CV in op flanger

Nisei

Ouwe rot
Ik heb op mijn flanger een CV ingang zitten waarmee ik de rate kan aansturen.
Maar wat moet ik me daar nou eigenlijk bij voorstellen? Ik ben niet zo thuis in dat soort dingen en vraag me af wanneer en hoe dat handig kan zijn.

Als je de rate wilt moduleren, of stepsgewijs wilt aansturen, of ritmisch wilt aansturen......CV erin en lekker spelen ermee.
Als je bijv. ergens een trigger out over hebt kan je hiermee de rate ritmisch aansturen aangezien je trigger een CV uitstuurt.
Welk flanger heb je?

Roland SBF-325
Maar ik dacht dat de rate zich aan zou passen afhankelijk van het voltage wat hij krijgt toegediend. Dus zeg maar hoe hoger het voltage hoe hoger de snelheid. Of zie ik dat verkeerd en verwacht hij een clocksignaal met een constant voltage?

Dat vind ik dus het verwarrende. Brz zegt dus hoe hoger het voltage, des te sneller de rate. Maar een sinus LFO zou toch een puls met steeds hetzelfde voltage afgeven?

Tuurlijk niet, de voltage-uit van een LFO is toch altijd variabel? Bijv van -10 volt tot +10 volt (traploos)
Als je een Square-lfo gebruikt krijg je idd het zelfde effect als met een trigger, maar een bijv Sinus-LFO doet dat dus niet

Met LFO op de Rate CV in krijg je hetzelfde effect als wanneer je zelfde Rate knop heen en terugdraait. Hoe sneller de LFO hoe sneller het effect. Met een step LFO (Square wave of saw) of S&H zal het wat interessanter klinken.
Ben benieuwd hoe dat met ruis direct op de CV in klinkt, ik zou hooguit wat kleine variaties verwachten omdat ruis eenzelfde sterkte heeft (volts)

Hier staan wel allemaal samples en ook eentje waarbij de CV in wordt gebruikt maar ze zijn zo kort dat je er geen goed beeld van krijgt.

Ik denk dat er een paar dingen door elkaar lopen.
In de SBF325 zit een ingebouwde LFO.
De snelheid hiervan bedien je met de rate knop.
En de LFO output bedient de center frequency (oftewel: de delaytijd van de delay waarop de flanger gebaseerd is).
Deze LFO bedient dus de delay tijd en laat de flanger dus "bewegen".

Je kan de delay tijd ook bedienen met de CV input.
Hoe hoger het voltage hoe korte de delay tijd.
Als je hier een sinus op zet, dan heb je precies hetzelfde effect als wanneer je de interne LFO gebruikt.
Je kan hier ook een blokgolf opzetten, maar je kan er ook een keyboard CV output op zetten.
Bij het laatste wordt je delay tijd korter naarmate je hoger op het keyboard speelt.

Nog ff voor de duidelijkheid:

Ik denk dus dat je met de CV input de delaytijd (toonhoogte van de flange of de center frequenty knop...allemaal hetzelde).
Ik denk dus NIET dat je met de CV input de rate knop (snelheid van de interne LFO) bedient.

klopt dit?

Ik heb op mijn flanger een CV ingang zitten waarmee ik de rate kan aansturen.
Maar wat moet ik me daar nou eigenlijk bij voorstellen? Ik ben niet zo thuis in dat soort dingen en vraag me af wanneer en hoe dat handig kan zijn.

super vet juist ken dei roland niet ;-] bv de korg tap echoos se300 se 500 hebben dat ook denk meer een fx iets dan egt de juiste delay tyd aan gestuurd met een cv signaal

met midi werken zulke dingen strakker ..charme blijft toch met een cabletje
slow lof out de deklay tyd moduleren
vet:okdan:

bv de korg tap echoos se300 se 500 hebben dat ook...

Alleen de Korg SE500 heeft dat, de SE300 niet.
Roland Space Echo SE301 heeft ook een CV input voor tape speed.

De Eventide Instant Flanger (lijkt een beetje op een SBF325) heeft ook een CV input.
Daarmee regel je ook de delaytijd. Wel erg leuk overigens!

Dit staat op die pagina waar ik een link van gaf:

When a control voltage source is plugged into the Ext CV In jack, the Depth control scales the cv input and the Center Freq control adds an offset.* This sample demonstrates how the external cv source allows you to push the 325 into extended delay times which you can't access from the internal LFO.

Ik lees het zo dat je dus met CV je LFO bereik kan vergroten. Maar je rate met een drummachine syncen zit er dus blijkbaar niet in.
Jammer want dat had ik interessanter gevonden.

Het lijkt erop dat MLB gelijk heeft:

This is the same guitar sample but using an external triangle LFO to control the 325's delay lines. When a control voltage source is plugged into the Ext CV In jack, the Depth control scales the cv input and the Center Freq control adds an offset. This sample demonstrates how the external cv source allows you to push the 325 into extended delay times which you can't access from the internal LFO. Be careful -- beyond a certain point, the flanger will start emitting clicks, cyclic noise bursts, and thumps, depending on which parameter of polite flanging you've exceeded. But just short of this, there's a nice "psycho drainpipe squared" region, and of course, using the external LFO you have more controls to play with. In this case, I used the longest delay time obtainable in mode III without delay line aliasing or noise, lots of feedback, then manually adjusted the speed of the external LFO as the sample played. Other possibilites include using a cv pedal or a midi/cv converter.

Wat staat er percies bij die CV input? Rate of Delay?

Er staat niks bij :)
Ik was in de veronderstelling dat de rate dmv externe CV te regelen was maar dat blijkt dus niet het geval.

Met LFO op de Rate CV in krijg je hetzelfde effect als wanneer je zelfde Rate knop heen en terugdraait. Hoe sneller de LFO hoe sneller het effect. Met een step LFO (Square wave of saw) of S&H zal het wat interessanter klinken.
Ben benieuwd hoe dat met ruis direct op de CV in klinkt, ik zou hooguit wat kleine variaties verwachten omdat ruis eenzelfde sterkte heeft (volts)

right on !

zoon step lfo dus bv 0-10 volt in steps van 8 ..waar vindje die in modulairs ?

im impressed vd mogelijkheden http://www.modezero.com/review-sbf-325.htm

zal best prijsje aan hangen aan die vintage roland 2 u fx / chorus unit hebjeder van space dimension ;-] hmm

Dit staat op die pagina waar ik een link van gaf:

When a control voltage source is plugged into the Ext CV In jack, the Depth control scales the cv input and the Center Freq control adds an offset.* This sample demonstrates how the external cv source allows you to push the 325 into extended delay times which you can't access from the internal LFO.

Ik lees het zo dat je dus met CV je LFO bereik kan vergroten. Maar je rate met een drummachine syncen zit er dus blijkbaar niet in.
Jammer want dat had ik interessanter gevonden.

Daar staat wat ik bedoel idd.

Je kan hem wel syncen aan een drumdoos, maar dan moet je bijvoorbeeld een losse envelope module zien te regelen.
Een trigger uitgang van een drumdoos kan je dan gebruiken om de envelope module te triggeren.
en de CV output van de envelope module prop je dan in den CV input van de flanger.
Je kan ook twee envelope modules pakken die je tegelijk laat triggeren door de drumdoos en waarvan je beide outputs met een mixer samenvoegt...en dan in de flanger. Nog leuker :)

Met syncen bedoel ik de rate van de flanger gelijk laten lopen aan je drumcomputer.
Als ik het goed heb heeft John Foxx op het eerste nummer van Metamatic (Plaza) een CR-78 door een flanger lopen waarbij de rate voor zover ik me herinner gelijk loopt met de drumcomputer.

Back