Mackie CR1604-VLZ cleanup/onderhoud …

Zoltar_Basjer

Power out
Gisteren eens “snel” gereinigd en naar de flatkabels gekeken.

Had al een tijdje problemen en die werden steeds erger … Kanaal 1 ging niet meer of zeer stil, kanalen die uitvielen (en soms terugkwamen), ruis en kraken van sommige kanalen, mute knop, R-L knop, …

Ik was me er al een tijdje aan het irriteren maar moest eens enkele uren tijd vinden. Wou die flatcables ook eerst eens van dicht zien voor ik eventueel de nieuwe bestel bij mackie.
Gister dus …

Wat heb ik gedaan: Om te beginnen uit elkaar halen natuurlijk … :)
Knopjes en fadercaps kuizen in water en afwasmiddel.

Dan eerst alles eens afgeblazen met Compu cleaner en borstel: pcb boven, onder, omkasting, … Console heb ik eens opengevezen om terug dicht te doen, niet echt iets gedaan daar.
PCB nagekeken, niet echt rare dingen gezien. Beetje uitslag/corrosie. En dan wss/mss domme fout gemaakt: pcb gekuist met flux remover …

Intern alle aansluitingen gekuist van de flatcables, niet enkel aan de pcb, ook de tussenkoppelingen van de flatcables, beide kanten altijd. IPA-alcohol in connectoren spuiten, afkuizen met papier/wattenstaafje, uitgeblazen met perslucht (uit bus), terugkoppelen aan elkaar.
Je kan idd goed zien dat de connectoren tussen pcb en flatcable niet compatibel zijn. De metalen pinnen op de pcb waren hier een beetje gebogen.

Faders met perslucht (bus) uitgeblazen, terwijl op en neer met fader gaan, om grootste vuil weg te hebben. Drukknopjes van R-L en Mute eens uitgeblazen (bus).
Alle jackinputs op de achterkant met IPA en wattenstaafje gekuist, ook eens overal een jack ingeplugd die ook gekuist was.

Frontplate gekuist en dan alles terug samen stoppen.

Conclusie: ongeveer 3u30 bezig geweest gister en bij de eerste test gingen alle kanalen terug. Vnv knopjes en kapjes overal terugplaatsen en eens een beetje uitgebreider proberen te testen. Kijken of alles opgelost is of er nog andere zaken niet goed werken.
Blij dat ik het in 1 dag erdoor gekregen heb …

Dus wat ik wil meegeven: veel van de problemen die je krijgt bij deze tafels zijn wss idd van de connectoren tussen flatcable en pcb, zoals je op veel plaatsen op www kan terugvinden…

Fotos post ik eventueel later nog wel op verzoek.

Zeker weten, die van mij heb ik gekocht in de wetenschap dat ie gerepareerd moet worden (voor weinagh op marktplaats :D ), dus wat foto's zijn welkom, dan weet ik een beetje wat ik tegen ga komen.
Ben aan het overwegen om die flatcables te vervangen, misschien zelfs om ze gewoon vast te solderen, maar da's wellicht een ellende als er iets anders mee is.

Op verzoek enkele foto's

Attachments

• IMG_20170709_124502.jpg
    IMG_20170709_124502.jpg
    48,8 KB · Bekeken: 164
  • IMG_20170709_131610.jpg
    IMG_20170709_131610.jpg
    119 KB · Bekeken: 153
  • IMG_20170709_131634.jpg
    IMG_20170709_131634.jpg
    89,3 KB · Bekeken: 148
Over deze aansluiting gaat het volgens mij. Tssn pcb en flatcable.
Ps console hierboven noelt eig pod ...

Attachments

• IMG_20170709_134656.jpg
    IMG_20170709_134656.jpg
    83,3 KB · Bekeken: 149
En nog 1tje om af te leren ...
Deze connectie heb ik ook gekuist.
En neem vooral foto's om bij twijfel naar terug te grijpen...

Gister alle dopjes terug gestoken. Samen met knopje draaien.
Ook weer tijdje aan bezig geweest, maar meeste problemen zyn mi verdwenen. Wel nog enkele krakende trim pots. Zie nog wat ik ermee doe, of als het vanzelf weggaat by gebruik...*D

Attachments

• IMG_20170709_134705.jpg
    IMG_20170709_134705.jpg
    54 KB · Bekeken: 140
Nog dit: voor ik idd 200 of 180e aan de nieuwe set flatcables geef wou ik eerst even kijken of dit helpt

En was nog niet echt iets over te vinden hier op sf. Daarmee dit draadje ...

@srpp: altijd leuk voor weinagh. :)

Als je er iets mee kan aanvangen en niet teveel tijd aan verliest.
Vastsolderen zou ik idd nog mee wachten.
Had gelezen dat er ook problemen waren by de nieuwe set flatcables die aangeboden worden. Dubbel zuur dus als het het probleem niet opgelost zou zyn...

Thanks! Hmmm., eens even kijken wat voor connectoren er gebruikt worden, misschien zelf een set kabels maken 180 euro klinkt me als een nogal "enthousiaste" prijs voor een paar flatcables.

Schoonmaken doet bij de 1604 inderdaad al wonderen. Ik had ook een exemplaar gekocht wat kraakte aan alle kanten, ook goed schoongemaakt, en alles deed het weer.
Knopjes in de wasmachine doen is nog een betere tip(in een bh zakje).

En wat die flatcables betreft, dat zijn gewoon heel erg standaard flatcables, welke je bij iedere elektronica boer kan krijgen.

Aanpersen kan vaak wel met een waterpomptang, of met een bankschroef(niet te hard uiteraard).

Mooiste werkt natuurlijk een speciale tang of een pers.

Wat betreft de flatcables schijnt het vaak al te helpen om gewoon de connectoren even los en weer in te pluggen. Maar vaak komen de problemen dan na een tijdje terug: uitvallende kanalen en/of bussen, die weer "wakker" gemaakt kunnen worden met een hard geluid. Blijkbaar ligt dit aan de connectoren die niet helemaal lekker passen.

Daarom ben ik ook van plan om nog eens de flatcables van een Mackie 8 bus te gaan vervangen met zelfgemaakte (of standaard) flatcables. Mocht iemand ook die kabels vervangen dan zijn tips/ervaringen/foto's zeer welkom.

Tx rvooh

Ziet eruit als een CRHO op de pcb met een IDC op de flatcables ...
Nog niet uitgezocht welke vd 2 vervangen zou kunnen worden.
Kijken hoelang het duurt tot de problemen terugkeren ...

Manvsmachine/j0ris:
Idd ook gelezen, daarmee maar eens geprobeerd.
Voor het kuizen vd knoppen heb ik 2l c*la fles genomen, water+afwasmiddel, knoppen en faders erin en schudden en naspoelen methode toegepast ...
Manvsmachine methode nog sneller idd, en met minder werk.

Yep, standaard flatcables, zou idd zelf iets kunnen maken of aanpassen vh huidige. Of vragen aan de electronica boer.

Vin de prijs v nieuwe set er (ver) over ...

Dit wou ik nog delen ter info:

YouTube vid over reparatie. Kan ook al een idee geven.
Staan nog enkele filmpjes op.
Ook met links waar faders ed. gekocht zyn. Amerikaanse shop, in eu ook 1 gevonden.
Kan wel eens terugzoeken ...

Voorbereiding is de helft vh werk ...:bekdicht:

1 tip SRPP: connectors lossen en opnieuw goed opsteken, zien wat het doet. Alles kan opgelost zyn ...
En enkel dit doen kan je wss onder 1h als je beetje ervaring hebt met deze mixer.

Manvsmachine/j0ris:
Idd ook gelezen, daarmee maar eens geprobeerd.
Voor het kuizen vd knoppen heb ik 2l c*la fles genomen, water+afwasmiddel, knoppen en faders erin en schudden en naspoelen methode toegepast ...
Manvsmachine methode nog sneller idd, en met minder werk.

Yep, standaard flatcables, zou idd zelf iets kunnen maken of aanpassen vh huidige. Of vragen aan de electronica boer.

Vin de prijs v nieuwe set er (ver) over ...

Zo'n set kopen is ook gewoon onnodig, er is niks speciaal aan. Het enige voordeel aan zon set is dat alles meteen op lengte is.

1 tip SRPP: connectors lossen en opnieuw goed opsteken, zien wat het doet. Alles kan opgelost zyn ...
En enkel dit doen kan je wss onder 1h als je beetje ervaring hebt met deze mixer.

ik neem aan dat je niet de connector uit elkaar halen bedoelt?

Goed filmpje, maar echt solderen kan ie niet, niet van dat benauwde, en een iets grotere soldeerpunt helpt.

Back