Roland D-50 Aftertouch Value Slider probleem

FrankB

Stamgast
Mijn D-50 had twee problemen:

1) Kon de modulation niet op 127 krijgen (kostte heel veel kracht om tot de 110 te komen)
2) De value slider van de aftertouch werkt niet waardoor de aftertouch ook niet werkt.

Ik heb een D-50 er bij gekocht met wat toetsen probleempjes. Die D-50 gebruik ik als donor om twee andere D-50’s weer helemaal top te krijgen.
Van de donor D-50 werkte zowel de aftertouch value slider als de modulation prima. Ik heb toen het volumeboard en de bender overgezet naar de probleem D-50. Het resultaat was dat het probleem van de modulation verholpen was, maar dat de aftertouch nog steeds niet werkte. Vervolgens heb ik het mainboard en het dynaboard overgezet van de donor naar de probleem D-50. Het probleem is nog niet verholpen!

Ik heb de donor D-50 weer in elkaar gezet (met de onderdelen uit de probleem D-50) en nu werkt de modulation op de donor D-50 ook prima, maar heeft de aftertouch value slider hetzelfde probleem als bij de probleem D-50.

Hoe constateer ik dat de value slider niet (goed) werkt:

- Start de D-50 in diagnostics mode
- Ga naar de Controller 1 test
- Verschuif de aftertouch value slider

Wat ik zie gebeuren op het display is dat de value op 00 blijft staan en incidenteel iets verspringt, maar gelijk terug gaat naar de 00 waarde.

Vraag:

Waar zou het aftertouch probleem nog meer aan kunnen liggen (welke componenten)?

Thanks!

Laatst gewijzigd:
Heb je pennen van de slider al opnieuw gesoldeerd? Het oorspronkelijke soldeer degradeert en verliest zijn geleidende eigenschappen.

Ikzelf heb hetzelfde probleem met de aftertouch en deze tip op het web gevonden, maar nog niet zelf getest

Olie, thanks. Ga ik proberen.
Maar wel toevallig dat de werkende slider na de ombouw opeens niet meer werkt.

slider is gewoon op. je zou hem evt kunnen open maken en reinigen en op nieuw invetten.

de after touch zijn de rubbers onder je toetsen. Denk dat je met een waarde van 110 best tevreden mag zijn. het hoort niet maar na 25 jaar..............

maar eerst die slider zou ik nakijken :)

Ik heb een NIEUWE slider gemonteerd.
Het vernieuwen van de slider heeft niet geholpen.
Het probleem blijft exact hetzelfde.

Iemand nog een tip waar ik naar zou kunnen kijken om dit probleem te verhelpen?

Thanks Nightdare!

Heb de strip helemaal schoongemaakt en mijn aftertouch werkt weer 100%.
Was wel een behoorlijke klus.

Morgen nog "ff" D-50 nr 2 de strip cleanen en dan zijn we eindelijk klaar.

Back