Ableton Live goed genoeg voor maken eindmix ? Of bv Cubase erbij ?

Simpel: het antwoord is gewoon; JA ....dat kan.

Zoals in elke andere DAW kan je prima afmixen in Ableton.

De rest is wellis/nietes ..... (of smaak...mag ook)

Dat heb ik zelf al aangegeven, workflow van Ableton ligt mij gewoon niet, heeft niks met ableton van doen en ja alles kan in beiden.
exactly hoe ik -en velen met mij- in ableton werken

ow, en als jij -als je cubase kent- niet op een half uur weg bent met de basic principes van ableton is er écht wel iets mis met jou en niet met ableton.
Ik heb exact dezelfde overstap gemaakt en heb daar amper een manual voor nodig gehad, als je de 'vocabulary' van een DAW kent, kan je heel makkelijk in ableton zien wat je nodig hebt...het kan ook niet in andere schermen zitten of submenus of ver verstopt, want in ableton is alles (audio/midi routing, groupen,....) mogelijk binnen één en hetzelfde window trouwens dus ver kan je nooit zoeken...en in de linkerbenedenhoek wordt ten allen tijde uitgelegd wat de functies zijn van de knop of whatever waar je muiscursor over gaat.
Als je zo niet ableton 'intuitief' kan aanleren met een degelijke DAW background, dan is er iets van onwil in het spel...

Ik maak een track van opnames, sequences e.d. Tijdens het opbouwen van de track zet ik compressors en grafische EQ erop. Daarmee zorg ik dat de verschillende sporen zo klinken als ik dat per spoor mooi vind. Alles in ableton.

Als het hele arrangement staat ga ik de boel afmixen, ook in ableton. Dan ga ik alle sporen nog een keer na. Soms gaat er op een spoor nog een parametrische EQ bij, om te zorgen dat de gehele mix in balans is. Hier en daar komt er een buscompressor op een groep met sporen.

Masteren doe ik dan separaat, zoals ik zei, in een nieuw project in ableton of in wavelab. Daarvoor pak ik de wav van de gehele track, zoals die uit ableton komt.

Ik weet alleen niet of je vraag is beantwoord... Wat bedoel je met "laat je je sporen uit"?

Dit is precies de methode hoe ik ook in Ableton werk.

Raphie, ik snap dat Ableton uitnodigt voor de'luie' producer om een aantal kant en klare loopjes in te laden en daarmee klaar te zijn. Maar daarmee gebruik je een groot gedeelte van de mogelijkheden van Ableton niet. Vooropgesteld, ik heb nooit in Cubase gewerkt, dus ik heb daarover geen mening, maar ik vind het fijne van Ableton dat ik zelf een aantal loops kan maken (die ik ofwel zelf inspeel ofwel via midi programmeer) en dan vanuit daar kan experimenteren voor een arrangement.

Ok da's waar. uiteindelijk gaat het erom welke DAW het beste in jezelf bovenhaalt toch?

Ik weet dat Tim Xavier, Techno producer met een ongelofelijk gave sound. Hij maakt alles in Ableton en mixt in Cubase. Hij heeft hier waarschijnlijk een goede reden voor. Ik zal ik is vragen wat zijn reden hiervoor is.

Volgens mij zijn alle actuele versies van de verschillende DAW's in staat om een prima mix te leveren. 32-bit (float) summing vs. 64-bit (float) summing? Het verschil gaat volgens mij pas een rol spelen als je mix uit een gigantische hoeveelheid tracks bestaat. De eindmix kan je prima in je favoriete DAW doen maar laat wel voldoende 'speelruimte' over voor de master ;)

Ik weet dat Tim Xavier, Techno producer met een ongelofelijk gave sound. Hij maakt alles in Ableton en mixt in Cubase. Hij heeft hier waarschijnlijk een goede reden voor. Ik zal ik is vragen wat zijn reden hiervoor is.

Ben ik wel erg benieuwd naar

Ben ik wel erg benieuwd naar

Waarschijnlijk heeft dat met gewenning te maken vermoed ik.

Overtuiging.

Alles wat de overtuiging stimuleert, moet je doen.

Ken Live zeker niet van binnen en buiten, maar het komt qua routing niet helemaal mee met de grote DAWs. Zo heeft Live bvb. geen panners op de sends (voor mij al een showstopper mbt een ITB mix) en er is vast nog wel meer. De laatse X dat ik met Live mixte ging hier Live's ADC ook flink over z'n nek.

Ableton = meer voor electronische muziek, snel resultaat boeken, vieze mix maken
Logic = meer song georienteerd, heeft ruimte in de mix, kan heel nauwkeurig iets aanpassen.
Hier ben ik t gedeeltelijk mee eens. Zou het liefst logic er nog bij willen hebben. Krijg daar op een of andere manier sneller een track mee geschreven. In Ableton lukt mij dat iets minder snel.....perfect voor loopjes maar dat was het.

Mis ook heel erg een tijdbalk.......dat was in logic erg fijn.......splitscreens mis ik ook. Met midi was Logic een verademing heel lekker. Audio was verschrikkelijk destijds.

Daar is Ableton destijds erg revolutionair in geweest. Volgens mij is dat nu vvt of niet ? is het met logic tegenwoordig netzo snel en easy audio bewerken ?

Ik ben diehard FL Studio gebruiker en heb me ooit eens laten overhalen om over te stappen op een andere DAW, omdat FL niet professioneel zou zijn.

Heb toen Live gebruikt en kon er meteen mee werken, maar toch niet zo lekker als met FL. En kreeg geen geluid uit Cubase. Live is erg gebruiksvriendelijk en voor Cubase is bijna een hele studie voor nodig! Maar het gaat er om wat je met een programma kan.. Ik blijf lekker bij FL, ook voor het aansturen van mijn MIDI apparatuur.

Als je een ferrari koopt wil toch ook niet meteen zeggen dat je kan autorijden? Vind het zo'n onzin van dit is beter dan dat..

Back