MS2000

wolfo!

/* no comment */
Probleem met ms2000: op osc1 geeft hij enorm veel gekraak, op alle waveforms.
Niet op osc2.
Iemand een idee ?

wanneer kraakt ie dan precies?
Als je aan de potmeter draait of gewoon voortdurend?

Is dit probleem plots opgedoken, of geleidelijk?

Al het overige werkt nog steeds correct?

Kraakt van zodra er audio output is, ook zonder ergens aan te draaien. (is trouwens digitaal)
Ik heb hem zo gekregen. Hoe ik een reset moet doen, weet ik niet. Heb er al wel meest recente firmware ingestoken, zonder resultaat.
Tijdens de testprocedure SYS_ROM krijg ik ChkSum error, maar al de rest werkt wel.
Met wat Google vind ik wel iets over een defecte dsp chip, maar ik kan de foutmelding hierover (dsp error) niet reproduceren met de testprocedure.
Alle hulp is welkom en wordt geapprecieerd !

Juist omdat ie digitaal is vind ik dit probleem zo gek.

Je bent zeker dat het van OSC 1 komt? Maw. als je hem toedraait is de kraak verdwenen?

Jawel ... Enkel osc2 open en het werkt !

Als ik me niet vergis zit de line in ook in het zelfde menu als osc 1.
Kan 't niet zo zijn dat osc 1 schade heeft geleden doordat er in 't verleden misschien een veel te hard signaal door de line in is gegaan.
Test eens of de line in nog wel goed werkt?

Vind het nog steeds schitterende synths,maar helaas wel erg gevoellig.

Dat zou kunnen, zal het checken ...
Maar ik veronderstel dat er geen aparte circuits gaan zijn voor osc1, dus sowieso mobo vervangen oid ...

De line-in werkt zoals het moet, alleen dus met gekraak ...
Heb het toestel opengemaakt, op de prints zelf is niets te zien. Meten gaat ook moeilijk worden :(
Iemand een idee ?

Ik vind in de service manual niet hoe ik een resset moet doen. Jij een idee?
heb wel de firmware geupdated, dus wsl heeft hij dan ook wel een reset gedaan. Op het einde van de testprocedure doet hij normaalgezien ook een init ...

Waarschijnlijk een merde om dit te vinden tussen die SMD.

Ik vermoed dat het een transistor is die het heeft begeven. Probeer een degelijke multimeter op gelijkspanning te zetten, hang deze eens op de output. Draai dan met osc 1. Laat weten of je het gelijkspannings voltage kunt bepalen door aan osc 1 te draaien. (zal iets van rond de 5V-15V kunnen zijn)

Zit het op het linker en rechter kanaal en headphones out?

@Kekke: bedankt voor je reactie! Toestel ligt momenteel (uit elkaar) op zolder, zal iets voor komend weekend zijn.
Het gekraak zit overal: zowel op de aparte outputs als op de koptelefoon :(
Wat is het idee achter dat voltage meten? (is altijd interessant om mijn zeer beperkte electronica kennis aan te vullen)

De MS2000 is een DSP bak... geen aparte signaalpaden vanaf de osc's dus. Alles wordt in software geregeld. Daarom is het een raar probleem. Meten heeft dan niet veel nut.

Het kan inderdaad een line input zijn die dwars ligt (kun je die dichtzetten in een menu?).

Maar je zei ook dat je een Checksum error had op je rom. Laat daar nou net de tabellen in staan voor je waveforms van de osc's. Als daar nou net de errors in zitten genereert ie gekraakt. Opnieuw firmware erin zou misschien kunnen werken.

Firmware up- of downgraden haalt niks uit ... Het zou idd een input kunnen zijn (de audio in zit ook op osc1), maar dat betwijfel ik: ook als die niet gebruikt wordt (dicht dus) is er het gekraak.
Dat kraken duikt tijdens de hele cyclus op, zodra de release helemaal afgelopen is, stopt ook het gekraak.
Ideeën?

Ok,

Ik denk nogsteeds dat het in de (Flash)ROM ergens zit. De firmware voor de DSP chip staat daar ook in, en de DSP chip is de enige plek waar je voor een enkele OSC gekraak zou kunnen introduceren. Als de code voor het genereren van geluid van OSC1 beschadigd is, weet je nooit wat de DSP gaat doen. Als het in het analoge gedeelte achter de DSP chip zou zitten dan had je ook gekraak voor de andere OSC's gehad.

Wellicht is de Flash chip zelf niet meer in orde of gaat er toch wat fout tijdens het updaten.

Back