Potmeterbereik oude synths vaak afwijkend. Hoe te verhelpen?

Lacrosse

Rise of the Machines
Het valt mij op dat bij veel oude synths die ik heb gehad en bespeeld de waardes van bepaalde potmeters niet overeen komt met de werkelijke uitwerking.
Voorbeeld hiervan is een filter freq knop met een waarde van 0 tot 10.
Wanneer ik aan de knop draai gebeurt er van 0 tot 2 niets en bij 8 is de max al bereikt.
Herkennen jullie dit en wat is de meest logische verklaring en gangbare oplossing?

Let er bij vervanging op dat de aanduiding voor LIN resp. LOG ergens in het verre verleden ooit omgewisseld van A en B naar B en A of andersom (ik kan het zelf niet onthouden).

Ezelsbruggetje: logAritmisch en linear, dus log=A en lin=B

Let er bij vervanging op dat de aanduiding voor LIN resp. LOG ergens in het verre verleden ooit omgewisseld van A en B naar B en A of andersom (ik kan het zelf niet onthouden).

Ja en ook nog eens niet door alle fabrikanten...

Piher gebruikt bijvoorbeeld nog steeds A=lin, B=log.

De beste methode is gewoon de potmeter halverwege zetten en dan de waarde meten. Is die daar de helft dan is hij lineair.

Ja en ook nog eens niet door alle fabrikanten...

Piher gebruikt bijvoorbeeld nog steeds A=lin, B=log.

De beste methode is gewoon de potmeter halverwege zetten en dan de waarde meten. Is die daar de helft dan is hij lineair.

Doormeten is idd het beste....euigenlijk achtelijk dat hier geen wereld standaard voor is....

Hoe zit dat eigenlijk met bv E? Is dat stereo rev log/lin ofzo? Want reverse log = C

Die zou ik niet gebruiken, want die werkt maar beperkt (niet voor oude potmeters, van voor de "switchover", en niet voor Europese merken).

Switchover? Hebben ze t ooit dan omgedraaid? En wie is ze? Of was er een US versie en een EU versie?

Doormeten is idd het beste....euigenlijk achtelijk dat hier geen wereld standaard voor is....

Hoe zit dat eigenlijk met bv E? Is dat stereo rev log/lin ofzo? Want reverse log = C

C was ook niet altijd reverse log, C is ook vroeger gebruikt voor gewoon log, toen was F anti-log ;)

Een aantal fabrikanten heeft eigen letters voor afwijkende tapers. Het enige wat je daarover kunt zeggen is check de datasheet. Ik heb ook al K-taper gezien (dubbel log met neutrale center) in een EQ.

ik heb juist die angled pc mount pots nodig... ook voor de audio output

of kan ik een 100K lin pot doormiddel van weerstandjes tussen de pootjes ook gebruiken (daarmee maak je namelijk ook een soort curve) en welke weerstanden zouden dan ideaal zijn?

Laatst gewijzigd:
Back