master volume rme fireface 800 regelen met mackie control universal pro

protocol gelukkig geef je hetzelf nu ook aan. Geeft niet, weet trouwens niet waarom of je er nu midi kennis bijhaalt? de meeste hier kennen ook prima cc's, sysex en NRPN dus denk nou niet dat je kennis bijzonder is?
Kijk eens aan 'cc's, sysex en NRPN' hoort dat niet bij MIDI ?! :halleluja
Voor jou wss niet want dat gat van 10 of 15 jaar zit er tussen hé.

Ongelooflijk dit.

Maar even samenvattend. Audiocollage weet dus zeker dat Mackie Hui een apparaat is, en de rest dat het een protocol is (geworden)?

Maar nu even terug naar de vraag van de TS, want al deze midi-hui-blaat-praat heeft ie niks aan!

In principe kan het niet wat je wilt. Je kunt natuurlijk met de Mackie Universal Control wel je master volume in je DAW (Cubase / Logic) bedienen, maar de faders van de RME software kun je niet met midi / hui aansturen.

Overigens moet je dit ook niet willen, want dan ga je namelijk digitaal je mastervolume zitten regelen. Wil je even op zacht niveau mixen, dan lever je een zooi bitjes in van het digitale domein. Als je op verschillende volumes mixt zit je constant te "bit-shiften".

Het kan natuurlijk wel, er zijn veel mensen die zo werken, maar het is enorm af te raden.

Oplossing is heel simpel: zoals Niel hier ook al aangaf, koop een monitor controller, kost je een paar tientjes en je hebt gewoon een leuke analoge volumeknop onder de vingers!

Goed opgemerkt, je master wil je gewoon op unity gain laten staan, maar ik heb zo het vermoeden dat TS het over z'n monitor volume heeft, maar dit gewoon verkeerd aangeeft.
Daarnaast is HUI protocol gewoon een selectie mogelijkheid in de de totalmix driver hoor, dus het werkt op zich prima.

maar ik heb zo het vermoeden dat TS het over z'n monitor volume heeft, maar dit gewoon verkeerd aangeeft.

Precies, daarom melde ik dat, om nou gelijk een mackie vlz3 ertussen te gaan hangen als alle digitale manieren niet lekker werken is ook een beetje too much denk ik. Die sm pro nanopatch ertussen en klaar. Dat ding vreet niet eens stroom.

nanopatch is hier i.d.d. prima voor, kan nog steeds geen fouten vinden in dat ding

Goed opgemerkt, je master wil je gewoon op unity gain laten staan, maar ik heb zo het vermoeden dat TS het over z'n monitor volume heeft, maar dit gewoon verkeerd aangeeft.
Daarnaast is HUI protocol gewoon een selectie mogelijkheid in de de totalmix driver hoor, dus het werkt op zich prima.

Even een vraag, Ik ga een mackie onyx aanschaffen. Ik kan mijn referance speakers daarop aansluiten alleen ben ik bang voor kleuring oftewel stereo image verloren gaat dat duidelijk minder wordt. Sommige beweren dat er niet veel verschil ga merken. andere beweren beter een kwaliteit controller kan kopen bijvoorbeeld spl2control.

Wat zeg je hierover raad je dat aan of kan ik beter voor spl2control gaan?

als je op een onyx gaat mixen dan zou ik daar ook op monitoren, Mackie maakt op zich goed spul

subgroover: bedankt voor je reactie maar mijn fireface800 mixer faders kan ik wel aansturen met de mackie, dat is ook al gelukt echter ik zou dan op de mackie moeten kunnen schakelen tussen RME en cubase..

raphie: inderdaad, ik bedoel monitor volume.

niel: die vlz3 hangt er al tussen maar het leek me wel handig om alles met de mcu te regelen.

ik heb ook een mackie big knob overwogen maar las dat die iets met het geluid zou doen, nog maar even met de vlz3 dan maar, ik vind die sm pro nanopatch iets te simpel, als ik dan zo'n ding aanschaf vind ik het ook wel fijn als hij mute, dim, en monitor switches heeft

subgroover: bedankt voor je reactie maar mijn fireface800 mixer faders kan ik wel aansturen met de mackie, dat is ook al gelukt echter ik zou dan op de mackie moeten kunnen schakelen tussen RME en cubase..

ik heb ook een mackie big knob overwogen maar las dat die iets met het geluid zou doen, nog maar even met de vlz3 dan maar, ik vind die sm pro nanopatch iets te simpel, als ik dan zo'n ding aanschaf vind ik het ook wel fijn als hij mute, dim, en monitor switches heeft

Ok tof, wist niet dat je de RME mixer ook met midi kon aansturen.
Maargoed, dan nog steeds het feit dat je dat niet moet willen. Als master volume control wil je gewoon een eerlijke analoge volumeknop. Geen digitaal gefrummel aan je signaal.

Ik heb onlangs een Big Knob aangeschaft, naast de Mackie Universal Control. Heb inderdaad wel eens geruchten gehoord dat deze iets met het geluid zou doen / vervormen, maar na veel testen en goed luisteren heb ik het nog niet kunnen ontdekken. Prima knob!

sm nanopatch heeft ook een mute knop.

Big knob heb ik ook gehad, ik was eerste eigenaar. Heb toch wel het idee dat het cleaner klonk zonder dat ding ertussen. Zeker als de volume knop bijna dicht was klonk het eene kanaal wel en het ander niet. Dat soort piepkleine variaties. Schijnen ze allemaal wel te hebben of op z'n minst te krijgen na verloop van tijd.

Big knob staat stoer in de studio maar zou nu toch eerder voor een lelijke sm gaan met minder mogelijkheden omdat die passief zijn.
Er is ook een grotere sm patch geval: http://www.smproaudio.com/index.php/en/products/monitor-controllers/mpatch2

Overigens moet je dit ook niet willen, want dan ga je namelijk digitaal je mastervolume zitten regelen. Wil je even op zacht niveau mixen, dan lever je een zooi bitjes in van het digitale domein. Als je op verschillende volumes mixt zit je constant te "bit-shiften".

Op zich is digitaal op unity gain uitsturen en analoog trimmen het beste idd, daar heb je gelijk in. Maar dat er een groot kwaliteitsverlies optreedt bij het trimmen van het digitaal mastervolume is een broodje aap verhaal, een echo uit het verleden. Met een interface als een ff800 lever je echt niet bits in ofzo...haha. Laat ik het zo stellen; als een mackie big knob aan je kwaliteitseisen voldoet dan hoef je jezelf over dit soort zaken absoluut niet druk te maken. :D
Er is een scala aan interfaces tegenwoordig met een master volume control die -gewoon- digitaal is. Doet iedereen die zo'n knop ook gebruikt het "fout"? Dacht het niet. Er zijn trouwens ook interfaces met een analoge master volume control, toevallig is (was) de Mackie onyx 400f hier een voorbeeld van.

En dan hier nog een vraag voor de die-hard digitaal -vs- digitaal expert:

Is er een waarneembaar verschil in geluidskwaliteit in je afluistering als je,

A; De masterfader van je DAW op -12db hebt en de outputfader van je audiointerface op 0db.

-vs-

B; De masterfader van je DAW op 0db en de outputfader van je audiointerface op -12 db.

??

:D

DAW altijd op unity gain (dus 0db) laten staan dan heb je de meeste headroom

Dat klopt niet wat je hier zegt....Als je je master volume van je DAW omlaag zet ben je niet aan het Bit-shiften. Tegenwoordig zijn alle DAW's 32 bit floating point wat inhoud dat je een (bijna) ongelimiteerde hoeveelheid headroom hebt bij verandering van gain. Probeer het maar eens uit met een sinusgolf die je door verschillende gain stages in je DAW stuurt met verschillende niveau's. Aan het einde van de ketting zal je zien dat je nog steeds een perfecte sinus hebt....zonder digitale artefact e.d.. :eureka:

Maar zoals vele al hier hebben aangeraden is het slimmer om een fysieke hardware master volume te kopen. Mocht er iets met je DAW gebeuren (het kan dus het gebeurt) dan zou je je de speakers kunnen beschadigen of nog erger....je oren.

Sjorry voor de kick maar

Nais info. van dat laatste..... en vette muziek op SC fourier......kan ik ergens liken oid ?

Edit: nvm heb t al gezien ff supporten door te klikken dit is vett :okdan:

Back