Crumar DS-2 vraagje

Wat is het toch leuk als het werkt...
Vanochtend heb ik de Crumar aangezet en had meteen geluid van de poly sectie.
Ik heb de datasheets vergeleken van de Motorola en Texas Instruments versie van de SN74LS221.
In de overvloed aan voor mij onbegrijpelijke parameters en getallen viel me wel op dat er tussen de twee merken verschillen in timing zijn.
En dat verklaart dan volgens mij meteen waarom Motorola niet werkte en T.I. wel.
In ieder geval heb ik de zaak weer dichtgemaakt, dat kap er op gezet en zowel letterlijk als figuurlijk is het dus nu "Case closed".
Ik dank iedereen voor het meedenken !

De enige vraag die overblijft is waarom Crumar er een chip in zou zetten die niet compatible is met het circuit. Of zou die al eerder door iemand vervangen kunnen zijn en dat er origineel wel iets anders in zat?

Ik denk inderdaad het laatste: Al eerder vervangen en toen maar opgegeven omdat het niet werkte.

En het was, en is, niet ongebruikelijk dat fabrikanten soms kiezen voor een bepaalde fabrikant van een IC voor toepassing in hun schakeling.
Dat zou zomaar kunnen zijn omdat (ondanks hetzelfde ic-type) de timing toch verschilt of anders/krapper van tolerantie is.

ook mijn ds2 werkt inmiddels weer helemaal. voedingscondensators vervangen, alle losse boards eruitgehaald en de contacten gereinigd. uiteindelijk deden polysectie en staircase lfo het niet. lfo board losgehaald en alles opnieuw gesoldeerd.. werkte nu helemaal niet meer. uiteindelijk bleek het probleem te liggen in de verbindingkjes tussen de printbanen een de boven en onderkant van de print, daar zit een stukje verbinding tussen wat bij mij bijna allemaal had losgelaten. alles eruit gehaald, schoongemaakt en met vertind draad goed gesoldeerd.

zelfde gedaan met het polyboard en alle problemen zijn nu opgelost, behalve 3 toetsen die het niet doen in de polysectie, en 1 waarvan het uiteinde is afgebroken zodat hij het helemaal niet meer doet..

Back