Opwarmtijd moog synths

De vraag blijft wel waarom al die 'domme fabrikanten' dan toch ooit begonnen zijn om DCO's te maken en later volledig digitaal ?

Omdat je digitaal ook vette, andersoortige klanken kan maken... jeweettoch

ik sta op het punt om small Phatty 2 en 3 te gaan bestellen om zo tot een polyfone Monster Moog te komen
enige wat me nu nog tegenhoud is dat ik eigenlijk ook wel weer een Voyager (in dit geval RME) wil hebben

En welk type oscillators zitten daar in ?
(DCO's mocht je zoiets niet zelf kunnen opzoeken.)
Ik hoef niet op te zoeken wat ik al weet ! Hoor je mij zeggen dat er in een juno vco's zitten dan?? (lezen en interpreteren is moeilijk schijnbaar :stupid)

Tis meer dat ik anno 2011 verwachtte dat moderne vco's een soortgelijke stabiliteit hadden.

ik denk dat jij je naam tegen hebt.

De phatty laat idd even op zich wachten voordat hij op stem is. Het is heel verschillend met die Moogs, de Source heeft meestal een kwartier nodig, de sonic six heb ik nooit stemmingsproblemen8~ mee. Ik heb er nooit een peil op kunnen trekken.

Mijn Voyager OS is na 1 minuut goed; de Model D hier doet er een half uur over (en dan kun je 'm beter continu bespelen, anders gaat 'ie ook er weer van tussen). Maar, da's de charme er aan.

Heb hier een oude alpha juno staan uit 1986 ofzo: aanzetten en gewoon gaan, niks geen opwarmtijd 8) maarja die zal wel niet zo dik klinken als de slim phatty die ik op het oog heb.

"Vet" is denk ik niet de factor (en "vet" is een beetje overrated - je wilt je geluiden ook in de mix kunnen gebruiken). De AJ heeft geen twee onafhankelijke oscillators, wat inhoudt dat je dingen zoals FM, sync en subtiele (of minder subtiele) ontstemming tussen de oscillators mist. Chorus kan dat helaas niet overtuigend faken maar klinkt anders. Unison (niet van toepassing bij een monofone synth, haha) op DCO bakken is ronduit waardeloos, tenzij men spread/slop heeft toegevoegd. Op een JX8P of Juno-106 - die dat niet heeft - is unison ronduit lelijk en onbruikbaar!

Ik zou 'm gewoon eens in de winkel gaan proberen - de Phatty is mainstream genoeg voor dit soort dingen.

Wat de verschuiving naar DCO betreft: tja, geld. De P5 had zonder microprocessor nooit gebouwd kunnen worden, en op het moment dat je doorkrijgt dat je nog meer kunt doen behalve geheugens aansturen en CV genereren - tja, dan is het hek van de dam.

sonicsix, multimoog, t3 geen problemen na aanzetten.
minimoogvoyager, goed bespeelbaar na aanzetten, perfect na 5-15 minuten max
minimoog, 10-20 minuten opwarmen daarna geregeld even bijstemmen 1-2 maal/uur
jp8 geen problemen, superstabiel
sh5 nauwelijks probleem het stemmen, blijft heel stabiel
korg800dv, staat de dag erna nog goed
ms 20, redelijk stabiel , maar wel kleine pielknopjes
crumar ds2 redelijk, na 15 minuten goed te doen, tijdens optreden van 1 1/2 uur onder lampen ca 1-2 maal bijstemmen
a6 andromeda, 5 minuten, daarna nog eens op freq( autotune) duwen na 15 minuten en enkele uren.
ems vaker stemmen
enzovoort
ze hebben pit die analoge, dat krijg je ook terug in analoge klank.
vergelijken met aan digitale synth is een beetje zoiets als vergelijk van een electrische gitaar met een pure midigitaar.( laat maar dus ). en een gitaar stem je ook geregeld eventjes bij.

dat van die phatty verbaasd me, ook omdat ik het nog nooit zo zout gehoord heb. verbazingwekkend. misschien iets om op moogforum eens te exploreren.

Mijn Voyager Old School doet er toch ook zeker 15 minuten over om lekker op stemming te komen. Maar ach, een Fender Telecaster stem je vaak na elk nummer. Er is altijd wel 1 snaar niet helemaal lekker. Stemapparaten zijn na je vingers en oren denk ik wel het belangrijkst voor een muzikant.

Heb het idee dat het met modern analoog allemaal wel mee valt..

M'n 2 Oakley VCO's zijn in principe direct speelbaar, hooguit hele lichte drift. Maar niet zo erg dat het echt vals is, je krijgt ze alleen niet gelijk 100% 'matched' qua tune aan elkaar. Naja, 100% zal het ook nooit worden want het blijft analoog , maar daar doe je het dan ook voor, toch :)

M'n Polysix werkt ook bijna altijd zuiver.. De eerste halve minuut hoor je dat de VCO's aan het 'tunen' zijn, klinkt erg grappig. Daarna blijft ie praktisch altijd zuiver. Hooguit 1x in de paar maanden wil er wel eens 1 VCO tijdelijk ontstemd raken, maar het is niet dat dat me echt problemen opleverde..

Back