Crumar DS-2 vraagje

eventide

Ingeburgerd
Van een goede vriend van me kreeg ik het verzoek eens naar zijn alweer lang niet gebruikte Crumar DS-2 te kijken omdat hij de vette sound nogal miste.
Iedereen zijn smaak natuurlijk, maar ik help graag vrienden.
Met de DS-2 was best het een en ander mis , maar dat had ik op dit forum en op diverse buitenlandse fora ook al meegekregen.
De schema's van dat ding zijn of nergens te krijgen, of zijn praktisch onleesbare kopieën.
Na het vervangen van een stamp CMOS IC's, hersolderen van koude lassen, vervangen van potmeters etc. zit ik nu nog met een niet werkend POLY gedeelte.
De print onder het keyboard vertoont sporen van eerder werk en ik mis daar ook een weerstand links onder een zwarte transistor met een onleesbare opdruk.
Heeft iemand een goed schema van die print (P444) of, beter nog, kan iemand mij aan een goede foto helpen van speciaal het linker gedeelte van die print en dan liefst vanaf de uiterste linkerkant van de print tot aan de eerste verticale rij weerstanden naast het eerste 4727 IC.
Alvast hartelijk dank !!!
Blijft fascinerend, die spullen van "weleer"....
Alleen maakten die Italianen van hun print- en soldeerwerk wel een zootje ! *D

zoiets? :

Attachments

• CrumarDS2-Schematics.pdf
    3,4 MB · Bekeken: 170
Heel erg bedankt, maar die 18 pagina's had ik al.
De print 444 is hierop niet te vinden wat schema betreft en en wat er betrekking op heeft is onleesbaar.....

Maar dank voor je snelle reactie !

als je een foto stuurt van de plek van het stukje print wat je zoekt, dan kan ik kijken of ik er een foto van kan maken

een crumar ds2 fixen, dat kost meestal wel even tijd, eventide..... succes!

Voor Timar: Ik zeg maar zo - komt tijd, komt raad....

Voor Sunny Pedaal een foto van het deel van de print waarvan ik heel graag een beter gedetailleerde foto zou krijgen, ik bedoel waar de componenten duidelijk op zichtbaar zijn en waar de kleurcode van de weerstanden op zichtbaar is.

Volgens mij ontbreekt er op mijn print een weerstand naast de zwarte transistor.
Zou je ook kunnen kijken welke transistor dat is ? Bij mij staat er alleen een veeg op....
De dikke metalen transistor is bekend: BC286

Bedankt alvast !

Attachments

• Crumarfoto.jpg
    Crumarfoto.jpg
    77,6 KB · Bekeken: 85
ik krijg mijn polysectie soms weer aan de gang door met de octave polyknop te rommelen. de mijne krijgt in ieder geval binnenkort nieuwe voedingscondensators, eens kijken of dat wat doet. welke weerstand mist er dan? in dat gat op de voorgrond? daar heeft nooit iets gezeten..

Ik ben eens even in de poly sectie van de DS-2 (de P444 print onder het keyboard) gedoken en heb met de scoop vastgesteld dat ik op pin 2 van de MOSTEK 50240 geen signaal (blokgolf) zie.
Terug naar de "bron" zag ik ook op pin 12, pin 9 en 10 van de 74LS221 al niks.
En die 74LS221 is toch een multivib ? Daar moet toch wat blokgolf actie te zien zijn ?
Het lijkt er dus op dat het daar ergensmis gaat.
De 74LS221 is nieuw, ook de 741 is vervangen.
De +5v, +12v en -12v zijn OK.
Iemand enig idee of tip ?
Is die 741 met die 5V6 zehner een soort oscillator ?

Na het vervangen van enkele IC's, hersolderen van koude lassen, verwijderen van slecht gesoldeerde Italiaanse holnieten en die vervangen door echt draad en dat soort zaken werkt de poly sectie weer !
Vervelende bijkomstigheid is echter dat als je de Crumar uitschakelt en daarna weer aanzet de poly oscillator niet start. Paar keer uit/aan schakelen helpt dan weer.
Is er iemand die weet wat daar aan is te doen?
Ik zie op het schema een 5V6 zehnerdiode, 741 IC, BC286, een tweetal 47pF condensatoren en een 74LS221 IC.
Volgens mij moet het zich daar ergens afspelen.
De diverse spanningen (+12v/-12v/5v) kloppen.
De preset potmeter en de pitch shift potmeter werken.
Nogmaals: Als de poly oscillator eenmaal start is het allemaal O.K.

Het hele zaakje rondom de 741, zener en tor is een spanningsregelaar die zorgt dat het R/C netwerkje van de LS221 een stabiele spanning krijgt (met een vibrato input). Lijkt me niet dat het wel/niet starten daarmee te maken heeft, tenzij daar iets brak is waardoor er 0 of een negatieve spanning op de emiter van de tor komt. Misschien kun je eens meten welke spanning daar staat op het moment dat hij het niet doet.

De LS221 is de daadwerkelijke oscillator.

Dank voor je uitleg !
Ik ga de print onder het keyboard maar weer eens extra inspecteren.
En die IC-voetjes ga ik misschien ook wel vervangen.
Ook zal ik de emitterspanning meten, zoals je voorstelt.
En dank voor je hulp !

De emitterspanning is in beide gevallen (oscillator gestart/niet gestart) zo'n +3.6vdc.
Wat me net is opgevallen: Als ik met de meetpen van mijn meter de aarde op de print aantik hoor ik ook een korte tik en de oscillator start !
Na het uit- en weer aanzetten van de DS-2 start de oscillator niet en moet ik weer een paar keer de aarde aantikken om weer geluid uit de poly sectie te krijgen.
Helpt dat je wat verder ??
Zou de oscillator gewoon opstarten, maar op een veel te hoge frequentie en in de pas gaan lopen op het moment dat ik de aarde even aantik ?
Zijn die twee condensatoren bij de LS221 verdacht ?
We zitten in de buurt !

STOP DE PERSEN !!!!

Zojuist heb ik ook de witte AMP IC-voet van de LS221 vervangen en een echte, met gedraaide contacten, er in gezet.
Bij het opstarten METEEN poly geluid !
En ook na uit- en weer aanzetten geen probleem meer.
Ik hoop van harte dat het zo blijft en hou jullie op de hoogte !

=(=(=(=(

Te vroeg gejuicht... Er stond één van de oscillatoren open en daardoor had ik meteen geluid.
De poly sectie doet nog steeds hetzelfde na uitschakelen.
Paar keer aantikken met de meetpen en hij schiet weer aan.
We gaan al dan niet vrolijk verder. Het was misschien te mooi....

Ook aantikken van de 3K3 weerstand die in serie staat met de +5VDC voeding, of aantikken van een 47pF condensator laat de oscillator starten.
Andere LS221 maakt ook niet uit.
Externe +5VDC aangesloten > maakt niet uit.

Nog iemand een idee ?? :(

Bedoel je met aantikken alleen het aanraken van de behuziing van die componenten (dus geen elektrisch contact)?

Want dan lijkt het me zowat dat het niet zozeer specifiek om die componenten gaat, maar meer dat je de print daarmee iets beweegt en dus een contactje ergens niet zo lekker zit.

Nee, met aantikken bedoel ik echt het aanraken van de soldeeraansluiting van die componenten met de meetpen van de universeelmeter.
Lijkt op een capacitieve kwestie, waarbij het aantikken met de meetpen (je hoort een tikje) de oscillator laat starten.
Het is NIET een slechte soldeerverbinding of iets mechanisch.

Het lijkt er op dat Italianen erg kieskeurig zijn, niet alleen met eten maar ook met IC's.
Ik heb nu het Motorola IC dat er in zat (en die ik ook als nieuw had) vervangen door het laatste exemplaar dat ik nog had liggen, een Texas Instruments uitvoering, en dat werkt !
Nu diverse keren uit- en ingeschakeld en de oscillator is er meteen.
(Deze keer natuurlijk er zeker van dat de andere oscillatoren dicht stonden....) :)
Crumar staat nu uit. Morgenochtend weer proberen !

Vanavond zal ik de datasheets van beide merken eens downloaden en vergelijken.
Of heeft iemand nu al een verklaring ?

De ene IC is stabieler dan de andere. Ik had het omgekeerde probleem: een opamp in een filter die stond te oscilleren terwijl dat niet de bedoeling was. Dat kon toen opgelost worden met een extra C'tje over de opamp.

Back