Een (enigszins) standalone VST hardware synth

Nicolas 2000

It's a household name
Ik zou graag wat VSTs gebruiken, met name voor de meer realistische klanken. Maar ik wil wel dat het zoveel mogelijk aanvoelt en integreert als de andere synths in mijn setup. Dus: eigen klavier, MIDI in en out, stereo out. Alles in een MIDI out ster rond de Atari aangesloten. Het klavier van deze VST setup zou ook als mijn globaal masterklavier dienen, dus naar de Midi in van de atari.

Wat zouden de meest geschikte componenten zijn om dit on a budget te doen?

-kleine Windows laptop met touchscreen? Ik weet niet of er tablets zijn die geschikt zijn voor courante gratis VSTs. Er moet verder geen DAW ofzo op draaien, enkel een VST host.
-Master KB: 4 of 5 octaven, DIN midi in en out voor de Atari en USB midi voor verbinding met vst laptop. Kan je normaal gezien beiden tegelijk gebruiken, dus ATari midi din out naar klavier midi din in, die dit als thru over vst naar de laptop stuurt?
-hoe krijg je stereo audio linelevel uit een laptop/tablet, kan dit via de hoofdtelefoonuitgang of heb je een audio interface nodig?

Wat je precies aan hardware nodig hebt hangt sterk van de vst af, er zijn hele lichte maar ook hele zware die zelfs een behoorlijke snelle computer op hun knieën krijgen.
En misschien bestaat er wel een standalone versie van de plugin die je zonder host kan draaien.
Het antwoord is dus niet zo simpel

Over dat aspect maak ik me eigenlijk het minste zorgen: ofwel draaien de vst's standalone, ofwel in een lichte gratis host. Dat heb ik al op een zwaar verouderde laptop getest en werkt. Verder beperk ik de VSTs keuze tot datgene dat goed draait op de gekozen hardware, maar heb ik geen specifieke VST voor ogen die de hardwarekeuze gaat bepalen. Het gaat ook maar om 1 VST tegelijk en geen monsters. Zowat alles wat W10 draait en niet meer dan 4 jaar oud is moet voldoende zijn voor mij. De testlaptop was een simpele i5 van 8 jaar oud...

Mijn vraagtekens liggen eerder bij de andere genoemde aspecten: audio outs, din en usb midi tegelijk...Het moet goed werken maar ik wil geen onnodige kosten doen.

Iets waar ik tegenaan loop in de zoektocht: de meeste masterkeyboards hebben enkel din midi out en usb midi. De din kan naar de atari en de usb naar de laptop, maar hoe laat ik de atari dan de laptop aansturen? Er is nergens een din Midi in...

En als ik dit probeer op te lossen loop ik vast in een kluwen van usb to din en andersom, voor zover dat al zou werken zo.

Ik zie maar 1 eenvoudige oplossing, maar dan moet de atari altijd aanstaan als ik de vsts wil spelen. Dat is 1 din to usb genoeg en voldoet ieder masterkeyboard als het maar een din midi out heeft.

Zo te lezen toch best een cheapo audio interface eraan hangen, als de pc/laptop/tablet enkel headphone uit heeft. Ik bekijk het 2dehands aanbod mini pcs ook even, maar laptops die voldoen zijn er in ieder geval overvloedig.

Leuk idee. Ik heb even gekeken op het internet. Er zijn in ieder geval meerdere manieren om dit aan te vliegen. Je zou zelfs een kast kunnen bouwen waar alles netjes in zit verwerkt.
Ik heb alles opgedeeld in categoriën:

Computer
Als computer kun je zoeken naar een refurbisched NUC. Dat zijn mini Pc's in klein formaat. Na zelf even snel te zoeken kom ik bij deze uit (ik ken de website of de partij overigens niet):
https://hardwarekings.nl/products/h...Lw_wcB
Een prima systeem voor de toepassing en al zeker niet te duur.

Touch display
Aanraakgevoelige schermen lijken nogal prijzig te zijn en ik heb er zelf vrij weinig ervaring mee. Je hebt kleine schermpjes bedoeld voor een raspberry Pi, die zijn wat goedkoper, maar ook een stuk kleiner. Hier heb je ook inbouw versies van, maar dan moet je zelf een frame bouwen die dan mooi boven je keyboard komt te hangen.
Ook iets dat ik tegen ben gekomen zijn "portable displays", zoals deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/believ....ProductTitle

Master Keyboard
Als je als keyboard kiest voor een M-Audio Oxygen Pro kun je de USB aansluiting gebruiken voor de VST aan te sturen en de Midi out voor de Atari gebruiken. Heeft overigens ook nog wat knoppen die je kunt linken aan de VST en smart chord functies. Er zitten tevens 3 plug-ins bij (Hybrid 3, Velvet en Mini Grand). Bij Bax-Shop nu €111:
https://www.bax-shop.nl/midi-keyboards/m-audio-oxy..._wcB
Aangezien je de Atari ook de laptop wil aansturen zou je een USB-Midi adapter nodig hebben.
- Deze interface geeft je 2 poorten in en uit voor €52: https://www.bax-shop.nl/midi-interfaces/tie-4i4o-usb-midi-interface
- Deze kabel geeft je een enkele in- en uitgang voor €19.95 :TIE MIDI 1i1o USB MIDI-interface
- je kiest voor een audio interface met midi in- en uitgang.

Audio interface
Je kunt de headphone uitgang van de computer gebruiken. Dat werkt over het algemeen wel prima. Echter zijn deze meestal wel ruisgevoeliger dan een externe geluidskaart.
De meeste interfaces hebben ook een ingang. Dat kan ook leuk zijn, want dan kun je hem ook gebruiken voor effecten. Sommige plug-in synthesizers dat ik weet hebben ook een FX versie. Dan kun je externe audio ook door de synth heen sturen.
Er zijn heel veel opties en mogelijkheden met geluidskaarten. Voorbeeld (een met Midi) https://www.bax-shop.nl/externe-aud...io-interface

VST's (die ook standalone werken)
Mocht je nog geen VST's in gedachte hebben. Ik heb zelf recentelijk enkele Cherry Audio plug-ins aangeschaft (Via deze bundel: https://www.humblebundle.com/...oftwarebundle en er zitten nog een hoop samples/loops bij, maar voor die prijs zeer netjes. Verloopt vandaag overigens!). Deze zijn in ieder geval al erg leuk en ze werken stand-alone. Binnenkort is black-friday/cyber monday. Dan zullen er nog wel meer deals om de oren vliegen.
Deze werken stand-alone.

Mooi overzicht, bedankt!

Kan je 2 USB poorten op 1 laptop/minipc beiden voor MIDI configureren? Want we zouden dan dus usb midi van keyboard naar laptop hebben, en midi van atari naar usb laptop.

Grappig. Ik ben net met iets soortgelijks bezig, maar dan helemaal gericht op 1 plugin in een desktop synth format;

-Odroid die surge xt draait op autostart. (Arm / linux)
-Touch screen (waveshare 1024*600)
-Diy midi controller die qua layout overeen komt met surge xt.(50 faders!), met midi io.

Ben momenteel de pcb's aan het verfijnen. Pas wanneer het allemaal bij elkaar komt is het beoordelen hoe fijn deze workflow is.

-Ik weet al dat sommige functies van de vst erg priegelig zijn op de touchscreen

-het formaat van mn vst is niet precies het formaat van mn scherm

-qua behuizing zou ik alles in een eurorack 6u hoogte hangen, met houten panelen wordt dit wel een mini beetje lomp

Is iPad misschien een idee? Zeer veel goede synths, en met een VST als Pianoteq (die nu ook op iOS draait) heb je een groot aanbod aan toetsinstrumenten ook beschikbaar in zeer hoge kwaliteit. Wil je meer een ROMpler, dan kan je kijken naar Sampletank of Korg Module. De reden dat ik het noem is dat deze apps zijn gemaakt voor touch. Latency is ook erg laag. Je kan een iPad (of mini) best ergens inbouwen, dus weinig gedoe op dat vlak. Qua MIDI kan je gebruikmaken van Bluetooth midi, dat erg weinig latency heeft, maar bekabelen kan ook.

Je kan ook eens kijken naar Zynthian, maar dan heb je niet dezelfde keus als op Windows qua vst's.

Ik had dit in het verleden bekeken en de voordelen zaten inderdaad bij de apps die voor touch bedoeld zijn. Connectiviteit werd wel wat gedoe voordat je alle IO beschikbaar hebt, en je hebt natuurlijk ook niet de keuze uit alle windows vsts. Ik zou ook een soort hoofdmenu willen bouwen om de vsts uit op te starten en daar ben ik in Apple niet in thuis.

Er zijn wel apps die andere synths integreren (Keystage, AUM), maar ik vind iOS zelf zo gemakkelijk dat ik het liefst gewoon apps opstart vanaf de "desktop" als ik ze standalone wil spelen.
Het kan inderdaad zo zijn dat andere oplossingen beter voor je werken. Maar in principe zit je qua IO al goed met een USB-to-Lighting of met een Bluetooth adapter. Wil je niet de line-out van de iPad gebruiken, dan kan je bijvoorbeeld een audio+midi interface gebruiken (Roland Rubix24 bijvoorbeeld). De laatste paar jaar zijn er veel goede apps bijgekomen. Goede synths waren er altijd al, maar tegenwoordig ook betere Hammonds, piano's, etc.

Anyway, als de Windows route beter voor je werkt vanwege de beschikbare VST's, dan is dat natuurlijk een prima optie. Ben benieuwd naar de ervaringen. :)

Ik ga eerst wat experimenteren met een iets te oude laptop die ik al heb, maar dat zou me toch al een eerste idee moeten geven.

Leuk idee! Ik denk dat op dit moment idd een Ipad met audio/mid-interface een goede, min of meer kant en klare oplossing is. Afhankelijk van wat je precies wilt draaien heb ik hier ook nog een Muse Receptor liggen die ik evt wel wil verkopen. Eigenlijk min of meer wat je wilt bouwen, maar dan in een 19-inch rack. Is voorzien van Komplete 5 en andere sample-libraries. Deze gebruikte ik voordat ik een Nord Stage gekocht had vooral als piano-module die ik aanstuurde met mijn Nord Electro.

hoe krijg je stereo audio linelevel uit een laptop/tablet, kan dit via de hoofdtelefoonuitgang of heb je een audio interface nodig?
Ik denk dat het 't handigst is om een interface aan je laptop te koppelen en dan installeer je een asio driver om latency te voorkomen
Wat zouden de meest geschikte componenten zijn om dit on a budget te doen?
Voor de interface kijk dan naar zo'n Behringer UMC22, voor 6 tientjes ben je klaar, dan heb je Midas preamps, samen met je laptop die je al hebt ben je dan goedkoop uit.

Ik zocht ook een manier om VST's wat meer hanteerbaar te maken. Ik zocht een manier om ze eigenlijk zoals een 19" rack te gaan gebruiken.

Ik heb gebruik gemaakt van gig performer, touchscreen, danté voor de audio en nu ook een elektra one die nog in test is voor de hardware feel :)

Meer info: VST Hosts

Leuk idee! Ik denk dat op dit moment idd een Ipad met audio/mid-interface een goede, min of meer kant en klare oplossing is. Afhankelijk van wat je precies wilt draaien heb ik hier ook nog een Muse Receptor liggen die ik evt wel wil verkopen. Eigenlijk min of meer wat je wilt bouwen, maar dan in een 19-inch rack. Is voorzien van Komplete 5 en andere sample-libraries. Deze gebruikte ik voordat ik een Nord Stage gekocht had vooral als piano-module die ik aanstuurde met mijn Nord Electro.
Die Muse Receptor zou nog een interessante route kunnen zijn, maar is die ondertussen niet te verouderd? Ik wil er wel ietwat moderne VST's mee kunnen spelen.

Welke versie is het precies? Ik vermoed sowieso beperkt tot 32 bit en VST2?

@stoter mooi spul maar een beetje overkill en inderdaad pittig duur. Voor dat geld kan ik ook naar een Osmose kijken als ik realistische instrumenten wil. :) Maar het kan wel inzichtelijk zijn om naar de specs van zo'n apparaat te kijken.

Back