Is er nog plek voor een trompettist?

rœl

Stamgast
Goedemiddag, mijn naam is Roel en ik ben eergisteren in het bezit gekomen van een Kurzweil SP4-8.
Ben al lang soort van gearhead maar nooit veel aangeschaft, eigenlijk niets meer na een Yamaha SY-85 tamelijk lang geleden, die niet meer operationeel is.

Ik ben lid geworden hier omdat ik een aantal vragen heb over het aanboren van de verborgen functies van mijn SP4, het schijnt een soort verborgen PC3LE te zijn en dat vind ik interessant. Hopelijk zit er hier wat expertise.

Beroepsmatig ben ik jazztrompettist, arrangeur en zet mijn eerste stappen als hedendaags componist, met een flinke voorliefde voor orkest. Op dit moment schrijf ik mijn eerste symfonie.

Maar daarvoor ben ik niet hier, ik speel erg graag piano en heb een sterke interesse voor, maar niet veel ervaring met analoge synths. Ook daarover hoop ik hier iets te leren.

Groet, Roel

Welkom Roel :okdan:, er is hier ook ruimte voor componisten hoor. Heb nog niet veel gehoord dat iemand hier een symfonie aan het schrijven is of heeft geschreven, ik ben benieuwd.

Dag Roel welkom!
Wat je schrijft wekt m'n interesse, in ieder geval succes met het schrijven van je symfonie.
Het zou leuk zijn als je een keertje iets zou willen posten van of je pianospel of van een orkest of band waarin je speelt/speelde, zodat we een idee krijgen wat je zoal doet.

Wat een leuke reacties allemaal, dankjewel. Nee, ik speel ook geen doedelzak, wees gerust. Ik schrijf met Dorico (muzieknotatie van Steinberg) en maak demootjes met NotePerformer. Ik zal zeker binnenkort wat posten, dank voor jullie interesse. Mijn geld verdien ik met het spelen van trompet, bugel, bastuba en het schrijven van voornamelijk arrangementen (bladmuziek dus) in opdracht. Componeren is nieuw en spannend, en lastig om bekendheid te krijgen, in de scene terecht te komen.

Als componist speel ik veel instrumenten een klein beetje - hopelijk genoeg om er voor te mogen schrijven - vooral blaasinstrumenten als trombone, hoorn, klarinet, saxofoon, fluit. Geen snaren dus. Ik zeg altijd: niet moeilijk genoeg, zo’n gitaar, te weinig uitdaging. Maar goed, ik speel ook geen viool dus dat gaat niet helemaal op.

Piano is vooral een liefde: ik vind het leuker dan dat ik er goed in ben. Nu volg ik de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van polysynths, liefst een beetje analoog. Poly AT lijkt me zo prachtig! Momenteel is de Super Gemini mijn favoriet. Zodra ik hier mijn weg een beetje gevonden heb ga ik smullen van de discussies hierover. … En sparen.

Geen snaren dus. Ik zeg altijd: niet moeilijk genoeg, zo’n gitaar, te weinig uitdaging.
Zo zo, dat is bijzonder dat je gitaar te weinig uitdaging vind, misschien zou Lenny Breau nog een leuke uitdaging voor je zijn?
Piano is vooral een liefde: ik vind het leuker dan dat ik er goed in ben.
Ik vroeg me een beetje af omdat je een jazz achtergrond hebt wie voor jou goede inspiratiebronnen op de piano zijn?
Ik speel behalve wat op een midikeyboard niet noemenswaardig piano maar m'n favoriete pianist is Bill Evans, z'n progressies, interpretatie, timing en frasering en eigenlijk alles wel daar zit zoveel schoonheid in, ik vind 'm geweldig moet ik zeggen.
Ik weet niet of je deze docu van Dick Hyman- the honky tonk professor kent maar met jouw achtergrond en je verkenningen op piano is deze denk ik heel leuk, al de groten van de afgelopen eeuw komen aan bod.

Laatst gewijzigd:
Cool, dankjewel, ga ik kijken! Tja, qua inspiratie qua spel ben ik nog niet zo ver maar ik ben een grote Coreafan qua muzikale inhoud. Ik denk dat zijn taal op mij als trompetsolist invloed heeft. Verder zou ik echt moeten nadenken. Ga ik ook zeker doen! Wordt vervolgd.

Ah, krautrock: je hebt na mijn post nog iets aan je bericht toegevoegd. Het is natuurlijk onder muzikanten zeer gebruikelijk gitaristen te bashen omdat ze gewoon het gemakkelijkst te leren instrument bespelen. Op hoog niveau is er geen verschil natuurlijk: dan gaat het erom een verhaal te vertellen door je instrument. Ik zal Breau luisteren. Het is niet mijn bedoeling gitaristen boos te maken (omdat ze niet zo veel hoeven te oefenen brengen ze meer tijd door in de sportschool dan ik … oeps). Mijn collega’s gitaristen zeggen het wel altijd zelf: het is gewoon technisch het gemakkelijkste en je krijgt er de meeste bewondering voor. Als compensatie mogen wij bespelers van lastige toeters ze dan een beetje pesten. Dat vinden ze niet erg.

Back