Mixer als DAW frontend hoe doen we dat in 2012?

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Ik heb m'n NEVE 8816 vervangen voor een ORAM 16 kanaals 8T en loop een beetje te dagdromen over hoe ik deze het meest efficient kan inzetten.

Zal eerst even uitleggen hoe ik het nu gedaan heb en waarom ik denk dat het beter kan

huidige situatie:
outboard synths > SSL Alphalink (AD conversie) > Cubase > (DA) ORAM voor summing > ORAM Main Mix > terug in Cubase voor mixdown (AD)

Dit werkt goed, iedere synth is in cubase als External instrument aangemaakt, heeft z'n eigen cubase fader met alle VST plugin mogelijkheden en is delay compensated. Dit is de manier zoals ik ook op de NEVE werkte en daarmee gebruik je de mixer dus als summer. Zonder naar de mixer te patchen werken alle synths nog steeds en kan je dus ook met je gear ook volledig ITB werken.

Nadeel vind ik dat de synths nu 3 conversies meemaken (AD voor de Alphalink, DA wanneer ze Cubase verlaten en weer AD wanneer ze van de mixer main out weer terug gaan in Cubase) Op zich klinkt het ook nog goed, MAAR synths direct op een mixerkanaal zonder een AD <> DA als frontend klinkt nog net weer wat beter (meer punch, directer/dieper)

idee:
Ik kan de synths ook direct op de tafel patchen, gewoon oldskool op de tafel mixen, maar dan mis ik alle VST goodness voor individuele kanalen ITB, de synths komen dan pas bij mixdown.
Ik zou ook bijv in cubase 2 external FX kunnen mappen naar de AUX send en returns zodat ik dmv de channel sends op de Oram deze kan toevoegen aan het analoge signaal (nu blijven de synths dus volledig analoog, maar is de FX loop daarboven op digitaal. (in principe werkt dit hetzelfde als bijv een Lexicon op de sends en return patchen. Ik gebruik dan de INS voor m'n synths en bijv de TAPE returns voor de VSTi's in de mixer te krijgen

suggesties?
Ieder kanaal op de Oram heeft een XLR in / TRS in / Direct Out / Tape return, welke allemaal tegelijkertijd kunnen worden gebruikt, Er is vast nog wel een manier om dit slimmer te doen.

let wel, ik multitrack niet naar audio in Cubase, alles blijft realtime tot mixdown, kan dus niet werken met Cubase inputs aangezien realtime streaming hiervan naar mixdown niet werkt, je moet dus eerst opnemen als audio om daarna mixdown te doen. hoe doen jullie dat?

hoe doen jullie dat?
Zoals jij het niet doet. Mijn outboard synths laat ik een tijdje realtime mee lopen in "REC" mode.
(Logic) Als ik dezelfde synth 2x ga gebruiken, dan maak ik gewoon een opname en wordt het een WAV bestand.
Ik vind dat je nogal omslachtig tewerk gaat, maar goed da's jouw keuze...

ik vind recorden naar wav omslachtig, hou alles altijd realtime tot mixdown, net zoals plugins.
daw is ook snel genoeg, hoef nooit te freezen of wat dan ook.

Synths op line in T8
Direct outs naar inputs Alphalink. Nu zijn de synths digitaal met de warmte van de mixer en kan je ze als vst behandelen.
Outputs Alphalink naar tape input T8 voor de mixdown.

Dit is hoe vroeger een bandrecorder werd aangesloten, dat is nu je daw verder is er niets veranderd.
Heb je nog alle inserts op de T8 over om naar je patchbay te laten gaan.

ik vind recorden naar wav omslachtig, hou alles altijd realtime tot mixdown, net zoals plugins.
daw is ook snel genoeg, hoef nooit te freezen of wat dan ook.

Snap niet wat daar omslachtig aan is. Maar goed, ik ben dan ook een ouwe rot in het vak.
48 track tape recording of 2 track editten... knippen en plakken dat was omslachtig.
En bovendien heb je geen backup voor als je ooit eens een rmx of nieuwe vocal opname wil maken ??

Hoi Raphie,

Je hoeft niet alles analoog te summen toch? Hoe ik het zelf doe is (wellicht ook omslachtig)
1) De song met alle outboard synths via midi aansturen (doe jij ook)
2) Met 1 printpass alle synths al dan niet via preamps/eq's multitrack opnemen voor verder plugin bewerking, bij deze stap wil ik de sound al zo dicht mogelijk hebben bij wat ik in mijn hoofd hoor.
3) Die extra stap ada bij het analoog summen is een keuze natuurlijk .. de synths die volgens jou in geluidskwaliteit achteruitgaan kan je toch gewoon ITB laten staan?

Maar btw met de high end gear die jij hebt, hoor je dat verschil dan echt? Ik ken die oram niet, is dat clean of met wat kleuring? Het is toch een luxe probleem dan wat je wel en niet door de summer heen stuurt?

Snap niet wat daar omslachtig aan is. Maar goed, ik ben dan ook een ouwe rot in het vak.
48 track tape recording of 2 track editten... knippen en plakken dat was omslachtig.
En bovendien heb je geen backup voor als je ooit eens een rmx of nieuwe vocal opname wil maken ??

Het project zelf is de backup, net zoals met volledig ITB werken
gaat mij puur om het signaalpad, onnodige conversier voorkomen en flexibiliteit in workflow

net trouwens ff gaan experimenteren met VST reverbs en delaysd op de mixer send en return, dit werkt ook als een tierelier! :D hiermeer gebruik je dus een cubase FX kanaal zoals je vroeger gewoon een liexicon op je send en return patchte

Synths op line in T8
Direct outs naar inputs Alphalink. Nu zijn de synths digitaal met de warmte van de mixer en kan je ze als vst behandelen.
Outputs Alphalink naar tape input T8 voor de mixdown.

Dit is hoe vroeger een bandrecorder werd aangesloten, dat is nu je daw verder is er niets veranderd.
Heb je nog alle inserts op de T8 over om naar je patchbay te laten gaan.

klopt hiermee verschuif je dus eigenlijk de fader van de 8T voor de alphalink ipv van erna (of eigenlijk 2x (instrument komt op de 8T binnen, gaat naar cubase en komt weer terug voor summing)

vraag is nu dan, stel dat je dit zo patched, hoe zorg je dan dat je alleen maar de tape returns hoort en niet de line in met het instrument?) gedurende mixdown? en wat is het voordeel t.o..v direct in de Alphalink en gedurende summing de 8T channelstrips te pakken?

Hoi Raphie,

Je hoeft niet alles analoog te summen toch? Hoe ik het zelf doe is (wellicht ook omslachtig)
1) De song met alle outboard synths via midi aansturen (doe jij ook)
2) Met 1 printpass alle synths al dan niet via preamps/eq's multitrack opnemen voor verder plugin bewerking, bij deze stap wil ik de sound al zo dicht mogelijk hebben bij wat ik in mijn hoofd hoor.
3) Die extra stap ada bij het analoog summen is een keuze natuurlijk .. de synths die volgens jou in geluidskwaliteit achteruitgaan kan je toch gewoon ITB laten staan?

Maar btw met de high end gear die jij hebt, hoor je dat verschil dan echt? Ik ken die oram niet, is dat clean of met wat kleuring? Het is toch een luxe probleem dan wat je wel en niet door de summer heen stuurt?
Dat verschil hoor ik best wel
old skool patchen direct op de tafel en dan mixdown zonder ieder kanaal los cubase in te trekken klint gewoon heel vet. maar ik vind de flexibiliteit van recall, vst fx en om alles in je cubase project te hebben ook wel handig. Tis i.d.d een luxe probleem. Het tape return verhaal lijkt me wel wat, maar moet dan ff uitvinden hoe en wat. Met het direct out tapereturn verhaal, heb je dus nog evenveel conversies (AD > DA >AD bij mixdown) maar komt het signaal tevens 2x door de tafel (1x channelstrips, 2e keer tape returns)

Ik heb m'n NEVE 8816 vervangen voor een ORAM 16 kanaals 8T en loop een beetje te dagdromen over hoe ik deze het meest efficient kan inzetten.

Zal eerst even uitleggen hoe ik het nu gedaan heb en waarom ik denk dat het beter kan

huidige situatie:
outboard synths > SSL Alphalink (AD conversie) > Cubase > (DA) ORAM voor summing > ORAM Main Mix > terug in Cubase voor mixdown (AD)

Dit werkt goed, iedere synth is in cubase als External instrument aangemaakt, heeft z'n eigen cubase fader met alle VST plugin mogelijkheden en is delay compensated. Dit is de manier zoals ik ook op de NEVE werkte en daarmee gebruik je de mixer dus als summer. Zonder naar de mixer te patchen werken alle synths nog steeds en kan je dus ook met je gear ook volledig ITB werken.

Nadeel vind ik dat de synths nu 3 conversies meemaken (AD voor de Alphalink, DA wanneer ze Cubase verlaten en weer AD wanneer ze van de mixer main out weer terug gaan in Cubase) Op zich klinkt het ook nog goed, MAAR synths direct op een mixerkanaal zonder een AD <> DA als frontend klinkt nog net weer wat beter (meer punch, directer/dieper)

idee:
Ik kan de synths ook direct op de tafel patchen, gewoon oldskool op de tafel mixen, maar dan mis ik alle VST goodness voor individuele kanalen ITB, de synths komen dan pas bij mixdown.
Ik zou ook bijv in cubase 2 external FX kunnen mappen naar de AUX send en returns zodat ik dmv de channel sends op de Oram deze kan toevoegen aan het analoge signaal (nu blijven de synths dus volledig analoog, maar is de FX loop daarboven op digitaal. (in principe werkt dit hetzelfde als bijv een Lexicon op de sends en return patchen. Ik gebruik dan de INS voor m'n synths en bijv de TAPE returns voor de VSTi's in de mixer te krijgen

suggesties?
Ieder kanaal op de Oram heeft een XLR in / TRS in / Direct Out / Tape return, welke allemaal tegelijkertijd kunnen worden gebruikt, Er is vast nog wel een manier om dit slimmer te doen.

let wel, ik multitrack niet naar audio in Cubase, alles blijft realtime tot mixdown, kan dus niet werken met Cubase inputs aangezien realtime streaming hiervan naar mixdown niet werkt, je moet dus eerst opnemen als audio om daarna mixdown te doen. hoe doen jullie dat?

Eerst door de tafel zou ik zeggen. En je PC als veredelde FX bak en tapedeck gebruiken.

vraag is nu dan, stel dat je dit zo patched, hoe zorg je dan dat je alleen maar de tape returns hoort en niet de line in met het instrument?) gedurende mixdown?
Daar zijn heel veel oplossingen voor. Vaak heeft een duurdere mixer een knop waarmee je de mixer in opnemen mode en mix mode kan zetten. Maar je kan ook bv de midi naar je synths uitzetten.

en wat is het voordeel t.o..v direct in de Alphalink en gedurende summing de 8T channelstrips te pakken?

De extra stap lineaire en non lineaire vervorming die de mixer aan je synths geeft voordat je ze opneemt. Maar hoeveel die vervorming is en hoe hoorbaar het is en of het wel een verbetering is dat weet ik allemaal niet.

Dat verschil hoor ik best wel
old skool patchen direct op de tafel en dan mixdown zonder ieder kanaal los cubase in te trekken klint gewoon heel vet. maar ik vind de flexibiliteit van recall, vst fx en om alles in je cubase project te hebben ook wel handig. Tis i.d.d een luxe probleem. Het tape return verhaal lijkt me wel wat, maar moet dan ff uitvinden hoe en wat. Met het direct out tapereturn verhaal, heb je dus nog evenveel conversies (AD > DA >AD bij mixdown) maar komt het signaal tevens 2x door de tafel (1x channelstrips, 2e keer tape returns)

Ik snap wat je bedoelt, voor send-effects met plugins kan dat ook prima .. voor mix recalls vind ik dit zelf niet handig (omdat je altijd je synth moet hebben dan, en we verkopen nog welleens wat of er staat soms nog eens iets in de backline vrachtwagen .. haha). Met lynx of apogee convertors hoor ik overigens geen verschil met een extra stap conversie, en meestal wil je dat verschil juist wel horen voor die extra kleuring, of bredere dynamiek/stereo waardoor ik er dan weer niet op let .. ja, dat het beter klinkt natuurlijk (maar ook dat is subjectief).

Experimenteren blijft leuk natuurlijk! Voor snelheid en recall doe ik het oldskool synth -> preamp -> convertor -> cubase -> summing (of niet) .. waarbij alles voor de eindmix al als .wav geprint is (inclusief de outboard efx). Kan ook niet anders als ik door andere een remix, of de eindmix wil laten doen.

Met een hybride setup snap ik dat je alle kanten op kunt gaan, doe jij ook je side-chain analoog?

Ja, en daarmee brenge je me op een idee direct out van de kick channel op de mixer naar API en SSL, helemaal vergeten dat nu ik direct outs heb dat ook weer kan :)

Ja, en daarmee brenge je me op een idee direct out van de kick channel op de mixer naar API en SSL, helemaal vergeten dat nu ik direct outs heb dat ook weer kan :)

Right on! :okdan: Daar zie ik ook zeker de voordelen van om dat direct te prikken, soms kan je zoveel dat je dingen gaat vergeten

Raphie: hier een testje voor je wat Ethan Winer ook eens heeft gedaan alleen dan met een goedkope soundblaster kaart (in het kader van zijn Audio Myths presentatie)

Sluit een stereo uitgang van je SSL Alphalink aan op een stereo ingang van je SSL Alphalink.
Maak nu een opname / round trip door je SSL Alphalink.
Doe dit net zo vaak totdat je ECHT verschil gaat horen.
(En, als je toch bezig bent kun je ook hetzelfde doen met de Oram tussen de output en intput van je SSL Alphalink.)

Echt, dit soort testjes zelf doen gaat je een hoop forum tijd besparen.
En daarbij ben ik ook zeer benieuwd naar je bevindingen aangezien de SSL Alphalink een hoogwaardige geluidskaart is en de Soundblaste van Ethan dus helemaal niet.
Ik geloof dat bij Ethan er nog nauwelijks verschil te horen was na 8 roundtrips...
Ben benieuwd na hoeveel roundtrips jij het gaat horen met de SSL Alphalink.
En ik ben zeker benieuwd of je verschil gaat horen met de Oram er tussen.

het is niet zo zeer dat het signaal achteruitgaat, dat van die roundtrips ken ik, zo is er ook een convertertest op gearslutz waarbij dit gedaan werd om verschillen tussen converters meer hoorbaar te maken.
De alphalink is als converter ook prima, Maar nu ik al deze routing opties op m'n board heb ben ik gewoon benieuwd of er slimmere manieren om te patchen zijn.

Wel merk ik (maar dat kunnen ook gewoon impedantielevels zijn) dat bijv m'n tempest direct op de ORAM meer punch heeft dan eerst Cubase in via de Alpha + dat ik het grappig vind om zo af en toe ook puristisch bezig te zijn en gewoon compleet analoog te produceren, waarbij Cubase gewoon gebruikt word als ouderwetse sequencer.
en de enige audio het opnemen van de main out van de ORAM is.

Natuurlijk nog leuker als het e.e.a. dan kan d.m.v. een flipswitch per kanaal zonder de boel weer om te patchen.
e.e.a. is natuurlijk allemaal niet noodzakelijk maar vind het gewoon leuk om efficient en flexibel te patchen. waardoor als alles werkt flexibiliteit een knopje is ipv een repatch.

Ik vind het idee van external instruments zo belabberd werken ( gezien je er maar 1 instance van kan draaien, terwijl je synth multitimbral is bijv. ), dat ik gekozen heb om mijn synth op de mixerkanalen aan te sluiten. ( ch 1 t/m 12 ).
Zo kan ik lekker 16 kanalen van de Motif of Virus gebruiken !
Voor directe reverb heb ik de M300 die aangestuurd wordt via Aux en Returnt op ch 13+14.
Ch 15+16 zijn mijn Cubase Master L+R.
Recorden van de hardware synths doe ik pas bij het afmixen via de 4 bussen. Duurt iets langer, maar werkt wel goed !

Al mijn Outboard FX heb ik trouwens wel als External FX, want dat werkt prima.

huh? als je Cubase gebruikt maak je toch gewoon meerdere midikalen aan voor multitimbrale synths?

Back