Moeilijke akkoordenvragen

Stage73

elektromechanisch lid
hoihoi, ik heb hier een arrangement, waar akkoorden instaan met "zweedse o". Ik ga ervanuit dat dit "dim" (of "-0") betekent? Vreemd is dat sommige andere akkoorden wel met "-0" genoteerd staan (verwarrend)

wie weet raad?

2e vraag: we hebben een -13sus4 erin, nu is bij mijn weten de sus4 de 11? schrijft men dit zo omdat de 11 normaal uit de voicing wordt weggelaten?

Bedoel je een 0 met een streep erdoorheen? Dat betekend halfverminderd, dus de 7 blijft de 7. C halfvermindert wordt dan: C-Eb-Gb-Bb.

13sus4 is een 13 accoord met suspended 4 (ipv de 3), dus C13sus4 bestaat uit:
C-F-G-Bb-D-F-A. Voor toetsenisten kun je een C13 sus 4 ook makkelijker vervangen door een Bbmaj7/C.

Ten overvloede, de sus4 zegt iets over de terts, de 13 (of 11) zegt weer iets over andere noten, die hebben theoretisch niets met elkaar te maken.
De afspraak bij een 11 accoord is, dat deze ook de 7 en de 9 bevat. Dat maakt dat een Csus4 een andere notenverzameling is dan een C11.

Let op je notatie, een "-13" is iets anders dan een "13", in deze context is een '-' gelijk aan een mol. En een b13 is een andere toevoeging dan een 13.

Wat is de context waarin die b13 sus4 staat geschreven? (welke akkoorden staan ervoor en erachter)

Zo op zichzelf klinkt het als een sub / overgangs akkoord, wellicht kunnen we je helpen met de voicing(s) van het een naar het ander.
Half-dim akkoorden, mooi akkoord maar tricky om te spelen vanwege de omkeringen die qua vorm én enharmonie sterk lijken op andere akkoorden.

C-halfdim, Eb min6, Gb b5/6 (Gb dubbel verminderd), Ab7 sus2 zijn qua klankkleur / enharmonie gelijken (bas is bepalend)

Laatst gewijzigd:
Ik denk niet dat het een b13sus 4 is, dat accoord ben ik nog nooit tegengekomen, hij zal wel een 13sus4 bedoelen, en dat is eigenlijk een fancy vorm van een gewoon sus accoord.

bedankt! ik bedoelde Eb13sus4. Heb nog een duidelijk verhaal hier gevonden http://users.telenet.be/johan.sabbe/wat rest/typologie.pdf Het is in dit geval belangrijk dat ik de zaakjes op orde krijg, speel mee in een bigband en daar is het al lastig genoeg jezelf te horen, dus als de voicing niet lekker ligt, raak ik de draad kwijt.

Cool, veel succes in ieder geval!

goeie info van Jeroen ook: Dbmaj7 / Eb klinkt mooi, b13 is idd niet echt gebruikelijk.

Mss nog interessante alternatievegrepen : F-Ab-Db-Eb en Db-Eb-Ab-C (grote greep, Db en Eb pak je samen met 1 duim)
't is beetje afhankelijk vd functie van die 13 Sus4, waar gaat het heen.

Afijn, zo te lezen heb je 't al druk genoeg met alle andere akkoordjes :)

Have fun!

Laatst gewijzigd:
Back