TS als moderator eigen draad

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Op electro-music.com bestaat de mogelijkheid om een eigen forum te starten. De eigenaar/administratoren geven hiervoor toestemming. Samen met de forumstarter zijn zij de moderatoren. Zo'n forum is niet openbaar en de starter dient de gebruikers eerst uit te nodigen. Dit is zeer nuttig bij het organiseren van evenementen, speciale ondersteuning van bouwers van synthesizers naar de gebruikers toe en noem maar op.
Ik ben er zeker van dat Synthforum ook zo'n speciaal forumpje heeft voor overleg met de moderatoren onderling. Ik geloof dat zonder ondenkbaar is.

In ieder geval geldt de regel (ik denk zelfs wet) dat wie de gelegenheid geeft te publiceren ook verantwoordelijk is voor de inhoud.

Voor trollen, spammers en threadkapers is toch de negeerlijst in het leven geroepen? Of bestaat die niet meer..?

Wout

PS zo'n 'geheim' forum staat niet in de inhoudsopgave, maar staat daar wel indien de inlogger voor dat forum geregistreerd staat.

dat bestaat al; de report knop...

nee dan schrijf je naar de mod.. nee ik bedoel zoals op youtube "dan blijf je wel een balkje zien , als je er op drukt dan verschrijnt deze als nog" schrijf je iets grienends dan voten de sf leden deze tot een klein balkje. waar je op moet drukken hem te lezen en kan je deze line ook niet meer quoten.

en wie moet dan uiteindelijk de post weghalen dan? en hoelang moet dat voten doorgaan en na hoeveel votes pas?

Ja moet ik dat beslissen, bedenk zelf een aantal, maar eigenlijk hoeft de tekst niet weg gehaald te worden. Hij wordt zo klein dat je er makkelijk overheen kijkt.

dan sla je de shit van anderen toch over, als die je niet bevalt?

ik zie best gebeuren dat topicstarters het 'gezeik' van een ander weghalen, maar hoe zit het met hun eigen gezeik?

het gehuil wat er nu soms is over het ingrijpen van moderators, betreft vaak de objectiviteit. die is natuurlijk helemaal ver te zoeken, als mensen hun eigen thread mogen bijhouden.

ik vind het een waardeloos idee en het enorme blik aan sociologische, psychologische, antropologische argumenten dat je opentrekt in reactie op de voor de hand liggende bezwaren, doet mij het ergste vrezen. jij had dat namelijk voor het reageren al bij je zelf kunnen wegmoderaten. en als jij het al niet kan, als bedenker, wie dan wel ?

je verwijt een ander een doemscenario te schetsen, hoewel 'kinderachtigheden wel zullen voorkomen....

dat is een aardige weergave van hoe jij tegen de huidige situatie aankijkt, denk ik.
er komen kinderachtigheden voor, maar zo heel erg is het allemaal niet.

Je schetst hier wel een doemscenario zeg! Maar ik geef toe, dit soort kinderachtigheden zal zeker wel eens voorkomen. De moderatoren blijven op een forum dan ook absoluut noodzakelijk.

Maar ik verwacht dat forumleden zich over 't algemeen wel drie keer zullen bedenken voordat ze een post verwijderen, zeker als ze zelf daarvan het onderwerp zijn (een situatie die zich hoofdzakelijk in Tracks voordoet). Immers hun reputatie en geloofwaardigheid als forumlid staan op 't spel. Mensen staan liever te boek als tolerant dan als scheidsrechter die elke wedstrijd kapot fluit en bij het minste of geringste met de rode kaart wappert.

Waar 't mij om gaat is dit. Een topic starter heeft veel meer belang om ervoor te zorgen dat zijn draad on topic blijft en zal, veel meer dan welke moderator ook, gemotiveerd zijn - en tijd uittrekken! - om te voorkomen dat de discussie uit de hand loopt, door bijv. even een bp-tje te sturen naar leden, in geval de emoties te hoog oplopen. En alleen al de wetenschap dat topicstarter het recht heeft om, in een uiterst geval, een post te verwijderen, daarvan gaat volgens mij een heel heilzame, preventieve werking uit.

Een heel ander effect, denk ik, is dat forumleden anders tegen SF gaan aankijken als ze zelf af en toe de rol van moderator spelen. Ze zullen ook beter snappen dat modereren niet altijd even makkelijk is. Eigen verantwoordelijkheid maakt volwassen en vergroot de betrokkenheid.

Mijn zorg over SF is, dat op dit moment geen effectieve regie, discussieleiding meer mogelijk is. Ik vind dat daardoor teveel shit in discussies terecht komt die weliswaar niet in strijd is met de forumregels, maar niettemin heel veel discussies doet stranden. Ik ben ervan overtuigd dat velen daarin een reden zien om SF de rug toe te keren. Slechts 10% van de leden is actief, en een nog veel kleinere fractie, van 100 tot 200 leden, houdt dit forum feitelijk al schrijvend bij elkaar. Daarmee krijgt SF een veel te hoge twitterfactor, als je het mij vraagt. Sommige namen zie ik toch wel heeeeel erg vaak terug komen, de meesten nooit. Ik denk dat dat beter kan, als de leden zelf behulpzaam worden bij de moderatie van het forum.

dan sla je de shit van anderen toch over, als die je niet bevalt?
...
zo heel erg is het allemaal niet.

Shit overslaan en negeren is één ding. Constateren dat precies daardoor een discussie jammerlijk de mist in gaat of eindigt met knallende deuren, constateren dat de moderatoren simpelweg handen tekort komen om een volledig uit z'n jasje gegroeid discussieplatform in goede banen te leiden, constateren dat daardoor de kwaliteit, de leesbaarheid, de informatieve waarde, kortom het nut van SF in z'n geheel daalt, is iets anders. En ik kan niet helpen dat ik dat vind. Vandaar dit voorstel.

ik zie best gebeuren dat topicstarters het 'gezeik' van een ander weghalen, maar hoe zit het met hun eigen gezeik?

De voorzitter van de Tweede Kamer is zelf lid van die Kamer, en kan andere leden het woord ontnemen. Niemand kan de voorzitter het woord ontnemen. Als de voorzitter er met de pet naar gooit, kan de Kamer een procedure in gang zetten om een ander tot voorzitter te kiezen.

Een topicstarter is zelf forumlid en kan, alleen binnen eigen draad, anderen het woord ontnemen. Niemand kan TS het woord ontnemen, behalve natuurlijk de permanente mod's. Als forumleden vinden dat een bepaald forumlid er als TS-mod van eigen draden met de pet naar gooit, worden z'n draden geleidelijk minder gelezen. Daarmee verliest forumlid geleidelijk aan geloofwaardigheid.

Twijfel over de geloofwaardigheid van TS als mod kan sterk worden verminderd door in de software bij opstarten van een draad de TS de mogelijkheid te geven om al dan niet z'n eigen draad te modereren. Die keuze kan in de inhoudsopgave van de fora worden zichtbaar gemaakt, zodat iedereen van tevoren weet of TS z'n draad wel of niet zelf modereert.

Bovendien blijft de Report-knop natuurlijk bestaan.

Laatst gewijzigd:
voorbeeld

voorbeeld

als ik TS-mod was van draad https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=64480

dan zou ik nu verwijderen:
#13, #15, #18, #19, #21, #25, #26, #27, #28

Daar zitten er overigens 4 van mij bij....
Allemaal nodeloos en afleidend van de discussie, die nu dreigt vast te lopen en ontopic te raken.
Maar kun je daar echt voor aankloppen bij permanente mod's? Die zouden toch gek worden als iedereen daarvoor op de Reportknop zou drukken?
Niettemin halen ze allemaal de kwaliteit van de discussie naar beneden, dus toedeledokie weg ermee!

Laatst gewijzigd:
precies wat ik bedoel, argumenten tegen je wereldplan zijn nodeloos.

en als jij inderdaad niet wil inzien dat het gewoon nergens op slaat en het paard achter de wagen spannen, dan loopt de thread inderdaad vast. maar er is hoop: als jij bij zinnen komt en inziet dat het allemaal maar geneuzel is, ook over de kwaliteit van het forum bla bla bla, dan levert het nog wat op.

trouwens, dat je vindt, is natuurlijk prima, maar je oplossing is lachwekkend, die gaat voor veel meer ellende zorgen. hoe denk jij dat ik als groot denker het zou vinden om door jou weggemodereerd te worden?!

ik kom met argumenten, jij met boe-geroep. Die grote denker in Leo zie ik nog even niet.

objectiviteit (het gebrek eraan bij topicstarter - kijk maar naar jezelf)

het feit dat objectiviteit juist het kriterium is voor gemopper over moderators

het gezeur dat dubbel en dwars terug zal komen als jij gaat moderaten in je eigen thread omdat je het ergens niet mee eens bent (wat dan ineens de kwalificatie boe-groep mee krijgt, bijvoorbeeld)

het feit dat de moderators aan dit rampenplan nog veel meer werk zullen hebben

het feit dat het naar mijn idee allemaal wel meevalt, de situatie niet om hopeloze maatregelen vraagt

dat waren zo wat feitelijke argumenten die ik naar voren heb gebracht.

wat jij van jezelf argumenten noemt. vind ik allemaal quasi wetenschappelijk geneuzel, dat nergens op gebaseerd is.
ik heb het een beetje dik aangezet, om aan te tonen dat zelfs jij als bedenker er niks van zou bakken. een verstandige jongen, niet overmand door het zoeken naar eigen gelijk, zou de argumenten van een ander niet meteen als boe-groep afdoen. je bent gezakt voor je eigen test.

ik zeg het niet graag, maar laat het moderaten maar aan de moderators over.

mooie post waveguide
die #32

wat een onzin dit allemaal
TSen in het algemeen hebben sowieso meestal al een obsessief dit-is-mijn-discussie-syndroom.
Als je een discussie openbaar maakt is ie niet meer van jou, maar van alle deelnemers. Ieders duit in het zakje telt toch even hard mee mag ik hopen?
dit is typisch iets voor mensenschuwe controlfreaks met een issuetje of 2 3

mooie post waveguide
die #32

wat een onzin dit allemaal
TSen in het algemeen hebben sowieso meestal al een obsessief dit-is-mijn-discussie-syndroom.
Als je een discussie openbaar maakt is ie niet meer van jou, maar van alle deelnemers. Ieders duit in het zakje telt toch even hard mee mag ik hopen?
dit is typisch iets voor mensenschuwe controlfreaks met een issuetje of 2 3

Ik begrijp heel goed, fjoeszen en andere forumhooligans, dat je niks ziet in dit plan, want je beseft terdege dat het precies jouw eigen, intimiderende en woest rondmeppende forumgedrag drastisch gaat inperken. Moet ik een lijst maken van alle discussies die jij de afgelopen jaren opzettelijk naar z'n grootje hebt geholpen met je monotone, niet te stuiten stroom van steeds weer dezelfde debiele scheldwoordjes en beledigingen? Discussies waarin je alleeen maar eventjes inbreekt om een scheet te laten, en waarin je verder geen enkele betrokkenheid voelt. Dat per maand slechts zo'n 2000 mensen schrijven op SF en dat die andere 18.000 er het zwijgen toe doen is zo ongeveer volledig aan die fjoesz-mentaliteit te wijten.

En alsof de kwaliteit en waarde van een forumlid wordt afgemeten aan het aantal posts dat-ie neerschrijft. Ja dat zul JIJ ongetwijfeld vinden. Heb je niks beters te doen dan de hele, godsganselijke dag op SF rond te hangen en anderen te kleineren? Anders ik wel.

Ik begrijp heel goed, fjoeszen en andere forumhooligans, dat je niks ziet in dit plan, want je beseft terdege dat het precies jouw eigen, intimiderende en woest rondmeppende forumgedrag drastisch gaat inperken. Moet ik een lijst maken van alle discussies die jij de afgelopen jaren opzettelijk naar z'n grootje hebt geholpen met je monotone, niet te stuiten stroom van steeds weer dezelfde debiele scheldwoordjes en beledigingen? Discussies waarin je alleeen maar eventjes inbreekt om een scheet te laten, en waarin je verder geen enkele betrokkenheid voelt. Dat per maand slechts zo'n 2000 mensen schrijven op SF en dat die andere 18.000 er het zwijgen toe doen is zo ongeveer volledig aan die fjoesz-mentaliteit te wijten.

En alsof de kwaliteit en waarde van een forumlid wordt afgemeten aan het aantal posts dat-ie neerschrijft. Ja dat zul JIJ ongetwijfeld vinden. Heb je niks beters te doen dan de hele, godsganselijke dag op SF rond te hangen en anderen te kleineren? Anders ik wel.

op basis waarvan kom jij tot de conclusie dat 90% van de forumleden niet schrijft vanwege fjoesz en andere van dat soort zuigers ?

en waarom ga je dan daarna fjoesz in zijn schoenen schuiven dat hij kwaliteit van een lid afmeet aan het aantal posts, waarbij je een lans lijkt te breken voor mensen die niet of weinig posten - alsof eht dus om een keuze van die kleinposters zou gaan en niet om de terreur van fjoesz.

ik vind de term debiel ook niet echt fijnzinnig trouwens, wat zegt fjoesz nou helemaal? volgens mij kan jij niet tegen kritiek.

misschien moet je zelf moderator worden, kan je je de hele dag uitleven met je censuur.
of verhuis naar china of iran, daar houden ze ook wel van het wegcensureren van mensen die toch alleen maar wat zeggen om de sfeer te verpesten... is maar een suggestie hoor.

ben trouwens blij dat ik deze thread niet gestart ben; je zal zoiets moeten moderaten.....

Wel handig denk ik om de onvermijdelijke "leuke" plaatjes, stomme grap posts,de totaal irrelevante youtube linkjes en ander offtopic gezever te verwijderen :-)
En je zou alle spelfouten kunnen verbeteren, wat een genot!

wat is dit nou? :D
ik reageer toch inhoudelijk
dit geeft wel aan dat TS een goed objectieve partij zal zijn in het modereren van zn draadjes hehe.
als je die betreffende lijst zou analyseren zou je misschien tot een genuanceerdere beschrijving komen dan deze..
ik reageer graag snedig ja, maar dat is niet geheel zonder reden en zeker niet vanuit het niets lijkt me zo. de aanleiding is meestal 1 of meer posts eerder in dezelfde draad te vinden, dus pak die er ook ff bij in die lijst :D overigens, wat kunnen mij hoeveelheid posts schelen.. alsof ik daar ooit 1 keer naar gekeken heb. Is er soms oud zeer tussen jou en mij wat we nog even uit de weg moeten ruimen of zo?

maar genoeg over mij en even terug naar mijn inhoudelijke reactie
hoezo is TS meer discussie-eigenaar dan mensen die reageren?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back