Wat voor kabels voor aansluiten studio monitors

Luciano

Ingeburgerd
Ik wilde graag weten hoe ik me toekomstige studio monitors moet aansluiten. Ik heb nu ff tijdelijk pc boxjes, maar dat gaat dus veranderen.

Ter info: Heb een externe geluidskaart (EMU USB 0202), en een 4-kanaals mengtafeltje van Behringer (XENYX 802).

Dus, hoeveel kabels heb ik nodig, welke, en hoe sluit ik ze aan. ;)

Alvast bedankt.:okdan:

Als het kan met balanced jacks (stereo 1/4" pluggen voor mono signaal dus, zoals headphones hebben). Anders gewone 1/4" jacks, tenzij je mics wilt aansluiten óf alleen je XLR aansluitingen balanced zijn. Zoek dus even uit of de in- en outputs van je mixer, geluidskaart en speakers balanced verbonden kunnen worden, koop daar balanced jacks voor, koop voor de rest gewone mono 1/4" jacks.

Zoek dus de manuals en specsheets na op kreten als balanced.

Ondanks dat je hier zelf denk ik ook wel uit gaat komen en dat het een beetje afhangt van wat je verder nog aan het mengpaneeltje wilt hangen en hoe je het mengpaneel wilt gebruiken, lijkt dit me de meest handige setup:

Output EMU 0202 --> op een Stereo in of Aux return van mengpaneel: 2x gewone Jack-kabels*

Control room out van mengpaneel --> Input EMU 0202: 2x gewone jack kabels**

Main output van mengpaneel --> Jack input van je monitor: 2x gewone jack kabels***

*Kan ook naar de Tape in van het mengpaneel, maar die input heeft volgens mij geen aparte volumecontrole op je mengpaneel, in dat geval gebruik je óf twee jack naar tulp kabels óf een stereo tulp naar mini-jack kabel.

**Kan ook de Tape out van mengpaneel naar de input EMU0202 aansluiten met óf twee jack naar tulp kabels óf een stereo tulp naar mini-jack kabel.

***Als je monitoren een tulp-ingang ipv jack hebben, dan natuurlijk jack naar tulp kabels. En wat Digimod zei: als je monitoren een XLR ingang hebben, jack naar XLR kabels. Als je monitoren meerdere mogelijkheden hebben, gewoon degene kiezen die het handigst is aan te sluiten met de kabels die je al hebt.

Je kan natuurlijk ook de handleidingen goed doornemen en bekijken welke controle-mogelijkheden je bij welke in- en outputs hebt op je geluidskaart en mengpaneel en aan de hand daarvan kijken wat je het handigst vindt. Succes! :)

Laatst gewijzigd:
Als het kan met balanced jacks (stereo 1/4" pluggen voor mono signaal dus, zoals headphones hebben). Anders gewone 1/4" jacks, tenzij je mics wilt aansluiten óf alleen je XLR aansluitingen balanced zijn. Zoek dus even uit of de in- en outputs van je mixer, geluidskaart en speakers balanced verbonden kunnen worden, koop daar balanced jacks voor, koop voor de rest gewone mono 1/4" jacks.

Zoek dus de manuals en specsheets na op kreten als balanced.

Volgens mij heeft de Behringer in ieder geval gebalanceerde inputs en ongebalanceerde outputs.

Back