Opwarmtijd moog synths

Virtual-Analog

Stamgast
ik vroeg me af in hoeverre je rekening moet houden met de opwarmtijd van de oscillatoren van de nieuwere synths van moog zoals de phatty, voyager enzo.

Ik ben wel geintresseerd in een slim phatty, maar heb eigenlijk nooit stil gestaan bij het feit dat zo'n apparaat (vco) kennelijk opwarmtijd nodig heeft om 'in tune' te geraken.
Ik vraag me dus af wat de praktijkervaringen van mensen zijn die een dergelijk appaaat hebben: moet ik bij wijze van spreken echt zo'n stemapparaat erbij hebben? of zijn deze apparaten in de praktijk gewoon betrouwbaar qua toonhoogte?

Ahh ok!,
tis meer dat ik het vroeg omdat ik even een review aan het bekijken was waarin stond dat moog zelf een opwarmtijd van 15 minuten aanbeveeld.
Ik stond daar nogal van te kijken eigenlijk: dat ik dus niet straks een apparaat koop waarvan ik eerst 15 minuten moet gaan wachten eerdat hij qua toonhoogte stabiel is.

da's met de slim phatty wel het geval eerste 20min redelijk wat verloop, daarna stabiel

Zit net even op gearslutz te lezen en daar had iemand moog gemaild en het volgende antwoord gekregen ten aanzien van de opwarmtijd van de slim phatty:

The Slim is our most thermally sensitive product. With the compact size of the chassis and the proximity of the power supply to the oscillator circuits, it takes a long time for the Slim to achieve total thermal equilibrium. Our studies here at the factory show that it can take up to an hour or two for the Slim to reach a stable temperature

In het extreemste geval duurt het 2 uur eerdat de slim phatty osc's opgewarmd zijn! Pfff das toch wel een afknapper dan zeg, nu ga ik toch wel even twijfelen of ik deze wel wil gaan kopen!

Ik heb 2 slim phatties gehad. De eerste teruggebracht wegens tuning drift. Nu heb ik een nieuwe, en deze heeft ook net zoveel tuning drift.

Je leert ermee leven, je moet hem gewoon af en toe wat bijharken. En alles 100% equal getuned klinkt boring, dus een beetje drift mag best. De slim Phatty is voor de rest een heerlijke synth die echt iets extra's kan kwa sound.

mijn LP stage 2 moet echt wel opwarmen, een kwartier tot 20 minuten tot het stabiel is. Daarna echter heerlijk klankplezier!

Of een Formant die het in de jaren 70 met V/oct al voor elkaar kreeg om fatsoenlijk stabiel te zijn (goed gebruik van de fameuze uA726 oventjes)

de voyager die ik heb is na enkele tellen voldoende stabiel om mee te spelen, echt fijn wordt ie na ca 20 minuten, daarna hoef ik hem eigenlijk niet meer bij te stemmen, misschien voor de vorm 1 maal per 2 uur.
het is inderdaad het verschil tussen analoog en digitaal.
net als een gitaar, die moet je ook van tijd tot tijd even bijstemmen, zoiets.
zelf stem ik:
na ca 2-5 minuten+ na ca 15-20 minuten+ na ca 2uurof zonodig.
och het gaat vanzelf.
sowieso is een peterson strobetuner ( ook verkrijgbaar als app voor de iphone ! ) wel erg handig als je mat analoge apparatuur werkt.
maar je krijgt er ook wel veel lol voor terug !

mijn voyager is na 5 - 10 minuten helemaal stabiel. het is overigens niet zo dat hij retevals is aan het begin.
als je dit teveel vind dan moet je het lekker bij VA's en plugins houden.

Mmmja een computer doet ook een tijdje over het opstarten van het OS en de rest van de software.
(enige verschil, plugins worden nooit echt warm)

nou vertel dat maar aan de usb uitgang van m'n macbookpro. bloedje heet werd ie. ( en nou levert ie niet veel spanning meer ook nog eens... ?)

mijn voyager is na 5 - 10 minuten helemaal stabiel. het is overigens niet zo dat hij retevals is aan het begin.
als je dit teveel vind dan moet je het lekker bij VA's en plugins houden.

Ok, dus een kwartiertje de tijd geven en dan moet het qua tuning wel voor de bakker zijn!

Ik ben gewoon geen opwarmtijd gewent, ook niet van me dco synths, dus vandaar dat ik even me wenkbrouwen fronsde toen ik over die opwarmtijd las :) Leuk zo'n vco synth, maar ik wil niet constant op de tuning hoeven letten letten tijdens muziek maken zegmaar: das voor mij geen analoge charme maar gewoon irritant! maar dat schijnt dus geen probleem te zijn :okdan:

Back