Goeiedag, ik ben Roel

PhonoGraaf

Nieuwkomer
Hallo iedereen,

mijn naam is Roel, 19 jaar oud en heb muziek als grootste passie.
Tot nu toe ben ik enkel dj en draai ik op kleinere techno feestjes.
Omdat ik merk dat dj's zichzelf moeten onderscheiden en verder moeten gaan dan alleen plaatjes draaien, is de aankoop van hard- of software synth's binnenkort een vereiste.

Mijn oom heeft een (kleine) kamer gevuld met modulaire systemen en heeft twee van die oldschool Roland drummachines. Hierdoor heb ik al wat gekloot met hardware, en ben ik er na een Ableton demo ook achter gekomen dat ik maar beter bij de hardware kan blijven om te producen. :P Mijn laptop is niet de beste, en ik gebruik hier al dj software op. Ik wil hem niet verder gaan belasten...
De theorie achter synthese etc. ben ik nog niet helemaal bekend mee, maar ik ben druk bezig om hier meer kennis over te krijgen. Nooit een ster geweest in natuurkunde dus ik moet er ook niet te diep op ingaan... :erm:

Binnenkort, ergens in maart als het budget het weer toelaat, ga ik een oude MC-909 groovebox kopen. Hier heb ik erg veel goede verhalen over gehoord en deze machines zijn tegenwoordig redelijk betaalbaar. Andere grooveboxes van tegenwoordig zijn weer gebaseerd op software of ze voldoen net niet aan de eisen die ik er aan heb. Ik wil bijvoorbeeld geen drum pads, maar gewoon zo'n rij van 16 steps.
Heb ik de MC-909 dan is het nog even zoeken naar een degelijke betaalbare synth, zat zelf aan de Nord Rack 2x te denken. Als de bass van de MC-909 tegenvalt dan komt er waarschijnlijk nog een Vermona DRM bij. Ik heb al genoeg te koop zien staan hier, daar ben ik erg blij mee!

Ik hoop en denk dat ik wat aan dit forum ga hebben, en andersom natuurlijk ook!
Alvast bedankt!

Roel

jouw oom heeft alles in huis om techno te maken !
ga er prutsen, neem audioloopjes ervan op in ableton en maak er thuis nummers mee

succes

ow , een ik zou niet weten waarom je je laptop 'meer zou belasten' als je er naast je DJ programma ook Ableton op zou zetten ???
Je gebruik toch maar één van de twee programma's tegelijk, dus wat maakt het uit ? De diskspace die Ableton inneemt, tja, da's toch ook de moeite niet om te 'besparen' ?

Lekker loops opnemen van de gear van je oom !

Ha roel:)
Ik zou wel muziek maken omdat je er zin in hebt
Niet omdat t bij djen zou horen

Ik zal lekker week-endjes bij je oom inplannen.......

Helaas, maar ik heb naast mijn hobby en schooldag gewoon een fulltime baan, en dat is dus druk druk druk...
Ik probeer zo vaak mogelijk bij hem langs te gaan, maar de afgelopen maanden is dit eigenlijk alleen met verjaardagen e.d. gebeurd. Ik wil zelf ook niet met zulke modulaire systemen gaan werken omdat ik het vrij duur vind, en al die snoertjes brengen me bij complexe jamsessies in de war... Ik ben wat dat betreft meer van het overzichtelijke.

jouw oom heeft alles in huis om techno te maken !
ga er prutsen, neem audioloopjes ervan op in ableton en maak er thuis nummers mee

Weet ik, maar ik wil ook hardware in huis hebben om techno te maken!
Als ik bij mijn oom ben zit ik standaard in die kamer te prutsen, maar zoals ik al zei vind ik zo'n enorm systeem erg lastig om goed te benutten. Simpele jamsessies willen wel lukken, maar meer dan dat word het niet.
Ik vermeld in mijn intro al dat ik niet goed overweg kan met Ableton of andere software, de samples zou ik vooral gebruiken in Traktor Pro 2.
Ik heb ook gemerkt dat veel van mijn inspiratie verdwijnt als ik constant naar een beeldscherm zit te staren, dit wil ik dus zo veel mogelijk beperken.

Je gebruik toch maar één van de twee programma's tegelijk, dus wat maakt het uit ?

Ik wil dus ook hardware hebben zodat ik mijn mixes aan kan vullen met eigen geluiden. Koop ik Ableton dan draai ik dit dus wel tegelijk met mijn Traktor software. Mijn laptop is absoluut niet bedoeld voor livestream multimedia dus beperk ik het gebruik daarvan het liefst tot enkel dj software.

Ik zou wel muziek maken omdat je er zin in hebt
Niet omdat t bij djen zou horen

Djen hoort niet per definitie bij producen, of andersom. Ben je een dj dan mix je gewoon plaatjes aan elkaar op een zo creatief mogelijke manier. Dat is wat ik nu bereikt heb, ben ik blij mee maar het mag altijd meer...
Aangezien ik voor mijn dj hobby ook genoeg andere muzikale hobby's heb gehad zoals piano spelen, wil ik graag verder met het verdiepen in het maken van muziek. En natuurlijk heb ik daar zin in, anders zou ik er geen tijd, geld en moeite in stoppen.

Back