TS als moderator eigen draad

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

WaveGuide7

Gedeactiveerd account
Wat zouden de consequenties zijn voor de kwaliteit, het niveau en de leesbaarheid van een forum als een topic starter dezelfde toegangsrechten zou hebben tot zijn eigen draden als de moderatoren, d.w.z. dat elke TS tevens moderator van z'n eigen draden is?

Ik denk dat een TS veel meer belang, tijd en aandacht heeft voor de bijdragen aan zijn draad dan alle moderatoren samen kunnen opbrengen en zeer gemotiveerd is om allerlei irrelevante shit, zut, gekte, ruzies en scheldpartijen rigoreus uit de discussie te verwijderen.

De vraag komt neer op: is een TS niet de best mogelijke discussieleider in de discussies die hij/zij zelf opstart?

nee want een TS kan niet objectief blijven. Waardoor de ene TS snel mensen zal censureren/comments wijzigen/weghalen en de andere TS doet dit dan weer niet.
Je geeft mensen de macht om shit weg te halen van anderen. Die zullen ze sneller gebruiken/misbruiken dan een globale moddereter die objectief kijkt/leest en zich aan de regels houd.

met andere woorden, daar krijg je gezeik van.

ja, de een zal sneller iets weghalen dan de ander. Maar wat voor gezeik levert dat dan op? Ik bedoel, waaruit kan het misbruik bestaan?

mja met het handjevol moderators die wel eens iets wegketsen is er soms al een groot gehuil en geblaf van jewelste...
kejje nagaan wat er gebeurd als elk lid kan gaan modereren in z'n eigen thread dan is het hek van de dam...

nee, laat de moderators dat nou maar doen als het echt moet... maar bovenal; voorkomen is beter dan genezen nutuulk!

erm... spreekwoord and stuff... jwt?

dus zeg maar dat er dan een thread wordt gestart door persoon A die dan de posts van persoon B, C, F, K, M, N maar ook nog Q en Z wegmodereerd en dat er dan potentieel 8 nieuwe threads kunnen ontstaan, dus van persoon B, C, F, K, M, N en ook weer Q en Z zodat zij hun zegje kunnen doen en persoon A weer weggemod kan worden enz enz enz... *behehehe*...

Laatst gewijzigd:
Je zegt: "dan is het hek van de dam".
Wat moet ik me daar dan bij voorstellen? Ik denk dat de enig mogelijke consequentie is dat sommige TSers de reputatie van rigoreuze hakker zullen krijgen. Nou en? Wie ligt daar wakkker van?

dus zeg maar dat er dan een thread wordt gestart van persoon A die dan de posts van persoon B, C, F, K, M, N maar ook nog Q en Z wegmodereerd en dat je dan potentieel 8 nieuwe threads krijgt, dus van persoon B, C, F, K, M, N en ook weer Q en Z zodat zij hun zegje kunnen doen en persoon A weer weggemod kan worden enz enz enz... behehehe...

Ik denk dat dat wel mee valt, want dergelijke klaagdraadjes gaan heel gauw vervelen. Bovendien zullen sommige forumleden zich wel drie keer bedenken voor ze weer bijdragen aan discussies van bepaalde TSers. Zo krijg je een zichzelf corrigerend netwerk en veel meer helderheid op een forum. De informatiedichtheid gaat enorm toenemen.

Ik denk dat je het synthforum kan vergelijken met een samenleving.
Als je van een samenleving het bestuur afhaalt, dan krijg je allemaal kleine individualistische eilandjes.
Binnen de kortste keren zullen er relletjes ontstaan waar sommige mensen zich in willen mengen en anderen niet.
Dat is het begin van "groepsvorming".

Groepjes tot ongeveer 5 leden kunnen prima overleven zonder "leider".
Worden de groepjes groter dan krijg je binnen de groepjes instabiliteit.
De kans is groot dat er 1 zwart schaap ontstaat, en 1 leiderfiguur.
En..je voelt hem al aankomen...groepjes groeien...er ontstaan subculturen...en hoppa...dan heb je subfora.

Alle die subfora zijn bij elkaar weer 1 groep.
Zodra er meer dan 5 subfora zijn komt er weer gezeik, en dan heb je een leider nodig om dat in banen te leiden.
En op dat moment ben je uitgekomen op het punt waar we nu al zijn.

Ik denk dat je het synthforum kan vergelijken met een samenleving. Als je van een samenleving het bestuur afhaalt, dan krijg je allemaal kleine individualistische eilandjes.

Het bestuur weghalen was dan ook niet mijn voorstel, juist aanvullen.
Ik vergelijk fora liever met neurale netwerken waarin te weinig inhibitoire prikkels worden afgegeven. Dat is de diagnose waarmee moderatoren ook zelf wel eens komen: voor een effectieve discussieleiding is SF veeeeel te groot geworden en in zekere zin bezig te bezwijken onder het eigen succes. Het gaat erom het netwerk meer zelforganiserend gedrag te geven.

Nou waveguide...daar ben ik het wel mee eens ja.

Een aantal jaren geleden is eenzelfde probleem ontstaan met gearslutz.
Er zijn een aantal nieuwe fora "in het geheim" opgericht waar alleen een select groepje gearslutz leden werd toegelaten.
Dat was jammer, dan de kennis/kunde die in die nieuwe fora opbloeide had ook binnen Gearslutz kunnen blijven.

Een extra laag in de hiërarchie is misschien een goede oplossing hiervoor.

Ik vind het niet eens zo'n gek idee van WaveGuide.
De topic starter heeft mijn inziens het best voor ogen hoe en waar zo'n discussie heen zou moeten gaan. Er zijn nl ook topic-kapers of trolletjes soms.
Aan de andere kant een 'vriendelijk' weerwoord kan ook geen kwaad op zn tijd.

Het is natuurlijk een heel slecht idee..
Wat Stije, 6trak en MatthewLeBlom al aangeven, dat gaat helemaal mis...

Voorbeeld:
Stel jij post een nieuwe track van jezelf in het tracks-forum.

Ik reageer daarop met dat ik het nergens naar vind klinken.

Jij bent beledigd en omdat je denkt dat mijn post toekomstige luisteraars af zou schrikken, verwijder je die.
Vervolgens ga ik lopen zeiken dat je niet tegen kritiek kan..

Jij verwijdert opnieuw mijn post en ik open een nieuwe thread waar ik alsnog mijn negatieve feedback op jouw track post met daarbij de kanttekening dat jij niet tegen kritiek kan. Jij reageert in die thread dat je het kinderachtig vind dat ik een nieuwe thread open, maar ik verwijder gelijk weer jouw post.

Conclusie: gezeik

Er is maar een select groepje mensen wat om zou kunnen gaan met deze macht, dus moet je dat overlaten aan een select groepje genaamd moderators.

Je schetst hier wel een doemscenario zeg! Maar ik geef toe, dit soort kinderachtigheden zal zeker wel eens voorkomen. De moderatoren blijven op een forum dan ook absoluut noodzakelijk.

Maar ik verwacht dat forumleden zich over 't algemeen wel drie keer zullen bedenken voordat ze een post verwijderen, zeker als ze zelf daarvan het onderwerp zijn (een situatie die zich hoofdzakelijk in Tracks voordoet). Immers hun reputatie en geloofwaardigheid als forumlid staan op 't spel. Mensen staan liever te boek als tolerant dan als scheidsrechter die elke wedstrijd kapot fluit en bij het minste of geringste met de rode kaart wappert.

Waar 't mij om gaat is dit. Een topic starter heeft veel meer belang om ervoor te zorgen dat zijn draad on topic blijft en zal, veel meer dan welke moderator ook, gemotiveerd zijn - en tijd uittrekken! - om te voorkomen dat de discussie uit de hand loopt, door bijv. even een bp-tje te sturen naar leden, in geval de emoties te hoog oplopen. En alleen al de wetenschap dat topicstarter het recht heeft om, in een uiterst geval, een post te verwijderen, daarvan gaat volgens mij een heel heilzame, preventieve werking uit.

Een heel ander effect, denk ik, is dat forumleden anders tegen SF gaan aankijken als ze zelf af en toe de rol van moderator spelen. Ze zullen ook beter snappen dat modereren niet altijd even makkelijk is. Eigen verantwoordelijkheid maakt volwassen en vergroot de betrokkenheid.

Mijn zorg over SF is, dat op dit moment geen effectieve regie, discussieleiding meer mogelijk is. Ik vind dat daardoor teveel shit in discussies terecht komt die weliswaar niet in strijd is met de forumregels, maar niettemin heel veel discussies doet stranden. Ik ben ervan overtuigd dat velen daarin een reden zien om SF de rug toe te keren. Slechts 10% van de leden is actief, en een nog veel kleinere fractie, van 100 tot 200 leden, houdt dit forum feitelijk al schrijvend bij elkaar. Daarmee krijgt SF een veel te hoge twitterfactor, als je het mij vraagt. Sommige namen zie ik toch wel heeeeel erg vaak terug komen, de meesten nooit. Ik denk dat dat beter kan, als de leden zelf behulpzaam worden bij de moderatie van het forum.

Ik vind het idee maar onnodig:

a) TS start een topic
b) Het draadje gaat op een of een andere manier niet zoals gewenst
c) Dan heb je de mogelijkheid om een report knopje aan de moderators aangeven met een goede reden.
d) Het topic wordt opgeschoond.

Als iedereen een moderator van zijn eigen topic is, dan zullen er al snel elite-groepjes verschijnen, en juist wordt de communicatie niet meer interessant voor het merendeel. Daar zijn er andere kanalen voor: naast de openbare berichten staat ook nog de mogelijkheid om PB's te sturen om dingen persoonlijk te bespreken.

Dus... einde verhaal :D

Wat zou kunnen is dat het forum wordt uitgebreid met een blog functie waarin de blogger zelf de reacties kan modereren, dit kan prima samen met het forum draaien, phpbb heeft reeds een dergelijke mod, ik weet niet of vbulletin dat ook kent.

Zowiezo zal het forum niet meer mogelijkheden kennen dan die vbulletin aanbied.

ik zou zeggen maak een vote zodat als er te veel negatieve stemmen zijn dat hij automatische verdwijnt

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back