Module aansturen via Cubase

morris99100

Ingeburgerd
Hey guys,

sorry voor de noob vraag, maar als ik mijn motif module wil aansturen als ik via mijn triton speel, moet ik in cubase Rec Enable op de track aanzetten, anders hoor ik niets. Midifile gewoon afspelen werkt wel. Zal vast een instelling zijn, maar ik zoek me rot en kom er niet uit. Weten jullie welke instelling ik moet aanpassen? Midi through staat aan in cubase.

Ik gebruik cubase 5, emu midiport en triton studio pro en Motif Rack SE module.

ALvast bedankt!

Morris

De Motif en Triton instellen als External Instruments (F4) en ieder zn eigen Midi Kanaal geven... Zo zou t moeten werken

Hey guys,

sorry voor de noob vraag, maar als ik mijn motif module wil aansturen als ik via mijn triton speel, moet ik in cubase Rec Enable op de track aanzetten, anders hoor ik niets. Midifile gewoon afspelen werkt wel. Zal vast een instelling zijn, maar ik zoek me rot en kom er niet uit. Weten jullie welke instelling ik moet aanpassen? Midi through staat aan in cubase.

Ik gebruik cubase 5, emu midiport en triton studio pro en Motif Rack SE module.

ALvast bedankt!

Morris

Wat is dan het probleem dat je de rec. enable aan moet zetten? Dan doe je dat toch ;)
Bij een MIDI file hoeft dat niet, omdat er al noot informatie is. Als jij je track eenmaal hebt ingespeeld (dus opgenomen), hoef je hem ook niet meer op rec. enable te zetten.

Als je de rec. enable niet aan zet, 'weet' het systeem niet wat het moet doen/wat je ervan wilt. Er kunnen namelijk allerlei instrumenten via MIDI aangesloten zitten, op allerlei kanalen.
Gewoon eerst even rec. enable aanzetten op de gewenste MIDI track dus, en dan spelen maar :okdan:

Wat is dan het probleem dat je de rec. enable aan moet zetten? Dan doe je dat toch ;)
Bij een MIDI file hoeft dat niet, omdat er al noot informatie is. Als jij je track eenmaal hebt ingespeeld (dus opgenomen), hoef je hem ook niet meer op rec. enable te zetten.

Als je de rec. enable niet aan zet, 'weet' het systeem niet wat het moet doen/wat je ervan wilt. Er kunnen namelijk allerlei instrumenten via MIDI aangesloten zitten, op allerlei kanalen.
Gewoon eerst even rec. enable aanzetten op de gewenste MIDI track dus, en dan spelen maar :okdan:

Je hebt uiteraard gelijk, het is geen probleem om rec enable aan te zetten, maar ik probeer de logica erachter te zien. Ik geef op de miditrack toch aan dat midi input mijn triton is en op de output de Motif? Het systeem 'weet' dan toch wat het moet doen, inclusief op welk kanaal? Waarom dan nog rec enable?

Morris

Je hebt uiteraard gelijk, het is geen probleem om rec enable aan te zetten, maar ik probeer de logica erachter te zien. Ik geef op de miditrack toch aan dat midi input mijn triton is en op de output de Motif? Het systeem 'weet' dan toch wat het moet doen, inclusief op welk kanaal? Waarom dan nog rec enable?

Morris

In je setup/template kan het natuurlijk zo zijn dat je ook MIDI tracks hebt gedefinieerd die naar dezelfde input 'luisteren', maar naar een andere output/ander kanaal op diezelfde output. En dan zou hij dat allemaal tegelijk afspelen. Dat lijkt me ook niet wenselijk.
Maar als jij suggesties hebt hoe het slimmer kan, kun je natuurlijk altijd contact met ze (Steinberg) opnemen........wie weet. :geslaagd:

Je kan de REC aanklikken, maar beter is het SPEAKERTJE naast de rec knop.
Als je deze niet aanzet, dan wordt er geen inkomende midi geactiveerd.
Dus altijd als je iets wil spelen op je keyboard/synth, zal je of het REC of het SPEAKERTJE moeten aanklikken. Pas dan wordt de inkomende midi geactiveerd (en doorgestuurd).

Je kan de REC aanklikken, maar beter is het SPEAKERTJE naast de rec knop.
Als je deze niet aanzet, dan wordt er geen inkomende midi geactiveerd.
Dus altijd als je iets wil spelen op je keyboard/synth, zal je of het REC of het SPEAKERTJE moeten aanklikken. Pas dan wordt de inkomende midi geactiveerd (en doorgestuurd).

Helemaal gelijk, mits de synths rechtstreeks op zijn interface zitten aangesloten.
Als de synths met de audio echter bv op een mixer zijn aangesloten, en de monitors aan de mixer hangen, hoeft het niet. Dan moet alleen wel het gewenste MIDI spoor op 'rec enabled' te staan.

Ik las het relaas zo dat het echt puur om de MIDI ging, en niet het horen van de audio outputs van de synth. Hij gaf aan dat hij een geladen MIDI file wel kon horen. Als je een MIDI file afspeelt in MIDI, en de synth dat dan in audio weer wilt laten geven, en de synth rechtstreeks op de interface zou zijn aangesloten, zou hij het geluid van de synth ook niet horen. En zoals ik dat lees van TS, hoort hij dat wel. Dus dan zou het niet aan de audio monitoring functie van de audio spoor van de synth gaan. Maar dat is zoals ik het las.

Back