Welke manieren voor aansturen Yamaha CS-5 via MIDI?

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Hallo allemaal!

Zojuist heb ik een in topstaat verkerende Yamaha CS-5 binnengekregen en ik wil hem graag aansturen via MIDI. Echter werkt zo'n Yamaha CS niet door middel van cv/gate en ook niet volledig via Hz/v, zoals ik tenminste op het internet heb kunnen lezen.
Ik ben in het bezit van een Doepfer MCV4 en Doepfer A-190-2 (MIDI/cv-convertor in EuroRack formaat) en heb in de handleiding van de tweede wel iets gelezen over eventueel aansturen via Hz/v maar diezelfde handleiding meldt ook meteen dat het meer een halfbakken 'bonus'functie is die niet volledig betrouwbaar is. Ik heb het dan ook nog niet goed aan de praat weten te krijgen.

Kortom, hoe sturen jullie die oude CS-jes van Yamaha aan?

Groet!

Marcel

Hee sly dog alles kids, wat ik dacht dat de mcv4 dat niet kan.. dat kan hij bij de ms-10 en ms20 ook niet. wel erg goed voor moog en roland spulletjes. maar niet voor yamaha en korg. probeer een philip rees little mcv .. die is echt goed. en doelpler mcv1 doet het ook dacht ik.

heb je in je studio nog steeds de juno 60 en de 808 en de 909

wat wil je er mee eigenlijk sequenseren of echt keyboard spelen.

Laatst gewijzigd:
Yamaha CS-serie is net als de Korg MS-serie via Hz/V aanstuurbaar....
Gate signaal reageert ie wel op, waardoor je het filter voor ext. wel kan gebruiken...

Hee sly dog alles kids, wat ik dacht dat de mcv4 dat niet kan.. dat kan hij bij de ms-10 en ms20 ook niet. wel erg goed voor moog en roland spulletjes. maar niet voor yamaha en korg. probeer een philip rees little mcv .. die is echt goed. en doelpler mcv1 doet het ook dacht ik.

heb je in je studio nog steeds de juno 60 en de 808 en de 909

wat wil je er mee eigenlijk sequenseren of echt keyboard spelen.
Hey Dré!

Hier alles kids; ik hoop met jou ook. :)
Ja, de J60/808/909 heb ik nog steeds en die gebruik ik nog steeds naar volle tevredenheid. Mn 303 heb ik een paar jaar geleden verkocht maar had daar toch wat spijt van en ben nu heel blij met de Mode Machines x0xb0x die me dezelfde sound geeft met als groot voordeel de vele aansturingsmogelijkheden (cv/gate, MIDI, sync).

Ik wil de CS-5 gaan gebruiken voor live acidtechno en in zeer uiteenlopende studioproducties dus daarom wil ik m heel graag kunnen sequencen via MIDI of cv/gate.

Ik zal eens even wat info opzoeken over die Philip Rees. Dank voor de tip!
Yamaha CS-serie is net als de Korg MS-serie via Hz/V aanstuurbaar....
Gate signaal reageert ie wel op, waardoor je het filter voor ext. wel kan gebruiken...
Heb de gate getest en die werkt inderdaad gewoon dus dat is al een goede vooruitgang. :)
Die filter-input is trouwens erg fijn voor het bewerken van de drummachines dus dat kan ik nu sowieso al doen. :halleluja

Hey Dré!

Hier alles kids; ik hoop met jou ook. :)
Ja, de J60/808/909 heb ik nog steeds en die gebruik ik nog steeds naar volle tevredenheid. Mn 303 heb ik een paar jaar geleden verkocht maar had daar toch wat spijt van en ben nu heel blij met de Mode Machines x0xb0x die me dezelfde sound geeft met als groot voordeel de vele aansturingsmogelijkheden (cv/gate, MIDI, sync).

Ik wil de CS-5 gaan gebruiken voor live acidtechno en in zeer uiteenlopende studioproducties dus daarom wil ik m heel graag kunnen sequencen via MIDI of cv/gate.

Ik zal eens even wat info opzoeken over die Philip Rees. Dank voor de tip!

Heb de gate getest en die werkt inderdaad gewoon dus dat is al een goede vooruitgang. :)
Die filter-input is trouwens erg fijn voor het bewerken van de drummachines dus dat kan ik nu sowieso al doen. :halleluja

oke dan kan je ook kijken naar een mobius van futureretro als je wilt sequencen Altans want die heeft ook die korg yamaha cv/gate. jammer dat je niet in de buurt woont anders had je hem wel even mogen proberen of en wat goed werkt voor jouw.

Ja, de J60/808/909 heb ik nog steeds en die gebruik ik nog steeds naar volle tevredenheid. Mn 303 heb ik een paar jaar geleden verkocht maar had daar toch wat spijt van en ben nu heel blij met de Mode Machines x0xb0x
Zelfde hier perfecte set. ben benieuwd naar je tracks.

Offtopic:
Daarom vind ik de CS15 nog steeds een vette bak! Met zn 2 afzonderlijke filters, 2 mixers, 2 envelopes en 2 vca's, het bovenste gedeelte kan je gebruiken om een extern geluid te filteren en het onderste gedeelte als 2 vco synth maakt het een flexibele synth.

Ontopic:
is de TeeBee hier op MP niets voor?
Een 303 emulator met een ingebouwde midi converter voor 4x cv/gate of hz/o uit.
Een Novation BassStation stuurt ook via midi cv/gate of Hz/o uit.

Beide zijn een luxe uitgebreide oplossing tov slechts een Hz/o converter :D

Laatst gewijzigd:
Zelfde hier perfecte set. ben benieuwd naar je tracks.
Hier heb ik wat liedjes staan: http://soundcloud.com/electronic-alchemy/
Alle synthsounds komen zo ongeveer uit de Juno-60 en de beats zijn merendeel 808/909. :) Heb trouwens wel veel nabewerking gedaan met mn Eurorack modular. 8~
oke dan kan je ook kijken naar een mobius van futureretro als je wilt sequencen Altans want die heeft ook die korg yamaha cv/gate..
Kijk, dat is al weer een goede tip. Persoonlijk ben ik meer op zoek naar een convertor waarmee ik gewoon vanuit Cubase meteen de CS-5 kan bespelen maar voor loopgericht werk is zo'n Mobius natuurlijk heel handig.
Offtopic:
Daarom vind ik de CS15 nog steeds een vette bak! Met zn 2 afzonderlijke filters, 2 mixers, 2 envelopes en 2 vca's, het bovenste gedeelte kan je gebruiken om een extern geluid te filteren en het onderste gedeelte als 2 vco synth maakt het een flexibele synth.
Ik heb nog nooit een analoge Yamaha gehad dus had zoiets van: voor de relatief lage prijs van een CS-5 kan ik dat mooi eens even gaan uitproberen. De TR-808 door de externe filter-input gaf meteen al leuke Caustic Window (oftewel Aphex Twin) achtige resultaten. :) Ook erg leuk trouwens dat het filter multimode is; dat kom je niet vaak tegen op de simpeler monosynths.
Ontopic:
is de TeeBee hier op MP niets voor?
Een 303 emulator met een ingebouwde midi converter voor 4x cv/gate of hz/o uit.
Een Novation BassStation stuurt ook via midi cv/gate of Hz/o uit.

Beide zijn een luxe uitgebreide oplossing tov slechts een Hz/o converter :D
Ook goede tips maar daar heb ik het budget momenteel helaas niet voor.

We beginnen nu in elk geval al een leuk lijstje met Hz/V uitsturende synths en convertors te krijgen! :okdan:

Ik heb vandaag een Philip Rees Little MCV binnengekregen en daarmee werkt de MIDI perfect! Heel handig dat je de Hz/V offset erop kunt afstellen zodat hij de pitch goed aanstuurt. Dank voor de tips DRe en sms303! :)

echt bijzonder dat je die nog hebt weten te scoren. het is de allerbeste (mijnmening) voor dat ik stront over me heen krijg dezer dagen. suc6 en ik hoor hem wel in een track...
->wanneer komt er remake van deze magie box<-. wie begint ..nee niet commercieel genoeg.

Hij kwam toevallig enkele dagen geleden voorbij hier op Synthforum dus das weer een knap staaltje positief Synthforumkarma. :) Nieuwe tracks hiermee zullen vast en zeker spoedig gemaakt worden!
Ik wil er nog wel bij vermelden dat ik dus wel gebruik moest maken van de offset-functie. De Yamaha werkt dus niet met standaard Hz/V.

Back