Is er nog plek voor een trompettist?

Het is natuurlijk onder muzikanten zeer gebruikelijk gitaristen te bashen omdat ze gewoon het gemakkelijkst te leren instrument bespelen.
Wat is makkelijk, ik denk dat het voor iedereen anders is?
In ieder geval wat mij betreft; ik heb als hobbyist zowel gitaar als saxofoon gespeeld maar ik vond de sax makkelijker omdat het dichter bij mijn mond zat en je speelt alleen maar noten terwijl bij gitaar speel je akkoorden en noten, da's toch lastiger.
Ik probeerde een keer wat bij een kennis en die vond het bijzonder dat ik gelijk geluid er uit kreeg terwijl voor mij voelde het heel natuurlijk dus kocht ik een tweedehandse Bundy altsax bij Müller in de Raadhuisstraat in Amsterdam en ze vertelden me dat op zo'n zelfde sax Candy Dulfer ook was begonnen, ik betaalde toen 1200 gulden en vond het een hoop geld, tegenwoordig zijn saxofoons wel wat goedkoper.
Ik vroeg of ze me iets over toonladders konden vertellen, kocht een boekje erbij over techniek en toonladders, ik naar huis en speelde dezelfde dag Strangers in the Night, schijnbaar lag het me goed.

Maar ik had toch te weinig aanleg want ik luisterde in die tijd bijv veel naar Stan Getz- bossa nova en vond dat te gek maar als ik dan probeerde mee te spelen dan ging ik grandioos de boot in terwijl bij hem klonk het zo vloeiend en makkelijk dus na verloop van tijd en ook ivm de buren en de herrie kwam de sax op zolder te liggen.
Gitaar was voor mij een ander verhaal, dat vereist meer van je motoriek en in het begin heb je pijn in je vingertoppen dus voor ik vloeiend van C naar G of D kon switchen was dat toch wel even oefenen, dat ging niet in een dag en dan speel je nog geen jazz maar Bob Dylan of zoiets.

Laatst gewijzigd:
Welkom hier,

Zelf heb ik wel eens een paar akkoorden op gitaar geprobeerd.
Maar dan vind ik (klassiek) piano en synthesizer toch een stuk makkelijker.

De Kurzweil is m.i. een goede keuze.
Veelzijdig apparaat. Zelf speel ik op een PC3x.
Als je er wat dieper in wil duiken dan kan ik je het programma SoundTower adviseren. Dat scheelt heel veel menu werk op het instrument zelf.

Oei. Ja, het is stom om te zeggen, maar sax is dus perongeluk het pispaaltje van de blazers. Een bekend gezegde: als je een sax uit ‘t raampje houdt van de auto maakt ie al geluid. Maar goed, mijn ervaring is wel dat ‘t lastiger is dan gitaar, dus knap dst je er meteen goed geluid uit krijgt. Tja, en ik vind piano ook gemakkelijker dan gitaar maar dat is omdat ik er al vanaf mijn 7de op speel…

Ik had mijn waffel moeten houden. Het snarengrapje was als reactie op de opmerking ‘als je mAar geen gitaar speelt’ van Nicolas. Ik wilde geen mensen boos maken. Excuses.

Ik ga SoundTower aanschaffen. Dank voor de tip.

Oh en als Stan Getz je voorbeeld is, heb je 1) goeie smaak! en 2) zeker niet te weinig aanleg als het niet meteen lukt! Dat is wel heel erg cool 🎷😎

Het is nooit te laat! Ik kan het iedereen aanbevelen. Ondanks het romantische beeld van het ongeschoolde talent, is mijn ervaring het tegenovergestelde. Hoe meer ik begreep van de echte taal die muziek is, hoe groter mijn wereld werd. Een ruw talent zou mét inhoudelijke kennis nóg prachtiger zijn, daar ben ik zeker van.

Kennis zit uitdrukkingsvaardigheid nooit in de weg.

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Back