van groovebox naar maschine, iemand ervaring ?

dwark

Knopjesdrukker
Hallo Allemaal,

Ik heb een collectie 'grooveboxen': roland mc 307, roland d2, korg es-1, yamah rs7000...
Nu ben ik aan het nadenken vanwege tijd en ruimte gebrek over te gaan naar 'software'-oplossing, maar zou nog graag een hardware gevoel willen houden. Knopjes, geluid en licht doet wat met een man :)

Mijn vraag is of de workflow goed genoeg is, om niet met een muis en toetsenbord te hoeven rommelen. Blijf je het 'groovebox' gevoel houden ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Dwark

Hoi dwark, hier een maschine gebruiker.
Allereerst, de maschine is gemaakt om zonder muis en toetsenbord te werken.:okdan:
Het enige wanneer ik zelf de muis gebruik is bij het selecteren van losse midi notes.
Maar dat is puur omdat ik te lui ben hier handigheid in te krijgen.
Verders ben je voor zo ver ik weet alleen verplicht de muis te gebruiken om plugins te laden die niet van NI zijn.
Dat de maschine overigens vst(i) plugins ondersteunt is echt een hele mooie functie. Je kan alles toewijzen naar macrocontrols, automatiseren etc.
En het voordeel boven een simpele midi-controller is dat je ook nog je display hebt waar je alles van af kunt lezen.

Hi Leonardo,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en je aanbod :)
Ik zit nog even in een oriƫntatie fase, wat ik precies wil en welke richting ik op wil gaan.
Ik kom van de bekende muziek trackers af, een 'groovebox' heeft bij mij het gevoel
van een tracker in een doos. Ik heb de maschine al bewonderd in de muziekwinkel,
maar op de 1 of andere manier zit dat gevoel nog niet helemaal lekker.
Misschien moet ik er inderdaad wat meer tijd mee doorbrengen.
Ik doe bijna niets met de computer thuis, als het gaat om muziek.
Daar ik al voor m'n werk al acht+ uur per dag achter een laptop hang, heb ik
meestal geen zin meer om thuis achter de computer te zitten.
Vandaar mijn kleine collectie aan (bijna) alles in 1 doosjes.

Ik ga er toch nog even over nadenken...

Groet,
Dwark

Ik ken je budget niet maar aangezien je graag met grooveboxen werkt heb je denk ik wel ogen naar de Rhizome? Misschien een leuke oplossing voor een echt alles in 1 doos :)

Er zijn 2 uitvoeringen 1 controller om aan je pc te hangen en 1 met een ingebouwde windows 7 pc...De controller versie kan precies hetzelfde als de veel duurdere unit met ingebouwde pc.
Het verschil is dat de duurdere dus geen aparte pc nodig heeft en dat de controller je pc nodig heeft om de software te kunnen draaien verder is de werking gelijk maar het is wel de ultieme groovebox naar mijn mening...

Website: http://en.feeltune.com/
Youtube channel: http://www.youtube.com/user/feeltune

Ik hou helemaal niet van software gebruiken.. bah.. vooral niet met mijn mooie collectie 20jaar sparen hardware..
totdat ik perongelijk tegen renoise aanliep.. bwehehehe 20jaar hardware "vervangen" met 1 stukkie software van 70euro en een midikeyboard van een paar tientjes...
ik vind me machines zo prachtig.. maar hmm renoise is zo mooi...

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties...

@Mozt-Hard: Het ziet er echt waanzinnig uit, maar ligt helaas buiten budget. Misschien kan ik mijn vrouwtje overhalen om de belastingteruggave aan mij te doneren... :D

@dreammer: Ik begrijp je, ik vind renoise ook een prachtig product. Ik heb afhankelijk van mijn bui, verschillende workflows. De laatste tijd bevalt het 'live' mixen van patterns en opnemen op mn boss br micro het meest. Voor zover ik weet heeft renoise dit soort 'live' voorzieningen niet. Verbeter mij aub als ik het bij het verkeerde eind heb ;)

@dreammer: Dit heb ik vaker gehoord :)

Hmm live optreden met renoise..

de patterns schijnen midi-aanstuurbaar te zijn.. ik heb het alleen nooit geprobeert..
er zit een complete script-gedoe bij.. waaronder scripts voor extra sequencer gedoe..
en elk knopje / schuifje is midibaar.. patterns zijn in de patternsequencer loopbaar..
en je kan in je patternlist gewoon op een pattern 10plekken verderop klikken
en dan word die afgespeelt als de huidige pattern is afgelopen..
dus ik zie eigenlijk niet in, waarom je er NIET mee zou kunnen optreden..
of het leuk is.. dat is een 2e :) maar zo uit me blotehoofd bedacht.. denk het eigenlijk wel :)

Hmm live optreden met renoise..

de patterns schijnen midi-aanstuurbaar te zijn.. ik heb het alleen nooit geprobeert..
er zit een complete script-gedoe bij.. waaronder scripts voor extra sequencer gedoe..
en elk knopje / schuifje is midibaar.. patterns zijn in de patternsequencer loopbaar..
en je kan in je patternlist gewoon op een pattern 10plekken verderop klikken
en dan word die afgespeelt als de huidige pattern is afgelopen..
dus ik zie eigenlijk niet in, waarom je er NIET mee zou kunnen optreden..
of het leuk is.. dat is een 2e :) maar zo uit me blotehoofd bedacht.. denk het eigenlijk wel :)
Ik heb wat gezocht in verschillende fora over de live mogelijkheden voor renoise, er zijn heel wat leuke scripts zoals cells! etc. Maar ik zoek toch iets i.c.m. hardware, wat goed met elkaar werkt zonder 'hacks'. Ik heb ook wat youtube filmpjes gezien van renoise op verschillende computers die 'gesyncd' worden, maar dan heb ik liever 2 grooveboxen en een mixer in het midden :) Neemt niet weg dat renoise een goed pakket is, maar ik denk dat het niet geheel geschikt is voor live mixen. Denk bijvoorbeeld aan de megamix functie op een roland groovebox.
Bedankt voor het meedenken ;)

Back