Building a DIY - Minimoog

20hz

..to the beat of the drum
Nu ik meer bezig ben met de hardware en analoge kant van muziek, waarin ik veel early Detroit electro, Detroit techno/house en early rave luister, raak ik ook steeds meer gefascineerd door de wereld van hardware. Naast een zekere beperking die ze hadden, bracht dity ook een gezonde creativiteit tot stand die toch de electronische muziek revolutie leidde. En zeker in de huidige tijd gebeurt er op gebied van (analoge) synthesizers, modular, maar ook DIY ontzettend veel wat interessant is.

Met het kijken van een aantal DIY video leek het me een aardig idee om hier een topic van te maken. Tevens een goede manier om meer te weten te komen over synthesizers, maar ook wat er bij komt kijken. Leuk ook wanneer er soms referenties worden gemaakt naar fabrikanten die in hun ontwikkeling slimme dingen deden waardoor deze synthesizers mogelijk (en beter) werden.

Het idee is dus nu om nu allemaal hard aan het DIY'en te gaan, maar meer om vanuit de interesse meer over synthesizers te weten te komen. De kickoff:

Building a DIY Minimoog​

Designing a simple analog kick drum from scratch​

En nog maar meteen eentje. Moritz Klein, de maker, gaat in deze enorm in detail, maar op een prettige en duidelijke manier. Zeer interessant om te zien hoeveel er bij komt kijken om een relatief 'simpel' kick -circuit te maken.

Het idee is dus nu om nu allemaal hard aan het DIY'en te gaan, maar meer om vanuit de interesse meer over synthesizers te weten te komen.

Prima om uit dat oogpunt 'ns te experimenten, maar zelfbouw van "gewone" analoge synths is tegenwoordig minder interessant als het vooral gaat om het eindproduct. Tegen analoge synths die Behringer op de markt zet en wat die kosten, daar kun je als DIY-er niet tegenop. Voor digitaal is er wat meer ruimte, denk ik.

Voor experimentele, analoge synths zijn er wel mogelijkheden. We zien de afgelopen jaren leuke dingen van bv. Soma en ook anderen, vaak behoorlijk prijzig. Zelf iets aardigs bedenken, de tijd, moeite en kosten die je in dat geval erin steekt kunnen dan wel lonen.

Prima om uit dat oogpunt 'ns te experimenten, maar zelfbouw van "gewone" analoge synths is tegenwoordig minder interessant als het vooral gaat om het eindproduct. Tegen analoge synths die Behringer op de markt zet en wat die kosten, daar kun je als DIY-er niet tegenop. Voor digitaal is er wat meer ruimte, denk ik.

Voor experimentele, analoge synths zijn er wel mogelijkheden. We zien de afgelopen jaren leuke dingen van bv. Soma en ook anderen, vaak behoorlijk prijzig. Zelf iets aardigs bedenken, de tijd, moeite en kosten die je in dat geval erin steekt kunnen dan wel lonen.
Klopt. Ik zal er zelf ook niet aan beginnen. Leuk voor iemand die er de uitdaging inziet. De onderdelen voor de DIY Moog waren al $600,- en dan moet je nog gaan bouwen.

Ik vind het wel interessant om het te zien, de uitelg die ze er bij geven. Het geeft toch een gezond stukje respect voor het werk wat er in een synth/drumcomputer gaat.

Back