Windows 7 32 bit of 64 bit voor DAW

fetsorg

Ingeburgerd
Ik heb op hardwaregebied net een nieuwe DAW klaar .
Een windows pc met als CPU een Intel i5 2500 met een usb audio interface.

Het enige dat nu volgt is de keuze van het OS ? Win 7 maar 32 of 64 bit.

Ik heb/gebruik nog bepaalde eerste versies van bvb Halion, Absynth, Fm7 ( legale versies ).

Mijn berzorgdheid voor 64 bit is dat ik niet weet of de meeste vsti's al werken op een 64 bit systeem.

Heeft iemand hier al ervaring mee ? Voordelen 64 tov 32 ?
Ik heb ook 8 Gb ( 2 x 4 Gb ) dual chanel geheugen ter beschikking ( die dan weer ten volle door de 64 bit win benut wordt ).

Help ! :D

Thanx !

ik heb ook net een nieuwe pc. Absoluut de 64 bit installeren, ik weet niet welke daw je gaat gebruiken maar ik heb Cubase wel in 32 bit geinstalleerd omdat inderdaad de meeste vst`s anders niet goed werkte in 64 bit maar hou er rekening mee dat 32 bit programma`s en vst`s het gewoon doen op een win 64 bit.

Gewoon all out 64 bit ;-)

32-bits applicaties draaien, heb gelukkig nadat Waves v9 uitkwam de volledige overstap kunnen maken. Draai nu volledig op 64-bits op zowel Mac als PC naar alle tevredenheid.

Volgens mij benut je niet de volle 8gb van 64 bit windows als je een 32bit applicatie/host gebruikt, die komt niet verder dan 4gb.Alleen bij de 64bit windows 64bit host gebruik je de volle 8gb.Dacht zoiets weleens in de sound on sound gelezen te hebben.

http://www.soundonsound.com/sos/nov10/articles/64-bit.htm

Laatst gewijzigd:
Ik zou eerst eens uitvogelen hoeveel ram je denkt nodig te hebben en hoeveel je ècht gebruikt.
En dan ook eens afwegen hoe belangrijk dit is tegenover het risico dat niet al je huidige plugins nog wel werken.

Ik vind al die gigas aan ram tegenwoordig zwaar overroepen. Kheb er 2,5 en gebruik er niet eens de helft van. Mij zie je dus nog niet snel upgraden.

Als je grote sample libraries gebruikt bij bijv. kontakt of machfive zul je wel sneller tegen de limiet aanlopen. Het voordeel van 64-bit OS en 32-bit DAW is dat je DAW de volle 3.8 GB kan pakken en al het andere over de 8GB verdeelt wordt.

@NRjay

jij draait niet zoveel plugs (synth/fx etc) tegelijk dus ?
ik kan je zeggen dat een beetje ram dan toch wel fijn is.
(Zoals MOTOKO hierboven zegt))

Ik draai zelfs overigens win7 32 bit met cubase 32 bit, maar dat is meer omdat ik wat oudere controllers heb waar geen fatsoenlijke 64 bit drivers voor zijn ...

mijn advies zou dus zijn;
heb je moderne hardware en gebruik je veel plugs ?
alles 64 bit! 8~

Ik zou eerst eens uitvogelen hoeveel ram je denkt nodig te hebben en hoeveel je ècht gebruikt.
En dan ook eens afwegen hoe belangrijk dit is tegenover het risico dat niet al je huidige plugins nog wel werken.

Ik vind al die gigas aan ram tegenwoordig zwaar overroepen. Kheb er 2,5 en gebruik er niet eens de helft van. Mij zie je dus nog niet snel upgraden.

Kijk; het is jou mening en die mag je hebben. Maar feit is wel dat de (gelimiteerde) hoeveelheid RAM in een 32 bit omgeving de absolute bottleneck in een DAW is voor velen. Een 64 bit OS tackeled deze bottleneck geheel of gedeeltelijk, afhankelijk van de soft -en hardware die je er op draait. Ik vind het nut voor W7x64 als OS voor een DAW ruimschoots bewezen. In de praktijk ervaar ik het als een grote sprong voorwaarts tov. Wxp x86.

Ik zeg: DOEN

Ik zou gewoon kiezen voor een 64 bits W7, En dan Cubase 32 en 64 bits installeren. Ik heb zelf ook veel plugs die nog 32 bits zijn maar soms is het wel weer eens verfrissend om met minder plugs te werken.
Daarnaast vind ik het ook handig om m`n midisporen (met alle 32bits plugs) in audio om te zetten en om dan verder af te mixen - met alle effecten - in 64 bits. Juist een reverb of 10 en 10 delays en 20 compressors zorgen vaak dat je computer in 32 bits over z`n nek gaat... (althans bij mij)...

In ieder geval beperk je jezelf op voorhand als je kiest voor een 32 bits OS.

Succes, Paul

:okdan: Hela, bedankt , he , mannen.

Ik heb zo'n vermoeden dat ik voor de 64 bit ga gaan. Is inderdaad toekomst gezien de beste keuze.

@ Jason : Ik ga zeker Cubase 6 artist als DAW gebruiken.

Back