Effecten maken

ptaurus

Ouwe rot
Op dit moment ben ik me wat aan het verdiepen in de psy trance. Er worden hier erg veel effecten gebruikt (ik bedoel dan nu even de geluidseffecten).

Nu heb ik wel 1 en ander op wat verschillende sample cd's staan, maar leuker lijkt mij ze zelf te maken. Wat kan ik daar nu het beste voor gebruiken. Dus eigenlijk in het algemeen waar worden die effecten nu meestal mee gemaakt. Of moet ik dan gewoon denken aan hardware. En dan zit ik dus vast aan sample cd's

Heeft iemand daar een goede tip voor. Ik zag bij zenhiser wel iets en loopnmasters idem dito.

Kortom alle tips zijn welkom voor het maken van geluidseffecten die ik kan inzetten bij psy trance achtige muziek.

Paul

Dus eigenlijk in het algemeen waar worden die effecten nu meestal mee gemaakt.

Noise is je vriend in deze, natuurlijk ism Filters, Envelopes, Amplifiers en LFO's (etc)

pink.gif

Van noise maak je in een handomdraai en een beetje fantasie zo een rijdende trein tot aan Storm.
En van massas juichende mensen tot aan bergen insecten die over elkaar heen kruipen.

succes

Noise is je vriend in deze, natuurlijk ism Filters, Envelopes, Amplifiers en LFO's (etc)

pink.gif

Van noise maak je in een handomdraai en een beetje fantasie zo een rijdende trein tot aan Storm.
En van massas juichende mensen tot aan bergen insecten die over elkaar heen kruipen.

succes

Dan gaan we daar eens flink mee aan de slag.

Paul

Voor presets is Atmosphere/Omnisphere wel een mooie. Vooral tonaal.

Overgangetjes met noise, gewoon een beetje nadenken hoe je iets in elkaar wil zetten en dan lukt het meestal wel. Hier wou ik voor een hakketak noise effect gaan:

Attachments

• noiseje.mp3
    537,8 KB · Bekeken: 124
nog een tip:

je kan ook uitgaan van bestaande geluiden en opnames. En deze dan weer flink bewerken.

geeft wat complexere klanken met heel veel fijn-modulatie (= subtiele klank/geluid variaties) en is ook wat orgineler.
bijvoorbeeld een douche. en dan een opname van het geluid bij de kop, op de grond of tegen het douchegordijn. Deze ruis/noise-klank kan je in de computer weer bewerken tot iets moois met pitch shifting, time-stretch en bijvoorbeeld filters. en uiteindelijk laat je er (in een sampler of editor) de standaard synth functies op los (LFO, ENVeloppes) om er een muzikaal geluid van te maken.

voorbij rijdende vrachtwagens (stereo ook mogelijk!)
vliegtuig, geloei van een koe, geschrap langs een metalen frame, enzovoort.....enzo voort..allemaal mogelijk en te bewerken tot iets compleet anders.

Nu heb ik wel 1 en ander op wat verschillende sample cd's staan, maar leuker lijkt mij ze zelf te maken. Wat kan ik daar nu het beste voor gebruiken.
Een (semi) modulaire synth. Of die nu hard of soft is maakt niet zoveel uit; wat je nodig hebt is alle vrijheid om te routeren. Envelopes moeten LFO-snelheid kunnen aansturen, en de LFO moet een groot bereik en grote snelheid kunnen hebben.

Wat ook een hoop helpt: resampling! Je maakt het originele geluid, bakt er een sample van, en gaat die sample vervolgens weer opnieuw processen (en opnieuw). Delays die de signalen omhoog/omlaagpitchen als je de delaytijd verandert zijn lekker om chaos te genereren, pitchshifters met feedbackloops erin.

Ik heb een paar voorbeeldjes op m'n SoundCloud gezet.

Routeren:
http://soundcloud.com/yoozer/lfo-winds
Resamplen:
http://soundcloud.com/yoozer/kirbys-hyper-star-burst
Reverb door compressor door reverb door compressor:
http://soundcloud.com/yoozer/whitewash-reversed

Wat je ook veel kwa goa & psytrance effectjes is dat ze bijvoorbeeld de pitch moduleren

Back