Basisfuncties van een synthesizer?

Antonius

Nieuwkomer
Geacht forumlid,

Ik ben een leek op het gebied van synthesizers. Vandaar drie leken-vragen.

1. Zitten er ook slagwerksamples in een synthesizer als de Walldorf Blofeld die dan in verschillende tempo's en maatsoorten weergegeven kunnen worden?

2. Kun je op deze synthesizer noten of een accoord onbeperkt door laten klinken nadat je de toetsen hebt losgelaten (en weer stoppen wanneer nodig)? In de muziek noemen ze dat een drone dacht ik.

3. Geldt bovenstaande voor de meeste synthesizers?

Dank voor jullie aandacht.

Groet,
Antonius.

Da's met den Sustain Pedal ingang, of anders met de sustain of 'hold' controller nummer,
Net zoals bij een piano,,

Ctrl Nr: 64 Damper Pedal on/off (Sustain) ≤63 off, ≥64 on

1. Zitten er ook slagwerksamples in een synthesizer als de Walldorf Blofeld die dan in verschillende tempo's en maatsoorten weergegeven kunnen worden?
Als je de SL sampling optie installeert kun je percussie er in zetten, maar da's denk ik niet wat je bedoelt. De sample blijft in het tempo waarin je 'm hebt gezet; wil je een ander tempo, dan heb je een andere sample nodig. Een andere (betere) optie is om elk percussie-instrument apart te samplen, en vervolgens een sequencer te gebruiken om het af te spelen.

Een sequencer is niks anders dan een dirigent; hij maakt zelf geen geluid, maar vertelt andere instrumenten wat ze moeten spelen. De sequencer kan je computer zijn, of het kan een apart apparaat zijn wat je met MIDI aansluit.

2. Kun je op deze synthesizer noten of een accoord onbeperkt door laten klinken nadat je de toetsen hebt losgelaten (en weer stoppen wanneer nodig)? In de muziek noemen ze dat een drone dacht ik.