Hoe kan ik mijn SUB goed afstemmen op mijn MAIN SPEAKERS ?

karstieman

Super K
Ik heb sinds kort een setje Focal CMS65 en een FOCAL CMS sub.
Nu wil ik deze uiteraard goed op elkaar afstemmen qua crossover en phase.

Ik heb al flink wat gelezen, maar ik ben blijkbaar niet technisch genoeg om alles duidelijk te krijgen.
Ik begrijp dat ik een meetmicrofoon nodig heb en een programma als SMAART of REW.

Maar kan iemand me vertellen hoe ik deze tools kan gebruiken om mijn mijn speakers goed afgesteld te krijgen ?

THANKS !

Trouwens: Ik wil best meet-tests uitvoeren en de results posten, dan leren we er allemaal nog wat van !

Ja, het goed krijgen van speakers en sub integratie is lastig...
Het idee is het bereiken van een zo naadloos mogelijke overgang rondom de afrolfrequenties van speakers en sub.
Wellicht kan je die zelf instellen, wellicht is dat fixed af-fabriek, zeker als de sub is ontworpen voor integratie met een bepaald type speaker.
Het is mogelijk dat de crossover a) 'traditioneel' werkt met een parallelle aansluiting van speakers en sub, of b) met een (vaak elektronische) crossover die wordt gerealiseerd met een seriele aansluiting van speakers op de sub, waarbij de sub dus zelf al 'af-filtert'.
In beide gevallen moet je fase en volume vrijwel zeker nog steeds zelf instellen, omdat dit minder afhangt van de speakers/sub en meer van de ruimte.
Enige uitzondering zijn de systemen die zichzelf 'inmeten' met een bijgeleverd microfoontje, en zelfs die vertrouw ik niet blindelings.

REW gebruiken is mogelijk, maar het blijft vooral je oren gebruiken.
Met REW maak je een aantal frequency sweeps, van zeg 0-200Hz (afhankelijk van de crossover van sub/speakers).
Hierbij wil je dan een natuurlijke vloeiende curve 'vinden', zoals op het resultaat van de sweep te bekijken.

Het lastige is dat dit in theorie simpel is, maar in de praktijk er juist op de lage frequenties enorme interferentie van room modes kan optreden.
Zodra je merkt dat de sweeps 'nieuwe' room modes opwekken, kan je ervoor kiezen te schuiven met de sub, om 'n betere plaatsing te bereiken.
(Het aloude advies van: "sub in de hoek" is leuk voor home theaters waar het alleen maar hoeft te knallen, maar ongeschikt voor audio omdat je hoogstens een paar lage room modes gaat 'riden' - veel bang for the buck, maar niet bepaald natuurgetrouw).

Nadeel van schuiven met je sub is dat je wellicht je speakers en sub niet meer op 1 lijn plaatst, waardoor het 'punch' effect van alle conussen dezelfde kant op kan verdwijnen.
Vandaar de fase flip/schuiving optie op je sub. Vaak is het advies daarom: kies de faseinstelling die het hardst klinkt, dus in feite de minste cancelling oplevert.
Soms hoor je ook het advies om juist de sub in contrafase te zetten tegen de speakers.
Dat was voornamelijk vroeger, omdat je daarmee in geval van een gebrekkige crossover wat cancelling van de overlappende responscurves van de speakers kon bereiken.
Ik vind het maar een lapmiddel...

In de praktijk zie je toch vaak verschillende resultaten met verschillende instellingen en is het dus kiezen op basis van de metingen die je hebt gedaan, waarbij je gewoon de 'minst slechte' / meest egale resultaatcurve kiest.
Maar, zoals ik al zei, het blijft een kwestie van luisteren. Vind een paar mogelijke 'scenario' instellingen en probeer die ieder een tijdje uit met wat referentie tracks.
En dan niet vergeten dat je een goede sub juist *niet* hoort / kan plaatsen.
De meeste kopers van een sub willen op oud-hollandsche wijze de meeste bang-for-the-buck wat uitmondt in een belachelijk vervormd geluid.
Als je het daartegen goed doet, bereik je met een goeie sub ongeveer 1-2 octaven 'uitbreiding' van je basnoten onder je speakers, zonder dat deze noten harder/zachter klinken.

Wat kan helpen is zoiets als dit: http://www.neumann-kh-line.com/klei...nn_subwoofer_test_signal_mp3_files_201108.zip
Dat zijn de testfiles die Klein und Hummel / Neumann meelevert bij hun o800 / o810 sufwoofer.

ja gebruik REW en ga eerst voor een vlakker respons dan weet je waar je staat, gan je altijd nog iets gain erbij zetten.

Bedankt voor jullie antwoorden !
Ik krijg dinsdag of woensdag mijn Behringer ECM 8000.

Kan ik zo'n sweep test het beste doen met beide speakers icm de sub of met één main speaker icm de sub ?

Bedankt voor de tip, maar dit is iets wat ik zelf ook voor elkaar zou moeten krijgen. ( en zonder kosten ).

Daar heb je n punt. Maar als je speakers van t zelfde merk hebt, zal er toch wel een logische fabrieks instelling zijn? Of zijn die speakers van een andere serie van t zelfde merk?

Het is een combinatie van room respons optelling en afregeling
, jer kamer is niet ideaal, dus een fabrieksinstelling bestaat niet (wel een fabrieks cut-off / crossover) maar de gain zal je toch echt ff moeten meten met REW/DB meter
of op het oor doen en er misschien flink naast zitten
Doel van sub is NIET dat het lekker klinkt, marr puur voor pbjectieve extensie van laagweergave

Het is een combinatie van room respons optelling en afregeling
, jer kamer is niet ideaal, dus een fabrieksinstelling bestaat niet (wel een fabrieks cut-off / crossover) maar de gain zal je toch echt ff moeten meten met REW/DB meter
of op het oor doen en er misschien flink naast zitten
Doel van sub is NIET dat het lekker klinkt, marr puur voor pbjectieve extensie van laagweergave

Dat is me bekend inderdaad.

STAP1:
Ik heb zojuist REW geïnstalleerd en in ieder geval al stap 1 uitgevoerd ( calibratie van de soundcard ). Voor de andere stappen moet ik nog even wachten op de levering van de Behringer meetmicrofoon.

Wellicht is het interessant als iemand kan uitleggen waarom je je soundcard eigenlijk moet carlibreren (wat doet 't precies? ) En wat kan ik precies uit deze graph lezen?

calibration_graph.jpg

De soundkaart calibratie neemt de "klueirng " van de kaart in rekening en compenseert hiervoor, stel dat je kaart te veel hoog weergeeft dan kan rew dit alvast van een meting aftrekken zodat "flat" ook echtt plat is.

Laten we eerlijk zijn, voor de gemiddelde thuisstudio is dat een beetje overdreven.
Dat zal gaan om een marge in tienden van decibellen, terwijl een beetje flinke room mode in een onbehandelde thuisstudio in de tientallen dB loopt.

klopt, maar het is leuk dat het kan, ook om te zien wat je soundcard doet, ook om kabels te testen (verschil tussen metingen)

De soundkaart calibratie neemt de "klueirng " van de kaart in rekening en compenseert hiervoor, stel dat je kaart te veel hoog weergeeft dan kan rew dit alvast van een meting aftrekken zodat "flat" ook echtt plat is.

Ok, Hier is de respons van mijn soundcard nadat de correctie (voorheen gemeten) toegepast is. Het resultaat is inderdaad een strakke baseline.
Het is nog even wachten op de SPL meter en de Meetmicrofoon...

Calibration_Graph_After_correction.jpg

Zo, de volgende stap is De juiste plaats in de ruimte vinden voor de subwoofer. Het maakt blijkbaar nogal wat uit waar je je subwoofer plaatst. Sommige plekken (zoals hoeken) zullen de bas versterken en andere plekken (zoals het midden) zullen de bas ook niet ten goede komen.
Ik heb volgens het principe van de 'Subwoofer crawl' de ruimte afgekropen terwijl de subwoofer op mijn stoel (op de luisterplek) stond. Daaruit zijn drie plekken naar voren gekomen waarin de frequenties aardig klonken.
Op deze drie plekken heb ik de sub vervolgens geplaatst en een sweep opgenomen van 30-150 Hz.

De resultaten zijn te zien in de bijgevoegde miniatuur. (of in het groot, door hier te klikken)
Aangezien de crossover op 90Hz komt, heb ik de grafiek ook rond de 90Hz afgesneden.

Zoals je wellicht kan zien, zit er best verschil in deze drie plekken.
Uiteindelijk heb ik voor plek die de rode lijn weergeeft gekozen, vanwege de meest rechte curve.

Volgende stap wordt de speakers in volume en fase 'uitlijnen'.

Attachments

• subwoofer_placement.jpg
    subwoofer_placement.jpg
    31,9 KB · Bekeken: 122
Ok, na het berekenen van de fase en het bepalen van het volume van de sub is hier de meting van de speakers (beide crossover op 90Hz).
*klik HIER voor de fullsize versie*

Wat het meeste opvalt is de dip bij 120Hz.
Is dit iets wat is met de crossover van de sub moet regelen of is dit meer iets voor de EQ (die ik liever helemaal niet wil gebruiken ) ?

Verder vraag ik me af of de sub (30-90) niet te hard staat als ik deze meting zo zie ?

Alle tips en reacties zijn welkom !

Attachments

• fullrange_measurement.jpg
    fullrange_measurement.jpg
    44,3 KB · Bekeken: 115
Back