Juno-106 voice reparatie aceton methode

_Martin_

Stamgast
Onlangs heb ik 2 voices van mijn Juno-106 "gerepareerd" met de aceton methode, beschreven op diverse plekken op het internet, of onder andere in dit mooie filmpje op Youtube :http://youtu.be/bDieKmaf5EM

Is de chip eenmaal schoon, dan werkt deze inderdaad weer uit de kunst :P
(Eigen ervaring)

Alleen vraag ik me af of er misschien verschillende soorten Aceton bestaan.
De mijne met het opschrift Aceton uit de drogisterij maakte het plastic, zelfs na 48 uur amper wat weker en zeker niet zo flexibel zoals in het filmpje.
Het enige wat ik op dit flesje kan ontdekken is: Ingrediënten: Acetone

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Hoe heb je ze dan uiteindelijk schoon gekregen ?
En deden jouw chips het helemaal niet meer voor de behandeling of vielen ze weg als ze warm werden ?

De vraag is natuurlijk hoe lang ze blijven werken...... als je slim bent monteer je voetjes.

De chips deden het 10-30 seconden en werden dan slecht.
Overigens alleen de het VCF gedeelte, de rest werkte wel.

Dit gebruikte ik: Aceton-s.jpg

Eigenlijk met heel veel geduld kon ik iedere keer een klein stukje verwijderen.
De aceton deed wel iets, maar heel weinig, wat me doet vermoeden dat het blijkbaar in verschillende concentraties verkocht word.
Alleen zou ik niet weten waar...

Voetjes?
Sip sockets denk ik dat je bedoelt, zouden die echt passen?

Hoe lang het blijft werken, geen idee, echter lees ik nergens dat die chips na verloop van tijd weer gaan storen.

Het werkt natuurlijk ook alleen als dat zwarte spul inderdaad de boosdoener is, wat in dit geval zo was.

Aceton is aceton (C3H6O) alleen de concentratie zal lang niet zo hoog zijn als wat ik hier op het lab heb staan :) en er zal nog wel wat ander spul bijzitten (oa water) zal vast wel iets op het flesje staan

Ik ben toevallig met een soortgelijk project bezig, zelfde soort flesje alleen van de Kruitvat, liggen er nu een dag in en ik zie geen verschil, zit allemaal nog muurvast.
Ik heb wel gelezen dat sommige chips weer kuren gingen vertonen.
Ik heb inmiddels ook nieuwe kloon chips besteld, ik wilde dit eigenlijk uit nieuwsgierigheid eens testen, ik verwacht er niet veel van, vooral ook omdat de 4 chips die ik er in heb liggen helemaal dood waren.
We zien het wel gebeuren, kleine moeite.
Overal waar ik die chips uithaal monteer ik sockets, kan ik ze snel demonteren en eventueel oversteken naar een andere module of positie mocht ik dat willen om whatever reden, dit werkt perfect en ze zitten goed vast.

sockets ok, maar het zal je maar overkomen als je live moet spelen en de chip is "eruit getrild" door de kasseistenen op weg naar de locatie.

Ja, dit was ook mijn bedenking met sockets.
Nu speel ik niet, maar houd er wel van als het vast blijft zitten.
Trouwens volgens mij gaat het om SIP osckets, die werden vroeger in heel oude 386 PC's voor geheugen gebruikt, dus het zal wel aardig vastzitten :)

sockets ok, maar het zal je maar overkomen als je live moet spelen en de chip is "eruit getrild" door de kasseistenen op weg naar de locatie.

Hier was ik al bang voor.
Nee op het flesje staat echt alleen acetone, vandaar ook mijn verwondering.

Het etiket:

Etiket-s.jpg

Nu nog de vraag waar vind ik de juiste aceton :?
Ik begrijp dat aceton ook voor andere doeleinden gebruikt word welke minder, of juist meer, verheven zijn 8o)
Misschien dat daarom een hogere concentratie moeilijker te krijgen is?

Aceton is aceton (C3H6O) alleen de concentratie zal lang niet zo hoog zijn als wat ik hier op het lab heb staan :) en er zal nog wel wat ander spul bijzitten (oa water) zal vast wel iets op het flesje staan

Laatst gewijzigd:
Ik heb onlangs een GR-700 en GR-707 op de kop getikt, met het gekende defect aan de GR-700.
Ook de Ic's eruit gehaald en Acetone gebruikt dat ik in de Brico had gekocht.
De eerste 48 uur gebeurde er niet veel,in de filmpjes op internet stond dat er na 24 uur al resultaat was,maar hier ook dus niet , tot ik een beetje van de zwarte materie had kunnen lospulken,dan ging het in een stroomversnelling.
De Ic's werken,op een paar na,dezelfde symptonen als ervoor,maar toen kreeg ik soms maar even een klank door,
nu blijken er toch 2 echt stuk,hoge resonantiepiek die niet kan afgesteld worden,alsook ééntje die blijft doorklinken.
Maar de truuk met Acetone werkt echt,alleen wat meer geduld hebben als in de filmpjes :-)

Ik denk dat de omgevingstemperatuur ook invloed heeft.. ;)

Ik zou het in de oven kunnen zetten... :eureka:
Maar zonder gekheid, het zat in een afgesloten potje op een temp van 15-19 graden denk ik.

De Ic's werken,op een paar na,dezelfde symptonen als ervoor,maar toen kreeg ik soms maar even een klank door,
nu blijken er toch 2 echt stuk,hoge resonantiepiek die niet kan afgesteld worden,alsook ééntje die blijft doorklinken.
Maar de truuk met Acetone werkt echt,alleen wat meer geduld hebben als in de filmpjes :-)
Heb je alleen de voice chip, of ook de wavechip gedaan?
(Weet niet of die hetzelfde is als bij de Juno-106.

Overigens is het wel van belang dat echt alles ook tussen de pootjes v/d IC's weg gepeuterd word.

Ik heb met aceton van de etos al meerdere voicechippies kaalgemaakt. Met succes. Vijf (!) dagen of langer in een afgesloten potje laten inweken en daarna zoveel mogelijk spul wegsnijden/krabben. Vervolgens drie dagen of langer laten inweken en weer zoveel mogelijk verwijderen. Dat volhouden tot ze kaal zijn. Trek er gerust twee weken voor uit. En als ik voel hoe snel mijn dichte neus opengaat van de aceton van de etos lijkt me dat echt gewoon normale aceton.

Bij mijn printjes schoot het ook niet op met aceton, totdat ik eraan ging peuteren en een lekje maaktte zodat de aceton eronder kon kruipen, toen was het zo gebeurd.
Maar bij mij gingen de BAA chipies mee met de coating en vielen dus ook van de print af, was net op tijd anders had ik er een doorgespoeld in de wasbak :( .
Toen half internet afgezocht naar een duidelijke foto, want ja hoe zat ie er nou op he...
Gelukkig gevonden en met een vergrootglas vast gesoldeerd en gelukkig deed mijn Junootje het weer helemaal goed.
Nou nog die nieuwe faders en volumeknop erin solderen die hier al bijna een jaar op de plank liggen.....

De vraag is natuurlijk hoe lang ze blijven werken...... als je slim bent monteer je voetjes.

Aangezien het euvel met de Juno chips te wijten is aan de coating, die na verloop van jaren gaat geleiden, zou je in principe geen problemen meer mogen ondervinden eens die eraf is.

Volgens mij is snel ingrijpen hierbij wel cruciaal. Als je de chips meteen behandelt zodra ze gebreken gaan vertonen, is het risico kleiner dat ze door kortsluiting permanent beschadigd zijn.

Aangezien het euvel met de Juno chips te wijten is aan de coating, die na verloop van jaren gaat geleiden, zou je in principe geen problemen meer mogen ondervinden eens die eraf is.
.

Ik dacht ook dat het scheurtjes waren in het materiaal zelf, door de aceton reactie gaat ea krimpen en gaan dus de scheurtjes weer dicht.

45 uur na het begin van het bad zijn de componenten al bijna helemaal vrij, ongeveer 70% van de troep is verdwenen.
Kruitvat 100ML flesje werkt dus prima.

Ik dacht ook dat het scheurtjes waren in het materiaal zelf, door de aceton reactie gaat ea krimpen en gaan dus de scheurtjes weer dicht.

Nee het punt is dat de electrische geleiding van de coating na verloop van jaren veranderd en een soort sluiting veroorzaakt.
Het goed verwijderen van de coating zou tot gevolg moeten hebben dat je die sluiting weer op heft.
De coating had geen andere bedoeling dan te "verbergen" welke onderdelen er gebruikt werden en misschien een beetje tegen beschadiging.

45 uur na het begin van het bad zijn de componenten al bijna helemaal vrij, ongeveer 70% van de troep is verdwenen.
Kruitvat 100ML flesje werkt dus prima.

Zonder te peuteren en forceren?
Ik begin me ook heel voorzichtig af te vragen of er naast verschillende aceton middelen ook verschillende coatings gebruikt worden... 8o)

Back