TB-303 Dood!?

Resonance

Turn up the reso!
Ik heb bijna 4 jaar mn gear niet aangehad.. Ik heb dit weekend ervoor uitgetrokken om eens alles na te checken.. net een set duracel C batterijen gekocht voor mn TB-303 .. Batterijen erin gedaan en tot mn schrik gaat mn TB niet meer aan.. Wat me bij staat is dat deze het gewoon zou moeten doen zonder voeding (die ik nog moet opzoeken). Voor zover ik weet heb ik geen lekage gehad van de oude batterijen door langduring niet gebruik aangezien ik deze erop tijd heb uitgehaald.. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? =(

Hij gaat dus helemaal niet meer aan? Probeer ook eens met adapter.

Ben al druk bezig de kamer hier overhoop te halen opzoek naar die adapter .. maar als hij nu zonder batterijen al niet werkt zou die ook geen patterns meer kunnen opslaan ben ik bang

idd..
gewoon met adapter 9V + aan de buitenzijde. moet geen speciale boss zijn om even te testen, die van mij hangt al jaren aan een universele adapter (klinkt zelfs beter zo ;) )

gebeurt veel dat kabel van batterijklem loskomt.

Met de voeding doet ie t nu.. Hoe land blijven patterns opgeslagen zonder batterijen? de TB is iig niet meer wat ie geweest is .. Als ik bijv tijdens t spelen van zaag naar blok vorm switch dan valt t geluid een paar seconden weg, begint wat te stotteren en werkt pas na 5 seconden zoals t hoort.. terug switchen naar zaag gaat wel zonder problemen .. Denk dat dit beestje aan een flinke service beurt toe is :)

Weet iemand een vertrouwd adres?

In ieder geval bedankt voor jullie hulp :)

Waarom vergeet een 303 niet 'direct' zijn patterns bij uitschakelen zonder batterijen :D. Ik vind dit iets zeer merkwaardig en ben benieuwd naar het antwoord :D

Dan zal er ergens een condensator zitten die nog even "jus" geeft aan het geheugen.

Ik wist trouwens niet dat mijn 707 de batterijen nodig had om zijn geheugens bij te houden (ik dacht dat die dingen intern nog een knoopcel hadden, neen dus). Bij mij is alles ook weg na enkele minuten zonder adapter en zonder batterijen.

Hoe lang gaan de batterijen eigenlijk mee als je de TB of TR altijd met adapter gebruikt, en de batterijen dus eigenlijk enkel nodig hebt om het geheugen erin te houden wanneer je de masterswitch van de studio uitzet?

Hoe lang gaan de batterijen eigenlijk mee als je de TB of TR altijd met adapter gebruikt, en de batterijen dus eigenlijk enkel nodig hebt om het geheugen erin te houden wanneer je de masterswitch van de studio uitzet?

kan je echt niet op rekenen. hangt af van moment en TB/TR

EDIT: had ik nou ff volledig de vraag verkeerd begrepen, dacht dat je bedoelde hoelang patterns meegaan zonder batterijen :gaap:

ik heb in mn 707 een knoopcel gestoken.. zou dat in feite ook eens in de 303 moeten doen

Laatst gewijzigd:
Die batterijen houden het 10+ jaar uit. Maar verstandig is het niet om ze zo lang er in te laten zitten. Mijn 909 had de originele batterijen er nog in zitten in 2002 oid

Bij de 303 is het eigenlijk juist erg leuk dat hij random patterns genereerd zonder batterijen, wou dat het sneller ging hahaha

Het is inmiddels zo'n dikke 2 jaar later. Ik heb 3 TB's op het moment waarvan er 2 de verkoop in gaan, een andere staat al dikke anderhalf jaar bij Robin die er op het moment een Devilfish van maakt met de laatste updates zoals midi. Toen iemand mij vroeg naar de technische conditie van de apparaten werd ik ineens weer herinnerd aan het batterijen probleempje. Ik heb Robin gevraagd wat het eventueel kan zijn. Ik dacht ik post het ook even in mijn oude topic hier.

One possible cause is that many TB-303s have a rather flat piece of
metal for their positive battery contact and that this is between two
protruding pieces of plastic which are part of the lower half of the
case. Most modern batteries do not have a protruding positive contact,
so the two contacts do not touch. You will be able to see this clearly
by looking at the contacts to see if they touch. In principle you can
fix this by putting some folded alfoil between the two, but this would
not be reliable. The best way to fix it is to remove the bottom part of
the case by undoing the 7 screws, and then pull the contact out of the
case, bend it outwards somewhat, and push it back in place.

Another possible reason is corrosion on the positive contact - which you
would be able to see and clean off by some means, such as a file
followed by rubbing with a tissue soaked in water. You could probably
do this without removing the bottom part of the case.

Another possible reason is corrosion on the negative contact. You can
see this and clean it with a file once you have removed the bottom part
of the case.

It is also possible that wires have broken off the contacts, which you
will also be able to see if you open the machine up.

If you open it, be sure not to have static electricity on you: don't
wear plastic-soled shoes or probably even socks on carpet. Don't sit on
a plastic chair or one covered in synthetic material - assuming you are
wearing cotton. Always touch the machine at a place such as the CV and
Gate output sockets before actually touching any other part of the
machine, especially if you need to touch the circuit boards.

Cheers

-Robin

Idd welcome back Reso!

Over die laatste tip over statisch geladen zijn: Ik heb mezelf aangeleerd altijd een kaal stuk metaal van de verwarming (radiator of buizen) aan te raken alvorens in synths/drumcompu's te knutselen/cleanen. Dit heb ik ooit ergens gelezen, hoop ook dat het klopt ;)

wow, Resonance back on SF ?!?! haha ik heb volgens mij al in 4 jaar geen post van jou gezien, goed om te horen dat je met muziekjes bezig bent :okdan:

Echt muziekjes maken heb ik inderdaad al in geen 5 of 6 jaar meer gedaan (niet eens een simpele kick of een 303 pattern). Ben op het moment eigenlijk alleen weer aktief omdat ik wat aan het opruimen ben :)
Er zullen wel weer wat muziekjes komen zodra ik de Devilfish heb. Dit wordt echter elke keer uitgesteld dus of het binnen 2 maanden is of nog weer eens 2 jaar weet ik niet. Hopen dat Robin geen nieuwe bugs vind!

Idd welcome back Reso!

Over die laatste tip over statisch geladen zijn: Ik heb mezelf aangeleerd altijd een kaal stuk metaal van de verwarming (radiator of buizen) aan te raken alvorens in synths/drumcompu's te knutselen/cleanen. Dit heb ik ooit ergens gelezen, hoop ook dat het klopt ;)

Doe ik ook inderdaad. Als je statisch geladen bent voel je dan vanzelf wel een tik in je vingers, doe je het nog een keer en er is geen tik meer dan ben je op dat moment good to go (tenminste dat leek mij altijd logisch). Daarna tussentijds nog afentoe even wat metaal aanraken van de behuizing om er zeker van te zijn niet weer op geladen te zijn.

Back