevree he.

Ik vid Ableton juist prachtig vormgegeven.. Er is expres voor gekozen om het sober en simpel te doen tbv de overzichtelijkheid in bv clubs.

Perfect toch, geen 3d na-gebouwde mixers enzo, geen franje.. Expres alles in 1 window..
Ik ben fan.. ik vind het echt baanbrekende software.. Een verademing destijds met Cubase met al zn popup windowtjes..

De simpelheid van Ableton spreekt mij ook heel erg aan. Ik heb tot nu toe veel met SONAR gedaan, pffff wat een drama met pop up windows en onoverzichtelijke toestanden.

Maar dingen als sidechainen en subgroepen maken, toch wel belangrijk als je gaat afmixen, is dat ook goed te doen in Ableton ?

dan is het inderdaad wel erg comfortabel om alles in 1 applicatie te doen

Sidechainen en Subgroepen vind ik super makkelijk in Ableton en ik werk nog met een hele oude versie, in de laatste versies is sidechainen zelfs nog makkelijker heb ik begrepen.

de kanalen die je wil 'groupen' selecteren, rechtsklik en 'group channels' ...makkelijker kan het niet worden.

Sidechain : in de standaard compressors zit sidechain waar je via dropdown menu eender welk input kanaal kan selecteren...makkelijker kan het niet :-)

voor de (gevorderde) hobbyist en semi professional kan Ableton écht wel alles wat de anderen ook kunnen, en dit in een supereasy omgeving zonder veel popup windows.
Sommigen hebben liever de 'indrukwekkende' look van cubase etc, maar geef mij maar ableton all the way

Back