D&R 4000 groot onderhoud

Als je de phantom power niet gaat gebruiken, omdat je wellicht andere mic pre-amps gebruikt, is deze niet noodzakelijk om de tafel VERDER normaal te benutten. Makkelijke energie-besparende oplossing...

Hier wordt een denkfout gemaakt aangaande de 24V regelaar om 48V te krijgen.
Omdat er een weerstandsnetwerk tussen de uitgang en de 'GND' pin zit (of een zener van 18V) wordt de maximale ingangsspanning verhoogd met het voltage dat op de 'GND' pin komt te staan. Die zener zou 24V moeten zijn om 48V te krijgen.
Die 7824 wordt dus geenzins overbelast.

Dag marcmarc,

Dank om mee te denken!

Heb je gezien dat dit deel vd schakeling enkel 30V reguleert? De V+ aan de rechterkant is de +18V voedingsrail.
Ik denk dat je uitgaat van een volledige 48V voeding op dit circuit. Niet?

Heb hier enkele boeiende links over die ik vnv anders eens post.

dank Enzo F, ik zal vnv enns pb sturen. En idd ....
Heb ik ook al gedacht, maar ik doe liever volledig werk, ben niet voor half werk. Heb nog enkele andere dingen ook nodig: fuseholders, powerswitch, ... om psu volledig in orde te zetten.
Ik ga de fuse eruithalen als de psu klaar is. ;-)

Is idd phantom, maar is opgebouwd uit 18V + 30V. Als ik het goed voorheb ....

Ik kom uit op 43V over de 7824, zie rechtse attachment op vorige pg, linkse rode bijschriften. Gerekend op het originele schema. Daarmee dat ik zeg dat de 7824 "opgeblazen" zal worden. Teveel om te verwerken .... en vliegt eruit ...

Met de 7812 en 18V zener kom ik uit dat er 31V over de in & com (gnd) staat, wat bnn de specs valt. Max 35V.
Deze schakeling levert de nodige 30V.
EN gerekend met 2x18V transfo.

Kan je een beetje volgen, en klopt dit?

Nee, ik snap er niks meer van ;-)
Het probleem is ook dat de plaatjes van de schema's te klein zijn.
Het gaat allemaal om waarden en output-voorwaarden.
Ik snap het probleem ook niet omdat het oorspronkelijk ontwerp toch wel de nodige aandacht gehad zal hebben van D&R en zou moeten werken.

Probleem komt voort uit het opvoeren vd voedingsspanning. 220V naar 230V (met reserve voor netschommelingen). Verder zou in de originele uitvoering de spanning over in/com maar enkele volts onder de max 40V zitten ... minimale marge dus.
Aanvullend staat op de pcb 2x15V voor de transfo, terwijl in bijschrift in de sm staat dat een 2x18V gebruikt is. Wat de marge verder naar beneden haalt ...
1 manier om het zeker te weten .... meten vd transfo :-)

Schemas kan je op d&r site vinden, of ik post ze wel opnieuw.

Btw n de 7824 in mijn psu zit een mooi "gat", ik vermoed door warmte. Nu lees ik wel overal dat er intern beveiligingen tg warmte in de 78xx reeks zit. Was dit vroeger (30 jaar geleden) ook al zo?

Laatst gewijzigd:
Waarom moeilijk doen,,,,,

Waarom moeilijk doen,,,,,

Als je gewoon het schema volgt, is er Niks aan de hand toch?

Of ben ik dan te kort door de bocht.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/105984/last

Ondertussen de voeding aan het bekijken geweest. Hier heb ik een mooie oplossing gevonden die volgens mij ook kan en klopt. Hoeft niets gewijzigd te worden aan de pcb, ideaal! Wat denken jullie?

radiohm monitor faders heb ik ondertussen op duitse ebay gevonden...
Altijd geinteresseerd in reserve onderdelen, laat maar weten!

Mede-forummer Arjen19691 heeft een van mijn voedingen helemaal opgeknapt! Stabiel op -18, +18 en +48 volt. Vakman!

Is wel een Dayner, maar volgens mij zijn ze het zelfde. Stylyx trouwens ook.

@ Enzo f
Idd die link. Pg 20 kan je ook kijken en zie dat er 36V secondair, na de transfo, is.
Gebruik jij je 48V phantom voeding?

@Arjen en algemeen
Het probleem is dat er ongeveer 43V over in/com vd 7824 komt te staan, teveel ...
Mag max 40V zijn.

Zie link naar circuitsonline forum. De persoon daar heeft het opgelost door diodes in serie te plaatsen, en zo voltage te verlagen ....

Waarom niet een mooie elegante oplossing die geen pcb veranderingen vraagt? Zou een zeer mooie oplossing zijn, denk ik.
De 7824 in mijn psu ziet er zo uit momenteel ...

11163

@ Enzo f
Gebruik jij je 48V phantom voeding?

Ik heb de +48 volt zekering aan de voorkant van de voeding wel geplaatst. Mijn voeding werkt volledig. Ik heb een originele voor de Dayner en ik heb een door Arjen19691 gerepareerde voeding die ook helemaal werkt.

Zonder iets aan de PCB te veranderen is lastig.
Je zou een LM317AHVT kunnen gebruiken.
Deze kan 60 Volt hebben.

Je hebt al een spanningsdeler bij die 7824 zitten.
De LM317AHVT heeft een andere pin layout, dus die moet dan wel met korte draadjes omgelusd worden.

Electronisch gezien kan dit uitstekend. De twee van de weerstanden kunnen berekend worden met de formule die in de datasheet staat.

http://www.farnell.com/datasheets/1949043.pdf

Zonder iets aan de PCB te veranderen is lastig.
Je zou een LM317AHVT kunnen gebruiken.
Deze kan 60 Volt hebben.

Je hebt al een spanningsdeler bij die 7824 zitten.
De LM317AHVT heeft een andere pin layout, dus die moet dan wel met korte draadjes omgelusd worden.

Electronisch gezien kan dit uitstekend. De twee van de weerstanden kunnen berekend worden met de formule die in de datasheet staat.

http://www.farnell.com/datasheets/1949043.pdf

Idd met en lm317 zou je ook iets kunnen fixen.

Wacht even ...

10924

Snelle narekening op 230v.

2X18V transfo.
36Vac na tr2, secondair dus. Wordt 49V na de brug (1,4x36-1,4).
Afvlakc.

Dan ofwel 1e:
Met schema zoals nu, r11 en 7824: 24v over r12, maakt 6v over r11.
Geeft dus 49v-6v=43v over ingang 7824
Teveel....
Max 40V

Ofwel 2e:
18V zener en 7812, of ander combinaties, schema aangepast
18V over zener, geeft 49v-18v=31v over ingang 7812

Waarom gerekend nr 30v? 6V over r11 of 18V zener, waarom?
Rechts in het schema zie je +V staan als referentie, de 18V die voortkomt uit de gewone voeding, 18v&-18v, voor de mixer. Om aan 48v phantom voeding te komen zyn 18V, gewone voeding, en 30V, phantom circuit, op elkaar gezet.

Dit kan je doen zonder aanpassingen aan de pcb. Als de aanpassing klopt ...

Bedankt Arjen. Zal ik zeker in de gaten houden. Kijk ook regelmatig. Voor de onderdelen alleen al, en 2e voeding is ook altijd handig.

Had ook ergens gelezen dat rond de 32 of meer kanalen een 2e voeding geplaatst werd. 33 ging hier blijkbaar.

Ook lees je overal dat een goede mooie voeding belangrijk is voor de mixer. Daarmee dat ik hier de nodige aandacht aan wil besteden. :okdan:

Noemt niet voor niets groot onderhoud ... :kimono:

Back