informatie over oudere synths

bakkerij.......

Stamgast
ik zou graag informatie willen hebben over synths die o.a. door de 2 brothers on the 4th floor zijn gebruikt. zeg maar rond 1992/1993 zoals bij het nummer dreams. Weten jullie hier mss meer van en zouden jullie eventuele synths bij naam willen noemen. groetjes

Ik denk dat hiervoor alle mogelijke romplers zijn gebruikt uit die tijd: De oude Roland JV-series (bijvoorbeeld JV80) de Korg M1 of de Kurzweil K2000. Alesis, Yamaha etc. hadden vast ook wel iets soortgelijks. Maar met de synths van tegenwoordig kan je nog steeds de toenmalige gelikte eurodance sounds krijgen.

Ik vond de 2 brothers on the 4th floor vroeger geweldig. Ach ja was toen pas 9 jaar:)

Het nummer start met een string-achtige pad zoals je die uit een JX-8P/JX-10 kan toveren - maar ook uit een rompler zoals een D50. Dan volgt de befaamde 4-op FM-preset DX-21 "Lately Bass" met een paar modificaties. - kun je ook met een Micromodular nadoen, die kan die dingen compleet importeren. Wat ik verder nog wel als waarschijnlijk acht is een Alpha Juno. Het 'main' geluid lijkt me een sample - gewoon kort stukje waveform, geloopt. Ik weet wel dat het befaamde System-F geluid hier een directe afstammeling van is, maar ik heb geen idee hoe 't gemaakt is.. misschien weer die 4-oscillator JX-10?. Dan nog een batterij oudere drumcomputers, een neger om te rappen, een blond mokkel om te zingen, en klaar ;).

Oh ja, wat het verschil tussen gesamplede geluiden en met basic waveforms opgewekte geluiden betreft - luister voor de grap maar eens naar "No Limit" van 2 Unlimited. Het begin-geluid doet erg analoog aan, totdat je luistert naar de -duur- van het geluid - die is korter namate de sample hoger gepitch'd is. Vroegah... deden we nog niet aan multisampling :D.

Onderschat trouwens niet de krachten van de FM-synths hier - voor die echte beuq-bas zijn ze goed te gebruiken. Niet zo lekker te tweaken, maar 't hakt er wel in.

Die stringachtige pad kan ook met een JP 8000 gemaakt worden. Ik heb deze sound zitten maken met een JP 8000 en er zit voor mijn horen helemaal geen verschil in.

Back