Hoe kan ik mijn SUB goed afstemmen op mijn MAIN SPEAKERS ?

zet je eikpunt eens op 65db en probeer dat dan als denkbeeldige ideale lijn aan te houden
je ziet dan 3 dingen

bult op 300hz, dip ronde de 120 je sub die 5db te hard staat
zou proberen dmv de gain het 30-60hz gebied op de denkbeeldige lijn te krijgen
de dip die je dan nog hebt met de crossover proberen tweaken
wordt dat een nieuwe bult
dan zal je toch met akoestiek aan de gang moeten
die 120hz dio is waarschijnlijk gewoon een roomnode die je alleen met veel basstraps kan oplossen

denk aan minimaal 4x 60*60*100 basstraps bijv

Die 80hz zou je bassreflex poort wel eens kunnen zijn, die 120 hz is idd niet best, basstraps idd, maar maak de boel niet te dood, je moet een golf ook een kans geven zich een beetje 'uit te vouwen'
Op 80 Hz zie je trouwens vaak pieken, omdat het een frequentie is die (goedkope) woofers nog zonder al te veel moeite kunnen weergeven. Als je je baspoort daarop tuned, heb je dus lekker veel rendement, en kan er bespaart worden op versterkers.
Subjes voor in de auto maken hier ook altijd handig gebruik van.

Hoi,
Ik wil deze technische redevoering natuurlijk niet torpederen maacr wat is er mis met LUISTEREN?
Allerlei grafieken en theorieen maar ga gewoon eens LUISTEREN.
HOOR JE??:stupid:duivels::eureka::dubbel:

lol, daar gaat het dus bij de meeste MIS, LUISTEREN tot dat het "VET" klinkt is het slechtste wat je kan doen.

www.mischa-jacobi.com.
Mischa is de man!
Maar als je voldoende bass traps plaatst, dan zullen de pieken en dalen in het laag verdwijnen.

Bedankt Patat Met, maar ik vind het net leuk om dit zelf te proberen. 't Is toch vrij leerzaam en met hulp van reacties kom je een heel eind.
Als ik zou beslissen om mijn studio tegen betaling helemaal goed af te laten stellen, dan zal ik zeker contact opnemen met Mischa.

Raphie schreef:
Zet je eikpunt eens op 65db en probeer dat dan als denkbeeldige ideale lijn aan te houdenje ziet dan 3 dingen bult op 300hz, dip ronde de 120 je sub die 5db te hard staat
zou proberen dmv de gain het 30-60hz gebied op de denkbeeldige lijn te krijgen
de dip die je dan nog hebt met de crossover proberen tweaken
wordt dat een nieuwe bult
dan zal je toch met akoestiek aan de gang moeten
die 120hz dio is waarschijnlijk gewoon een roomnode die je alleen met veel basstraps kan oplossen
denk aan minimaal 4x 60*60*100 basstraps bijv

Bedankt, ik zal de boel nog eens proberen af te stellen. Volume van de sub is het minste probleem.
Ik heb nog 2 basstraps liggen van 50x50x100, dus die ga ik proberen in te zetten om de dip op 120hz weg te krijgen !

Helaas voor mij zit ik op een zolderkamer met een aflopend dak aan beide kanten. ( zowel links als rechts ). Mijn kamer heeft dus geen 'vertikaal opstaande hoeken.
Wat zou dan een goede plek zijn voor de basstraps ? ( is hier een gangbare plaats voor bij schuine daken ? ). Of wordt 't gewoon een trail en error uurtje met basstraps plaatsen --> meten --> verplaatsen --> meten :D

gewoon pak rockwool van de bouwmarkt op z'n kant en tegen het afschot aanschuiven voor iedere hoek 1 pak en gewoon moeder of lokaal chinees naai attelier "kussenslopen" 60*60*100 laten maken

rockwool kan je gewoon kopen en in de verpakking laten zitten, werkt het niet, kan je het namelijk in ongeopende verpakking zo weer terug brengen :D
maar reken maar dat je MINIMAAL 4 pakken van 60*60*100 nodig hebt (of 8 van 30*60*100)

Nou, ik heb al wat aanpassingen gedaan met het aanwezige foam (8cm Aixfoam + Basotekt traps) en de resultaten zijn enorm verbeterd ! Check de bijlage of klik hier voor de fullsize versie.

Ik wil alleen nog in de hoeken flink wat glaswol plaatsen om de 130Hz en lager beter te controleren.
Maar kunnen dit nou het beste van die fluffy platen op rol zijn of beter van die harde platen ?

Ik zie bij Rockwool namelijk een enorm assortiment en met Google wordt ik niet veel wijzer want er zijn nogal wat meningen of dit onderwerp....

Thanks !

Attachments

• fullrange_measurement_treatment.jpg
    fullrange_measurement_treatment.jpg
    39,3 KB · Bekeken: 114
Dit is toch al heel aardig, voor rockwool gewoon veel volume de GAMMA platen zijn prima

Dit is toch al heel aardig, voor rockwool gewoon veel volume de GAMMA platen zijn prima

Ik las dat voor diktes boven de 20cm de steenwol best 35kg/m3 mag zijn.
Dat is gelukkig niet zo'n dure steenwol, gezien ik toch wel op 60cm ga uitkomen !

Ik ben alleen benieuwd hoe ik dat in mijn spitse hoeken mooi ga verwerken,
want op het verste uiteinde van de zolder raakt het dak de vloer. ( check bijlage )
Dat gaat dus een soort driehoek worden...
Hopelijk is dat net zo effectief als in een 'normale' kamer.

Dus straks op naar de Gamma voor Rockwool 201 ( of Gamma platen ) ! :okdan:

Attachments

• zolderdak.jpg
    zolderdak.jpg
    30,3 KB · Bekeken: 117
Voor de mensen die ook geïnteresseerd zijn in de Rockwool Bouwplaat 201: die krijg je dus niet bij de reguliere bouwmarkt 8o)
Maar ik heb hem gevonden bij de Bouwmaat bouwmarkt. Die hebben vestigingen door heel NL. :P

Vanavond stop ik de pakken ongeopend in de hoeken en dan maar meten..

ik zag ze van de week nog gewoon liggen bij de karwij. er staat niet altijd meer 201 op het pak, maar zolang het zo'n 25,- per pak is kan je daar wel vanuit gaan.

ik zag ze van de week nog gewoon liggen bij de karwij. er staat niet altijd meer 201 op het pak, maar zolang het zo'n 25,- per pak is kan je daar wel vanuit gaan.

Hier in Limburg in de grote bouwmarkten hebben ze alleen Rockwool 225. Bij de Karwei ben ik niet geweest, dus wellicht dat ze ze daar wel hebben.

De pakken (ter test) in de hoeken leggen ging natuurlijk niet, omdat ik een schuin dak heb...duh..
Dus eerst maar even driehoek-chunks in elkaar klussen.

Het worden driehoeken van 60x60x60. Da's ook lekker makkelijk omdat de Rockwoolplaten 120x60 zijn !

Nu alleen nog even naar de markt om een goede stof vinden om ze in te pakken.
Blijkbaar moet je door de stof heen kunnen blazen en moet de stof ietsje tegenhouden zodat de rockwool vezels binnen blijven. Dat wordt zoeken :-)
Of weet iemand een acoustic-audio-winkel die dergelijke stof verkoopt ?

ik had stof bestel bij GIK en een locale chinees er overtrekken met klitteband sluiting van laten maken
nog geen 100 euro naaiwerk voor 4 slopen

Nou, ik heb al wat aanpassingen gedaan met het aanwezige foam (8cm Aixfoam + Basotekt traps) en de resultaten zijn enorm verbeterd ! Check de bijlage of klik hier voor de fullsize versie.

Ik wil alleen nog in de hoeken flink wat glaswol plaatsen om de 130Hz en lager beter te controleren.
Maar kunnen dit nou het beste van die fluffy platen op rol zijn of beter van die harde platen ?

Ik zie bij Rockwool namelijk een enorm assortiment en met Google wordt ik niet veel wijzer want er zijn nogal wat meningen of dit onderwerp....

Thanks !

Dat ziet er nog als een serieus probleem uit hoor! Snap dat je t zelf wil doen, maar laat toch iemand die er verstand van heeft ernaar kijken. Mischa kreeg t bij mij voor mekaar ZONDER akoestische aanpassingen (want de ruimte is al redelijk goed), met wat plaatsing en eq'ing een vlak frequentiebereik met een marge van +6 tot -6 te bereiken...

De eerste twee Chunks zijn klaar en geplaatst, de andere twee ben ik nog aan het maken.
In een chunck gaan precies twee Rockwool platen van 10cm dikte. (120x60x10)
Na het plaatsen van de eerste twee is er een duidelijke verbetering in het laag te horen (en meten) :P

Hier een kleine impressie van het klusfestijn. :biertje:

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

heel goed! nu nog zo'n 10CM overlaten tussen achterwand, zijwand en chunck en je response zal nog beter worden, dus NIET strak tegen de muur zetten

Vandaag nog een pak 221 besteld voor wat extra basstrapping.
Hier maak ik echter traps van voor tegen de muur.
Nu nog een leuk stofje scoren.

Back