De thuis studio vs de studio

fuse

Gepokt en gemazeld
Origineel geplaatst door Shivah
Kunnen grote studio's in deze tijd nog wel rond komen ,aangezien er veel "thuis" geproduceerd kan worden.

Als je een rock band (of metal of grunge of whatever als het maar met gitaren enzo is) wilt opnemen wel maar de elektronische muziek kan goed thuis met een leuke setup. Of gewoon een computah met Reason natuurlijk.
Je mist dan wel iemand aan de knoppen met heel veel ervaring maar soms is het ook maar net de vraag of je iemand die veel rock etc heeft gemixed je ook een dance/techno nummer moet laten mixen.

Nou ja, het is toch niet zo makkelijk en lekker voer voor discussies.

Ik denk dat je in beide gevallen heel goed in een thuisstudiootje kan slagen, met een beetje een leuke setup en evt. PC kan je erg veel doen, vaak net zo goed als in een grotere studio. Ik denk alleen dat dingen als masteren enzo (ook al kan je al erg veel met eigen hard en software) nog het meeste in grote studios gebeurt.

Ik vind dat je wel genoeg stripboekjes in huis moet hebben zodat de gitarist zich niet gaat vervelen als je met knoppen aan het draaien bent en driftig aan het klikken bent. Of je moet een hele relaxde gitarist kennen die op de juiste momenten een sjekkie gaat draaien of een blow, dan is het allemaal niet zo erg.

Zonder dollen, ik heb het altijd erg lastig gevonden om werk een beetje vlot op te nemen met een ander instrument er bij ... maar dat zal het gebrek aan kennis wel geweest zijn :)
Het scheelt natuurlijk wel als je alle opnamen al klaar hebt (of de mix) en dat de gitarist alleen nog maar zijn dingetje moet komen doen, zeker als die gitarist bekwaam is.

nou toevallig hebben mn ouder buurjongens een (prog)rockbandje en dat opnemen via de computer microfoon is natuurlijk niet echt ideaal

maarja, als de 1 in zn eentje met zn Roland XP30 aan de slag gaat klinkt t natuurlijk weer wel :D

ghehehe bedankt fuse..

Laat ik even wat specifieker zijn door te zeggen dat ik eigenlijk de vergelijking trok,dat vele pro cq big studio's over gaan op protools en hun oude vette ssl en of amek de deur uit mieteren.
Dan wordt voor mij de scheidings lijn iets dunner..
snappez vouz?

Origineel geplaatst door Shivah
...dat vele pro cq big studio's over gaan op protools
en hun oude vette ssl en of amek de deur uit mieteren.
Dan wordt voor mij de scheidings lijn iets dunner..
snappez vouz?

Is dat wel zo?
Volgens mij kopen de meeste pro studios inderdaad een
Pro Tools, Radar of dergelijke digitale recording solution.
(Als ze er al geen hebben...)
Maar of ze de SSL de deur uitmieteren? In mijn ervaring,
blijft de SSL, en gebruiken ze de hard disk recorder ipv.
(of samen met) de tape recorder...

Als ze al naar een digitale desk gaan dan is dit toch ook
vaak een echte high-end desk (Sony Oxford ed.). Of
ze zetten er gewoon een Mackie D8B bij voor meer
uitgebreide interfacing opties...

Mvg.

CoolRunning

Of iedere studio hun ssl de deur uit gooit weet ik niet,maar las een stukje over de wisseloord studio's en daaruit maakte ik op dat ze de ssl weg hadden gedaan....
of ik heb het niet goed gelezen

Studio 1:
Mengtafel: SSL 9000 J

Studio 2:

SSL 4000 E/G

Studio 3:

SSL 4072 G/E

Studio 4 (Editing room)

ProControl 24

Dus inderdaad een Pro Tools, maar 3 mooie SSL's
doe je niet zomaar weg :D
Grote SSL desks zijn een vaak een groot deel van
je totale investering... als je ze wegdoet wordt je
studio een hoop minder waard, zowel in echte
waarde, als in het aantrekken van klanten. Klanten
willen nou eenmaal een grote desk zien...
En dan heb ik het nog niet eens over het geluid!

Mvg.

CoolRunning

Origineel geplaatst door CoolRunning
Studio 1:
Mengtafel: SSL 9000 J

Studio 2:

SSL 4000 E/G

Studio 3:

SSL 4072 G/E

Studio 4 (Editing room)

ProControl 24

Dus inderdaad een Pro Tools, maar 3 mooie SSL's
doe je niet zomaar weg :D
Grote SSL desks zijn een vaak een groot deel van
je totale investering... als je ze wegdoet wordt je
studio een hoop minder waard, zowel in echte
waarde, als in het aantrekken van klanten. Klanten
willen nou eenmaal een grote desk zien...
En dan heb ik het nog niet eens over het geluid!

Mvg.

CoolRunning

Dan heb ik het idd niet goed gelezen,maar ja veel tijd heb je ook niet op de wc:D
over dat stukje sound geluid klank,ben ik het in iedergeval helemaal met je eens:D

Dan heb ik het idd niet goed gelezen,maar ja veel tijd heb je ook niet op de wc :D

[OFF TOPIC]
Goed idee, moet ook maar eens een paar Sound On Sounds
in de plee leggen :eureka:
[/OFF TOPIC]

Mvg.

CoolRunning

Hehe, nou ja OK. Maar die andere vraag zat bij mij ook al in de pijplijn eigenlijk.

Maar over je SSL's vervangen voor een PT.
Digidesign had dit graag maar die SSL's zijn nog steeds vaak redenen waarom mensen nou juist naar die studio zouden gaan. Maar moderne studio's moeten dan wel een PT systeem hebben want dat trekt ook klanten aan.
En SSL vs PT is een heel verhaal apart wat me eigenlijk ook niet zo boeit (alsof ik ooit een van beide zou gebruiken).
Maar beide worden aangeschaft om er geld aan te verdienen dus worden ze als investering gewoon afgeschreven en wat dat betreft kun je ze gewoon niet wegdoen omdat het te duur is. Het is ook zonde want het werkt toch nog goed genoeg.

En dan kun je zo een brugje naar de thuisstudio zetten want een PT systeem kun je ook thuis neerzetten. Maar wil je dan nog microfoon opnames doen dan heb je nog steeds een aparte kamer hiervoor nodig die daar speciaal voor bedoeld is.
En naast PT wordt ook gewoon veel vaker Nuendo gebruikt. Dus ook in pro studio's en dat geeft ook wel aan dat de scheidslijn tussen homestudios en prostudios (home kan ook pro zijn, maar gaat om het verschil) steeds kleiner wordt.

Vergeet ook niet het maken van opnamen niet alleen om
opnamen draait... het is een heel logistiek process.

En dat is waar de grote studios het duidelijk winnen van de
home-studio... Als je een band binnen hebt, dan komt daar
vaak nog de manager bij, vaak een gitaar technicus, een
drum tuner, een stem-trainer, een A&R man van de platen-
maatschappij, en ga zo maar door.
Al deze mensen moeten op de een of andere manier
worden opgevangen, en de grote studios zijn daar naar
ingericht, met recreatieruimtes, meeting rooms, en eventueel
zelfs slaapkamers.

Ook opslagplaats is belangrijk, als je bijvoorbeeld een paar
drumkits, een Fender Rhodes, een paar extra modules voor
je desk, een paar extra PSU's, ladingen tape, etc. moet
opslaan, dan heb je over het algemeen wat meer ruimte
nodig dan de gemiddelde home-studio al groot is!

Mvg.

CoolRunning

Back