effecten op yamaha CS6x

DJ-D_Prime

Die Rakete zu den Planete
jawel ik ben de ultieme synth n00b met een CS6x (maar wel heel blij ermee :D )

er is dus iets waar ik neit uitkom (stomme handleiding helpt ook niet)

maar dat zijn dus effecten,

bijvoorbeeld:

ik wil een preset geluid of iets wat ik zelf geflansd heb van een lekkere distortion (of willekeurig ander effect)
dan ga ik naar edit - effect, kies ik voor effect 1, ik druk op een toets, niks te horen

ik probeer elke optie bij insert effect -- niks te horen, ale frequenties, wet-dry nog maar es aan draaien enz.

gebeurt niks!

maar soms! dan doet ie t wel?

kan iemand me uitleggen hoe dit werkt? ik kom er gewoon niet uit

bij voorbaat dank :)

Ha,

Pak een patch met een effect waarmee het wel werkt. Of meer patches.
Bestudeer die eens goed. Draai eens aan wat knoppen om waarden her en der te veranderen.
Als je iets interessants gevonden hebt schrijf het even op of zo.

Zeg maar een ontdek je plekje, maar dan anders. ;)

Praat me er niet van. Zelf heb ik ook een CS6x, maar wat betreft editen vind ik het een ramp. Ook met SoundDiver kom ik er niet echt uit. Het is een synth waar veel mee mogelijk is... eigenlijk te veel, alleen hadden ze de handleiding wel iets uitgebreider mogen maken en eveneens foutloos. Ik heb me onder andere wezenloos gezocht hoe ik de Phrase sampler aan de praat kon krijgen in m'n sequencer. Dat is dus een stuk omslachtiger dan zoals het in de handleiding staat.
Daarnaast werkt het kreng niet goed in Renoise (elke keer is het afwachten welke patches nu weer worden geselecteerd). Ondanks dat het m'n nieuwste synth is, is hij wel de minst gebruikte (alleen wegdoen is ok weer zonde).

Grappig, toevallig dat ik de grote broer hiervan heb. Of neef? Nou ja whatever.

En idd is programmeren niet zo voordehandliggend. Tsja da's Yamaha (dat rijmt).

Gewoon even doorbijten joh! Anders nodig je een keer iemand uit die het leuk vind om mee te zoeken. ;)

Als ik het goed heb zitten er 2 insertie-effect processors in, en daar selecteer je inderdaad, zoals je al beschreef een effect naar keuze. De reden dat je niks hoort van het effect komt omdat je namelijk ook nog bij de verschillende onderdelen van de voice (1, 2, 3, 4) moet aangeven welke er precies wel en welke er precies niet naar de inserts gaan.

Je hebt hier volgens mij keuze mogelijkheden: thru, ins1, ins2
Verder kun je in een setting in de buurt van waar je je type effect selecteert ook de routing tussen die effecten instellen.

Dus Ins1 en Ins2 gewoon parallel (dus alsof het 2 onafhankelijke effecten zijn).
Of Ins1->ins2 of ins2->ins 1

Om dus effecten over een voice toe te passen moet je

a) per geluidje (1,2,3,4) in stellen welke er naar welke insert gaat.
b) de volgorde (routing) van de inserts instellen
c) je type effect kiezen (en natuurlijk mixlevel omhoog draaien).

Ik hoop dat je eruit komt, en dan mijn uitleg klopt (ik heb namelijk de S30, maar voor zover ik weet is die qua synth-engine identiek aan de cs6x, want de geluiden zijn ook uitwisselbaar).

Groeten,

Rutger

hey bedankt!

dat klinkt logisch! vnvd ff proberen,

en bij die geluiden waar ie t wel doet komt dat omdat ze maar 1 part hebben!

Eh...

als je met "geluiden waarbij die het wel doet" voices bedoelt is het antwoord simpel:
-daar heeft de programmeur van dat geluidje die effect-instelling zoals ik ze beschreef al voor je gemaakt :).

Als je het over performances had is het een ander verhaal....daar valt namelijk helemaal niets meer te editen aan de insert-effecten van de voices. Dan is er namelijk maar EEN (!) part waarop de insertie-effecten worden gebruikt (simpel omdat de CS6X niet meer processing kracht heeft). In performance mode kun je selecteren welk part die effecten krijgt.

Groeten,

Rutger

p.s. Als je nog meer vragen hebt over de synth mag je me ook gerust mailen hoor (rutger@orpheo.nl), want ik ken de S30 (en dus de CS6X) vrijwel helemaal.

Waarom nu al weer dicht? Laat lekker open, als iemand ook vragen heeft kan dit gewoon hierbij.

Maar eigenlijk is er niets leukers dan zelf helemaal tot op de bodem van een synth gaan. Nou ja vind ik dan he. Ik bedoel, het zelf ontdekken is gewoon machtig. Een beetje hulp in de goede richting is dan soms wel handig maar het zelf uitvinden is ook errug fris. :)

Enne, Delluf is wel wat ver weg hoor. ;)

nou ik heb t ding al 2 jaar en had nu wel genoeg van proberen (ok,ok ik heb er niet 2 jaar lang elke dag achter gezeten, maar toch nu zou ik t wel ns willen kunnnen gebruiken)

Delft ver weg?

nee joh, vanuit eindhoven 1,5 uurtje met de trein! ;)

Hmmm.... na 2 jaar nog steeds niet zover met die synth dat je hem tot op de bodem kent? Op zich kan dat natuurlijk.
Yamaha synths zijn altijd van die mega ingewikkelde te editten synths geweest en de handleiding helpt ook niet altijd. Maar met een beetje klooien kom je toch een heel eind zou ik zo zeggen.

En als ik wil wachten dan ga ik wel met de trein. ;)
(leasebak)

Back