Klassiek op een synth

Even ingaan op de oorspronkelijke vraag van TS: ja ik houd van klassieke muziek. Met name muziek uit de periode Ars Nova, -Antigua en -Subtilior kunnen mij zeer bekoren..:) Maar ook Renaissance vind ik erg mooi. Verder ben ik qua Barok iets meer eenkenniger; doe mij maar Bach, Monteverdi of Allegri.

Interessant is om te zien welke muziekinstrumenten in die tijd gebruikt werden en zijn verweven in de muziek.

Oh ja, zowel blues als jazz smaakt mij ook goed..8~

trouwens sommige moderne componisten kunnen ook erg mooi zijn denkend aan mensen als ligitti.

Als je kijkt naar composities binnen de klassiek vindt ik een hoop moderne muziek toch wel een soort van achteruitgang qua diepgang in de composities. Als je iets vergelijkt als bach met een willekeurig nummer in de top 40 ofzo, doe mij dan maar bach

:koffie:

Componisten als Arvo Pärt, John Cage en Philip Glass en de filosofie die achter hun composities zit zijn anders ook aardig interessant. Aardig om te weten dat met name Pärt zich verdiept heeft in de polyfonie en vroege middeleeuwse muziek..

Componisten als Arvo Pärt, John Cage en Philip Glass en de filosofie die achter hun composities zit zijn anders ook aardig interessant. Aardig om te weten dat met name Pärt zich verdiept heeft in de polyfonie en vroege middeleeuwse muziek..

Glass is idd heel erg mooi. Cage doet me minder op 1 of andere manier. En Arvo kan ik niet :o: Maar ga ik even opzoeken ben erg benieuwd!

Oh en mooi ding die spinet Mattew!:D

Ik ben ook "in" voor Wim Mertens, met name zijn werk samen met strijkers. Ik heb het niet zo voor koperblazers. Ik ben gelukkig dat ik hem 2 keer live heb gezien met koor en strijkkwartet.

Heb je daar niet heel erg aan moeten wennen? Want je zit er scheef voor, toch?

Nee je zit recht voor het klavier, net als bij een gewone piano.
De snaren lopen schuin naar rechts, maar dat merk je niks van in het speelcomfort.

Je moest Ascenseur pour l'Echafaud 'ns kijken.
[/url]

Doet me weinig...Maar zoals daarnet aangehaald ben ik vaak ook niet zo'n fan van koperblazers, wat dus nog een extra hindernis is bij jazz.

Jazz triggert trouwens wel iets bij me: ik voel me vaak plots moe als ik jazz hoor. Niet rustig maar moe. Ik weet niet hoe het komt. De link met café de Muze om 3u 's nachts? Eigenaardig in ieder geval. Het lijkt vooral de typische drumbegeleiding van jazz te zijn die me vaak een enorm slaperig gevoel geeft. Niet omdat ik het saai vind ofzo (ook weer niet zooo boeiend); het lijkt meer een biologische reflex te zijn.

Wat ik al zei, je luistert de verkeerde Jazz..

Laatst gewijzigd:
En luister het album 'below the bassline' van Ernest Ranglin maar eens, en het Norah Jones album 'Come away with me' of 'feeling Like home'

@Demian: ik zal vanavond nog eens een poging doen, maar de 2 eerdere pogingen van anderen in dit draadje zijn niet al te goed afgelopen...

Norah Jones is wel heel poppy jazz. Maar goed, als je daar niet ontspannen van raakt is er toch iets met je aan de hand.

Norah Jones is wel heel poppy jazz

Ja klopt, dat is ook zo.

Maar goed, als je daar niet ontspannen van raakt is er toch iets met je aan de hand.

I agree completely ! :halleluja

Ik denk ook dat de klacht die Nicolas heeft gerelateerd is aan een bepaalde stijl Jazz, er is ook zat Jazz die mij niet kan bekoren maar er zijn binnen de Jazz ook vele artiesten of stromingen die juist wel dat hebben wat me raakt.

Norah Jones is geen old skool Jazz maar toch is het Jazz (deels) en ook Ernest Ranglin speelt geen pure Jazz maar de Jazz spat wel van zijn muziek af. (van het genoemde album)

Grant Green is wel echt Jazz, maar melodieuzer en samenhangender dan freestyle Jazz.

Ook leuk : Wes montgomery

Ik wil Giant Steps van Coltrane nog wel eens opzetten als er een jazz-vrezer over de vloer is, da's redelijk goed te volgen. Ben zelf de laatste jaren helemaal voor Thelonious Monk.

Met andere held Sonny Rollins:

Over klassiek gesproken!

Back