Hard, harder, hardst

waz

Hobbyhoer
Topic titel zegt eigenlijk genoeg.

Ben in een ander topic (terecht) gewezen op t fenomeen hard, harder, hardst. Ja ja ook bij mij is dat erin geslopen.

Heb mn tracks onbewust/ bewust hard, net zoals de rest getweakt.

Hoe gaan jullie hiermee om......of hoe zorgen jullie ervoor dat je niet mee gaat in het fenomeen hard, harder, hardst en je tracks toch mee kunnen dingen ?

Of ben je bijna verplicht om mee te doen in hard, harder, hardst, omdat anderen het ook zo doen ?

Het valt wel mee. Check eens die track van Calvin Harris met Rhianna, We found love. Die is best goed geproduceerd. Als je die vergelijkt met Guetta mixes (gewoon die qua wave eens visueel vergelijken) dan zijn er genoeg tricks. Niet alles hoeft -0.5 dB.

Zolang je je punch maar niet vernaggelt en de boel maar niet geplet gaat klinken... Uiteindelijk moet een dj altijd goed op z'n meters letten of alle tracks wel even hard de zaal in knallen. Een dj-mixer heeft tenslotte niet voor niets gainknopjes. Mijn ervaring is, dat het (althans bij mij) erg per track verschilt hoe hard 'ie uiteindelijk klinkt. Ik merk wel dat naarmate ik steeds iets beter eq en compress, er steeds meer ruimte over blijft om lekker op te gainen. Eindlimiting probeer ik nooit meer dan 1,5 a 2 db te geven, anders wordt 't snel lelijk.

Dat loudness verhaal dat ken ik :okdan:

Zolang je je punch maar niet vernaggelt en de boel maar niet geplet gaat klinken
Ja en wat als je nou als je hard gewent bent ? je perspectief dus eigenlijk in de loop der tijd is verandert. Dit omdat je geconfronteerd wordt met een bepaalde hardheid in andere werken ?

Rest van je verhaal kan ik volgen :okdan:

dan zijn er genoeg tricks.
zoals?

Iedere track heeft een sweetspot, heeft geen nut om daar overheen te gaan.

Hoe gaan jullie hiermee om......of hoe zorgen jullie ervoor dat je niet mee gaat in het fenomeen hard, harder, hardst en je tracks toch mee kunnen dingen ?

Of ben je bijna verplicht om mee te doen in hard, harder, hardst, omdat anderen het ook zo doen ?
Je label wil vaak toch niks op de master hebben, dus veel keuze heb je er toch niet in.
Dit geldt natuurlijk alleen voor de mensen die niet zelf masteren.

Ja en wat als je nou als je hard gewent bent ? je perspectief dus eigenlijk in de loop der tijd is verandert. Dit omdat je geconfronteerd wordt met een bepaalde hardheid in andere werken ?
Tracks die heel profi (en duur) gemastered zijn, kunnen snoeihard klinken en toch nog redelijk veel punch hebben. Ik zou dit verder (zonder de nodige kennis en dure gear) ook niet proberen na te streven.

Citaat:
dan zijn er genoeg tricks.
zoals?
yeah, tell us!

Het enige wat ik nog wel 'ns doe is op heel veel kanalen subtiel distortion zetten, je plet wel de hele boel, da's het nadeel. Een softlimiter als FG-X van Slate Digital schijnt je mix behoorlijk harder te kunnen maken zonder punchverlies btw..

Nu was ik trouwens afgelopen vrijdag in een tent waar een (hardcore)track van mij gedraaid werd; deze had ikzelf gemastered met een multiband comp en een snufje Pro-L van Fabfilter op de eindmix en ik viel zowat om toen ik hoorde hoe verrassend veel punch hier inzat, de dj zal 'm ongetwijveld wat meer gain hebben gegeven, maar het beukte lekker weg zo tussen de andere tracks door!

Tsja, ik zou zeggen: gewoon je gehoor en je gezonde verstand blijven gebruiken. Er is niks mis mee om je track wat subjectieve luidheid mee te geven, maar er moet wel voldoende dynamiek overblijven om het interessant (lees: luisterbaar) te houden.

Ik werk zelf helemaal zonder computer en heb destijds zo'n L2 limiter gekocht, eigenlijk puur om overshoots in het digitale domein te voorkomen. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er af en toe ook wel 2 a 3 dB bij smokkel in het eindproduct, maar dat mag tegenwoordig geen naam meer hebben :) En hoewel ik dus niet naar golfvormen kijk kan je aan de meteruitslag al goed genoeg zien hoeveel dynamiek je "nog hebt".

Ben er denk ik achter waar eea aan ligt.

1. te veel koptelefoon werk,
2. daarna op speakers doen
3. volume van speakers te zacht

Hier komt het probleem.

4. speakers kan ik niet op volume zetten ivm buren.

5. als wel heel even op volume zetten dan kamer problm

6. dus majeur probleem

7. nu nadenken hoe ik dit ga tackelen

8. tips is altijd welkom :o:

Tracks die heel profi (en duur) gemastered zijn, kunnen snoeihard klinken en toch nog redelijk veel punch hebben. Ik zou dit verder (zonder de nodige kennis en dure gear) ook niet proberen na te streven.

Zijn er nog mix tips waardoor je de boel harder kan zetten en het nog goed klinkt?

heeft ook met de geluiden zelf te maken.. mooie natuurlijke geluiden hoeven niet zo hard te klinken om ze tot hun recht te laten komen..

nee joh watjes, alles moet in het rood, redline fever en de waveform zo vierkant mogelijk. Subtiliteit en nuances is voor meisjes....:p

:koffie:
Zolang je je punch maar niet vernaggelt en de boel maar niet geplet gaat klinken... Uiteindelijk moet een dj altijd goed op z'n meters letten of alle tracks wel even hard de zaal in knallen. Een dj-mixer heeft tenslotte niet voor niets gainknopjes. Mijn ervaring is, dat het (althans bij mij) erg per track verschilt hoe hard 'ie uiteindelijk klinkt. Ik merk wel dat naarmate ik steeds iets beter eq en compress, er steeds meer ruimte over blijft om lekker op te gainen. Eindlimiting probeer ik nooit meer dan 1,5 a 2 db te geven, anders wordt 't snel lelijk.
Mixergain zegt niks over je daadwerkelijke RMS level toch? Om geen punch te verlieze heb ik wel al vaak gehoord om je kick erna nog wat saturatie te geven.

Back