Basisfuncties van een synthesizer?

Antonius

Nieuwkomer
Geacht forumlid,

Ik ben een leek op het gebied van synthesizers. Vandaar drie leken-vragen.

1. Zitten er ook slagwerksamples in een synthesizer als de Walldorf Blofeld die dan in verschillende tempo's en maatsoorten weergegeven kunnen worden?

2. Kun je op deze synthesizer noten of een accoord onbeperkt door laten klinken nadat je de toetsen hebt losgelaten (en weer stoppen wanneer nodig)? In de muziek noemen ze dat een drone dacht ik.

3. Geldt bovenstaande voor de meeste synthesizers?

Dank voor jullie aandacht.

Groet,
Antonius.

Da's met den Sustain Pedal ingang, of anders met de sustain of 'hold' controller nummer,
Net zoals bij een piano,,

Ctrl Nr: 64 Damper Pedal on/off (Sustain) ≤63 off, ≥64 on

1. Zitten er ook slagwerksamples in een synthesizer als de Walldorf Blofeld die dan in verschillende tempo's en maatsoorten weergegeven kunnen worden?
Als je de SL sampling optie installeert kun je percussie er in zetten, maar da's denk ik niet wat je bedoelt. De sample blijft in het tempo waarin je 'm hebt gezet; wil je een ander tempo, dan heb je een andere sample nodig. Een andere (betere) optie is om elk percussie-instrument apart te samplen, en vervolgens een sequencer te gebruiken om het af te spelen.

Een sequencer is niks anders dan een dirigent; hij maakt zelf geen geluid, maar vertelt andere instrumenten wat ze moeten spelen. De sequencer kan je computer zijn, of het kan een apart apparaat zijn wat je met MIDI aansluit.

2. Kun je op deze synthesizer noten of een accoord onbeperkt door laten klinken nadat je de toetsen hebt losgelaten (en weer stoppen wanneer nodig)? In de muziek noemen ze dat een drone dacht ik.
Dat ligt aan het soort synthesizer. Als ze MIDI hebben is het een kwestie van een zgn. Note On commando sturen en dan vervolgens geen Note Off commando doorgeven. Zo denkt de synthesizer dat de toetsen nog ingedrukt zijn (of correcter, dat ze niet los zijn gelaten) maar hier heb je een trucje voor nodig. Het is makkelijker (en praktischer) om een sustainpedaal te kopen, daar een zwaar boek op te leggen, en vervolgens de noten te spelen die je wil spelen.

Als het je gaat om het continu afspelen van die percussieloop zijn er betere en hoogstwaarschijnlijk goedkopere oplossingen dan een Blofeld kopen.

3. Geldt bovenstaande voor de meeste synthesizers?
Nee. Het aantal synthesizers dat samples in kan laden is in de minderheid.

Sommige workstations kunnen samples laden. Dit zijn vooral de modernere workstations in de hogere prijsklassen - een Korg M50 kan het niet, een Korg M3 of Kronos weer wel.

Je hebt een hoop keuze op de 2ehands markt: Akai S-serie en E-mu E-serie/ESI. Wil je gemakkelijk van de computer .wav bestanden kunnen overzetten, dan kom je ook weer bij de (toendertijd dure) modellen uit. De suggesties zijn stalen dozen; wil je iets met een toetsenbord eraan, dan krimpt de keuze behoorlijk.

Korg heeft een bescheiden en redelijk recente sampler - de Microsampler. Hier heb je een toetsenbord op, maar verwacht niet dat je er een 3 gigabyte piano in kan laden.

Je hebt ook zgn "phrase"-samplers; deze zijn heel geschikt voor effecten of losse percussie maar het is vrijwel niet te doen om daar bovengenoemde 3 gigabyte piano op te zetten.

Als het puur om studio-gebruik gaat is het installeren van de juiste software wellicht een betere optie, zeker als je nog alles moet leren. Het hoeft niks te kosten en je kunt 't vanuit je bureaustoel proberen.

Laatst gewijzigd:
Dank voor jullie snelle en bruikbare reacties Stephen en Yoozer.

Als ik een boek op een sustainpedaal leg, of het juiste MIDI-commando geef, blijven dan de noten die ik daarna speel ook doorklinken? Dat moet namelijk niet. Alleen de door mij aangewezen noten moeten doorklinken.

Groet,
Antonius.

Ja, die blijven ook doorspelen. Als je dat niet wil is er wel een oplossing voor; de Waldorf is namelijk multitimbraal.

Even wat uitleg over dit begrip:
Beeld je even in dat je een groep muzikanten hebt, 16 man sterk. Elke muzikant kan 1 enkele noot spelen, en je hebt 4 verschillende instrumenten. Dit wil zeggen dat als je 3 noten speelt op het eerste instrument er 3 muzikanten van het totaal van 16 nodig zijn; je hebt er dus nog 13 over die je kunt verdelen over de overige 3 instrumenten. Heb je ze alle 16 op 1 instrument, dan zijn er geen meer over voor de andere instrumenten.

In een folder met de specificaties van een synthesizer staat dit beschreven als 16 stemmen polyfoon en 4-parts multitimbraal.

Sommige oudere synthesizers zijn monofoon, zoals de Waldorf Pulse; die hebben dus maar 1 muzikant (en die kan zich niet in tweeën splitsen).

Andere synthesizers zijn polyfoon maar monotimbraal; bij een Juno-106 is er maar 1 instrument tegelijkertijd beschikbaar, terwijl je toch meerdere noten kunt spelen.

Het maakt voor een multitimbraal instrument niet uit of je twee dezelfde geluiden naast elkaar gebruikt. Je stelt de Blofeld als zodanig in zodat op timbre 1/kanaal 1 en timbre 2/kanaal 2 dezelfde geluiden zitten.

Met een controller-keyboard dat genoeg opties heeft zou je bijvoorbeeld op MIDI-kanaal 1 de noten van de drone kunnen spelen; je houdt de toetsen ingedrukt (en eventueel de sustainpedaal).

Vervolgens schakel je dan snel over naar MIDI-kanaal 2 en laat je de toetsen weer los. De note-off berichten die dan door de controller worden verstuurd gaan dan naar de Waldorf, maar ze zijn bestemd voor kanaal 2; kanaal 1 luistert niet naar de berichten van kanaal 2.

Dan speel je wat je wil spelen zonder dat de noten aanhouden. Mocht het zo zijn dat je de noten van de drone weer wil veranderen, dan schakel je vliegensvlug over naar kanaal 1, speelt de noten van de drone, laat de toetsen weer los - en voila, er worden note-off berichten doorgestuurd, dit keer naar kanaal 1, en de Waldorf zou op moeten houden met die te spelen.

Er is ook een andere oplossing voor dit scenario, en het houdt in dat je een looper-pedaal koopt. Deze neemt het geluid als audio op; je houdt de noten van de drone in en neemt deze op. Vervolgens kan de looper dit tot in den treure blijven doorspelen, terwijl jij zelf weer compleet andere dingen aan het doen bent. Het mooie is dat dit ook goed werkt met percussie; je hebt de sample-optie op een synthesizer dan niet eens nodig. Het vereist wel oefening.

Bedankt Yoozer en 6 trak voor dit college.

De oplossing met het looper-pedaal heeft mijn voorkeur.

Groet,
Antonius.

Antonius, u bedoelt waarschijnlijk de sostenuto functie ?

MIDI CC#64 dan dus gebruiken.

Ja, Chilistein de sostenuto functie lijkt de oplossing! Ik dacht al, zoiets voor de hand liggends als het maken van een drone op een keyboard of synthesizer daar moet toch iets voor zijn bedacht. Het sostenuto-pedaal.

Dank voor Uw nuttige bijdrage.

Vriendelijke groet,
Antonius.

ik heb er niet echt veel verstand van, maar het lijkt me dat Antonius op zoek zou kunnen zijn naar een "sampling drum machine" in de stijl van een Akai MPC. Daar kun je samples inladen, en dan met slicing of timestretchen het tempo aanpassen. Lange "drone" samples gaan dan ook per pad-druk.

Sorry, even regenen op je optocht...
Er zullen vast wel enkele synths bestaan die reageren op een Sostenuto MIDI control change boodschap, maar ik zou er zeker niet van uitgaan dat dit een standaard functie is die 'zomaar' aanwezig is.
Om dit te controleren is de zgn. 'MIDI implementation chart', die in principe bij elke MIDI synth wordt meegeleverd (vaak achterin de handleiding).

Tot die tijd kan je inderdaad Yoozer z'n truc gebruiken.
Misschien nog beter: kan je toelichten wat je precies wilt bereiken zodat we verder kunnen meedenken...
Anders wordt het al snel onbedoeld een oplossing waarbij een hamer wordt aangeraden om een schroef in de muur te krijgen... :D

Als het iets is zoals Stage 73 beschrijft ga je alweer een hele andere kant op, qua oplossing.
Het helpt misschien om te bedenken dat maar weinig synths 'gelijk' zijn; dus wat op de ene synth werkt, gaat op een andere synth mogelijk heel anders (of uberhaupt niet...). Het is allemaal niet zo universeel als bijv. met een gitaar, ofzo...

Als ik je verhaal zo lees lijkt het inderdaad alsof je veel meer op zoek bent naar iets als een drumcomputer?
Sommige synths hebben een losse ritmesectie, al dan niet in de vorm van een ingebouwde sequencer die volgens een bepaald patroon (bijv.) drumgeluiden afspeelt. De drumtrack kan dan onafhankelijk meespelen ter begeleiding met de andere sporen of de bespeelde toetsen. Je komt dan al snel in de wereld van workstations, performance keyboards en arrangers terecht. Niet geheel ten onrechte staan die vaak wat verder van de 'pure synthesizers' af.
Je ziet ook wel eens de oplossing van een 'arpeggiator' die op ongeveer vergelijkbare wijze drumgeluiden speelt die over het toetsenbord zijn verdeeld. Om zo'n arpeggiator te laten blijven spelen wordt een functie gebruikt die vaak 'latching' heet; pas als er dan weer nieuwe toetsen worden aangeslagen gaat een nieuw patroon spelen.

Er zijn een aantal synths / drumcomputers / software plugins etc. die een opgenomen drumloop in 'stukjes kunnen hakken' zodat de losse drumnoten ook in een ander tempo kunnen worden afgespeeld, of zelfs in andere volgorde. Dat wordt 'slicing' genoemd.

Laatst gewijzigd:
Gewoon je release op oneindig zetten?
ja viola, daar dacht ik ook net aan,,
en elke pattern effe retriggeren, zo doe de drone's,,

Basisfuncties van een synthesizer

Basisfuncties van een synthesizer

"Om dit te controleren is de zgn. 'MIDI implementation chart', die in principe bij elke MIDI synth wordt meegeleverd (vaak achterin de handleiding)." (quote van Hanz)

Beste Hanz,
En hoe zie ik dan of er een sostenuto-pedaal op werkt? Wat moet er dan staan in die 'implementation chart'? (remember I'm a leek).

Om misverstanden te voorkomen mensen: lees nog eens zorgvuldig mijn beginvraag. Daar staat precies wat ik wil weten.
1. Of een synthesizer ook slagwerk kan produceren (eventueel m.b.v. samples) waarvan je de maatsoort en het tempo (en de klank) kunt instellen. Lijkt me niet teveel gevraagd voor een veelzijdig elektronisch muziekinstrument.

2. Of je met een synthesizer op een simpele manier een drone kunt spelen: een noot of een groep van noten speelt door nadat ik de toetsen heb losgelaten. Ik heb dan mijn handen vrij om andere dingen te gaan doen (op de synthesizer). Mooi is natuurlijk dat ik daarna een tweede drone kan toevoegen en een derde erbij. Er klinken dan drie drones en ik heb nog steeds mijn handen vrij om iets anders op die synthesizer te gaan doen. Kijk en dát noem ik nou een synthesizer. Eenvoudige en voor de hand liggende wensen moet je zonder veel romslomp uit kunnen voeren. En er moeten ook natuurgetrouwe samples van akoestische instrumenten inzitten vind ik. Míjn synthesizer zou dat allemaal moeten hebben. Of heet het dan geen synthesizer meer?

Groet,
Antonius.

't beste is mss dat met 2 of 3 synth keyboards te doen.. zo in een keyboard statief ??

Laatst gewijzigd:
"Om dit te controleren is de zgn. 'MIDI implementation chart', die in principe bij elke MIDI synth wordt meegeleverd (vaak achterin de handleiding)." (quote van Hanz)

Beste Hanz,
En hoe zie ik dan of er een sostenuto-pedaal op werkt? Wat moet er dan staan in die 'implementation chart'? (remember I'm a leek).

Pak er eens een Midi Implementation Chart bij. Ook makkelijk te vinden op internet.
Loop nu eens door het tabelletje;
Zoek bij "Control Change" het nummer 64, het opschrift "Sostenuto", en dan een rondje (ipv een kruisje) of een Y (ipv een N) bij "transmitted" en "recognized".
Staat er niets, dan werkt het niet. Staat er een kruisje of een N, werkt het ook niet. Staat er een remark bij, lees dan de toelichting onderin de chart.
Heel ingewikkeld is het niet., alleen wel lastiger om die functie te vinden, bij iets anders dan een digitale piano.

Overigens is er niet zoiets als een "sostenuto-pedaal" op zo'n piano. In grote lijnen heb je 2 soorten pedalen met jack output (aan/uit en stuurpedalen). De functie wordt bepaald door de input waar je 'm op aansluit. Dus: sluit je een 'sustain-pedaal' aan op een 'sostenuto' input (als die erop zit) dan is het een 'sustenuto-pedaal'.
Of je hebt een pedaal / apparaatje dat werkelijk MIDI boodschappen uitstuurt (transmit), da's dan mooi, maar dan moet je aangesloten apparaat het dus herkennen (recognized) anders gebeurt er nog niets.

Om misverstanden te voorkomen mensen: lees nog eens zorgvuldig mijn beginvraag. Daar staat precies wat ik wil weten.
1. Of een synthesizer ook slagwerk kan produceren (eventueel m.b.v. samples) waarvan je de maatsoort en het tempo (en de klank) kunt instellen. (...)

2. Of je met een synthesizer op een simpele manier een drone kunt spelen: een noot of een groep van noten speelt door nadat ik de toetsen heb losgelaten. (...)

Zoals gezegd, je denkt wellicht iets te simpel dat "een synthesizer" een 1 vormig ding is.
De "ene" synthesizer is niet de "andere", een appel is geen banaan ook al is het allebei fruit.

Vergelijkbare discussies

Back