Dark Energy onstabiele kick

Weet niet meer waar de thread is maar wel hier op het forum. Iemand gaf in ieder geval als oplossing een pitch envelope op de kick zodat die telkens geretriggerd wordt en niet gaat fluctueren. Ik dacht dat ADSR op FM hetzelfde effect zou hebben. Is goed ik doe morgen een fotootje van de settings of had je het tegen Kneelz. Ik stuur hem in ieder geval morgen op.

Trouwens ik heb dit probleem bij meerdere synths gehad.

Weet niet meer waar de thread is maar wel hier op het forum. Iemand gaf in ieder geval als oplossing een pitch envelope op de kick zodat die telkens geretriggerd wordt en niet gaat fluctueren. Ik dacht dat ADSR op FM hetzelfde effect zou hebben. Is goed ik doe morgen een fotootje van de settings of had je het tegen Kneelz. Ik stuur hem in ieder geval morgen op.

Trouwens ik heb dit probleem bij meerdere synths gehad.

Ok, we'll see...

Misschien iets handiger dan een foto:

http://dap.askdesign.org/

Had het inderdaad tegen jou, maar andere input is natuurlijk altijd prima :)

Ik zal vanavond ook nog eens proberen maar ik kan helaas niet opnemen op het moment... ahhh misschien ook wel, wordt tijd dat ik alles weer eens opbouw hier.

Ow mijn reply is niet aangekomen zie ik. Ik had met de ADSR naar FM wel betere resultaten in ieder geval, maar het blijft toch nog 'te' hinderlijk aanwezig. Een pitch envelope, hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Kan dat met de reverse envelope van een MS10?

zoooo, dat was een beetje dom hè, van :peukie: worden je gedachten soms wat scheef..

"Yups, cause if you study high, take the test high... you get high scores, right?"

how-high-6.jpg

:D

Best druk met werken enzo dus ff heel snel drie kicks getoverd. Foto's zijn niet in chronologisch volgorde met geluidsfragmenten. Drie kicks in geluidsfragament. Bij de laatste verloor ik mij macht en ging ik maar knoppen draaien :P Ik merk nu wel dat er bij mij ook veranderingen zijn in de tok bij de tweede kick. :o: Ik denk dat gewend ben aan een berg effecten overheen waardoor ik het niet meer merk. Ben benieuwd wat jullie van de regulariteit vinden van de eerste en tweede kick (derde telt dan niet meer mee ivm knoppengedraai).

Attachments

• PICT0017.jpg
    PICT0017.jpg
    122,4 KB · Bekeken: 60
  • PICT0020.jpg
    PICT0020.jpg
    97,3 KB · Bekeken: 61
  • PICT0021.jpg
    PICT0021.jpg
    102,4 KB · Bekeken: 63
  • DE_kicks.mp3
    4,1 MB · Bekeken: 57
OMG als ik nu door mijn koptelefoon luister via mijn laptop hoor ik een vreselijke (FM?)rinkeltje bij al mijn kicks. Schande. =(

Ik kan nu even niet luisteren, maar misschien gaat die 'rinkel' weg als je de LFO's uitschakelt, die beinvloeden ook ergens intern namelijk.

Goed, bij dezen het mp3'tje. Ik zal ook even uitleggen wat ik gedaan heb. Maar eerst even een zeer opzienbarende ontdekking. De Dark Energy is bij mij al maanden als volgt aangesloten:
Dark Energy -> compressortje -> Behringer tube preamp. Compressor vóór het recorden in bypass gezet. Voor de zekerheid even dus die buizenpreamp van Behringer uit het signaalpad verwijderd.... Had ik me toch ineens een bak ruis in m'n signaal
stupid.gif
Anyway, effe op een ander kanaal geprikt dus maar :)

Anyway, in het mp3'tje zitten 3 korte snippets die naar de respectievelijke knoppenstanden op de foto's zijn opgenomen. Gek genoeg zwabberde mijn kick enorm bij de 2e, ik moest de resonantie echt een stuk terugdraaien om dit teniet te doen. Tijdens de opname draai ik hem alsnog open, dan is het duidelijk hoorbaar. Niets in het rood, eq neutraal. Achteraf vermoed ik dat de vrij lange gate time hiermee te maken zou kunnen hebben, maar ik denk dat de opnames wel voor zich spreken. Er wordt eigenlijk ook geadviseerd om de DE een half uurtje op te laten warmen terwijl ik veel eerder aan het opnemen ben begonnen, maar ik merk eerlijk gezegd geen verbetering wat dit issue betreft.

Attachments

• Dark Energy Differences in the Dreunen.mp3
    693,2 KB · Bekeken: 55
Ben benieuwd wat jullie van de regulariteit vinden van de eerste en tweede kick (derde telt dan niet meer mee ivm knoppengedraai).

Om hier nog even op terug te komen... Niet al te best eigenlijk ;{ Die attack is gewoon niet constant. Of beter gezegd; hij is dusdanig wisselend dat hij voor bepaald gebruikt niet geschikt is. Maar het is natuurlijk wel een beetje relatief... In solo valt het sowieso al veel duidelijker op. Daarnaast houden wij tweeën overduidelijk van een overstuurd randje (of juist een nog net niet overstuurd randje in de totale chaos :D) waardoor de variatie soms - of eigenlijk best vaak - juist iets kan toevoegen aan de klank die je zoekt. Zeker als er reeds sprake is van automation/ knoppengedraai/ filterpielen/ midsweepen in de kick. Bij sommige muzieksoorten is een dusdanige variatie als bij de DE echter ongewenst. Ik denk dat je bij trance/techhouse etc. een kick wil die wat constanter is.

Edit: ik heb ook nog even gekeken of de lfo's in bypass zetten nog helpt, maar ik merkte geen verschil in de variatie in de attack.

Laatst gewijzigd:
Net de patch min of meer nagebouwd met modules:

De A140 krijgt een trigger van de A155. Het Waspfilter is nou niet bepaald neutraal maar dat kan even vergeten worden. De knoppen zijn op de afbeelding niet aangepast naar de werkelijke stand maar komen ongeveer overeen met de eerste afbeelding van Terra Pee.
Het eerste resultaat: ne pas bien
smiley_no.gif

Vervolgens een trigger in de sync in van de A110 (osc.) gedaan en... Veul stabieler! Dit lijkt mij dus ook een bevestiging van de oorzaak bij de Dark Energy.

In het audiovoorbeeldje is het eerste gedeelte dus zonder sync en het tweede met.

Attachments

• WelSync_NietSync.mp3
    253,8 KB · Bekeken: 63
Ik heb geen DE maar kijkend naar de plaatjes moet je LFO 1 kunnen gebruiken om de VCA aan te sturen. En met een patch kabeltje van LFO 1 uit naar de GATE IN triggert die de ADSR die dan voor de pitch gebruikt word. Dit geeft veel meer power in het geluid maar ook een klik aan het einde van het geluid. Dat laatste is niet zo erg want het is gewoon een leuk percussie geluidje perfect in de maat van de muziek.

Ik heb geen DE maar kijkend naar de plaatjes moet je LFO 1 kunnen gebruiken om de VCA aan te sturen. En met een patch kabeltje van LFO 1 uit naar de GATE IN triggert die de ADSR die dan voor de pitch gebruikt word. Dit geeft veel meer power in het geluid maar ook een klik aan het einde van het geluid. Dat laatste is niet zo erg want het is gewoon een leuk percussie geluidje perfect in de maat van de muziek.

Die LFO is zeker handig, kun je de DE zelf ook mee triggeren :) Echter is dat nu niet het probleem, het is de osc. wave die niet reset bij een nieuwe trigger. Heb hier inmiddels ook met Dieter contact over gehad:

Van: Dennis Jacobs [mailto:************]
Verzonden: Thursday, April 19, 2012 23:05
Aan: 'hardware@doepfer.de'
Onderwerp: Question regarding the Dark Energy circuit characteristics

Hi Dieter,

Recently a discussion has started on the Dutch Synthforum
regarding creating kicks with the Dark Energy. To be more
specific the discussion is about an issue with the attack in the
kickdrums; it actually varies a lot when playing a loop with a DE
kick. As 4 out of 4 DE users confirm this, my conclusion is that
this is part of the design of the DE. I'm not sure, but as
described in the forum thread I would suspect it has something to
do with the oscillator waves not resetting with every trigger.
Could you kindly clarify if this true?

Best regards,
Dennis

Ps. You can find more info and some audio examples the forum
thread here: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=153850

Von: Dennis Jacobs [mailto:**********]
Gesendet: Freitag, 20. April 2012 00:24
An: hardware@doepfer.de
Betreff: RE: Question regarding the Dark Energy circuit characteristics

Just did a little research by a sort of simulating the DE patch
with A100 modules. First result: varies a lot. Syncing the 110
with an A155 trigger: much tighter! So this seems to ratify my
theory. I couldn't find anything in the technical information
regarding this, but is there anyway to mod the DE with a sync in?

Thanks again,
Dennis

From: <hardware@doepfer.de>
Date: April 20, 2012 11:03:55 GMT+02:00
To: "Dennis Jacobs" <*********>
Subject: AW: Question regarding the Dark Energy circuit characteristics
Dennis,

the VCO of the Dark Energy has no reset or sync feature. It runs completely
independent from the gate or ADSR. This explains why the sound changes if
the atteck/decay time is very short (i.e. in the same range as the VCO
period). The reset/sync is available only for A-100 modules. A fixed reset
or sync would have some disadvantages because there would be an audible
click if a long decay/release time is chosen or the sustain is not zero
(because the VCO is heard while the reset happens).

Best regards
Dieter Doepfer

Dus we zijn er uit... Samplen of percussie met een beetje hogere frequentie. Wel relaxed dat hij zo snel antwoord trouwens!

Inderdaad, Dieter is dope :halleluja
Dus we zijn er uit... Samplen of percussie met een beetje hogere frequentie.
Of gewoon een A110 erbij kopen :D Minikastje met voeding eromheen, osc out in de audio in van de DE en diens trigger weer met de sync in van de A110 connecten... De rest (filter, lfo, adsr etc) kun je dan met de DE doen. Maar dan zou je er eigenlijk het beste nog een A138 bij kunnen doen om de individuele A110 waveforms weer mooi te kunnen afregelen... Kost wat (iets meer dan 250 voor osc + mixer + minicase), maar dan heb je echt wel een vette uitbreiding voor je DE mét superstrakke kicks!

Goed om te weten. Thanks voor de research djrazor! Dieter komt er wel betrokken en behulpzaam over. Duitsers en synthesizers gaan goed samen. :halleluja

Jij ook bedankt, altijd handig om eens te vergelijken. Nu we toch bezig zijn... Horen jullie ook de VCO nog heel zacht als het filter helemaal dicht is? Bij mij lekt hij een beetje door naar de VCA of de output. Niet heel storend, maar valt bij het oversturen toch op...
Ik hoor het ook als ik de VCO shape-switch in het midden zet (dus geen waveform) en de PWM helemaal open of dicht staat.

Back