Elka Synthex van David Knauer uit Mannheim

Pepertje

Ouwe rot
'ELKA SYNTHEX ! Serienummer: 871 die 2.Version mit MIDIBOX. Technisch und Optisch guter Zustand ! Standort Mannheim. SEHR SELTENE GELGENHEIT ! Tel:0152/24582380 Freu mich auf seriöse Angebote !

David Knauer aus D-68167 Mannheim am 09.04.2012 um 18:55 Uhr'

Via de 'Kleinanzeigen' van Tohmann.de http://www.thomann.de/de/classified_8_type2.html

Kaufen, kaufen ja? Und schnell ein bißchen....

wat mot sowiets nou opbrengen?

Ik zou waarachtig niet weten wat een gaaf exemplaar ongeveer doet. Niet meer voor mijn gevoel dan een idem Prophet 5. Dat iemand een soortgelijke synth op de Engelse ebay aan biedt voor £5,000.- vind ik dan ook zwaar overdreven.

Ik kwam hem tegen en weet dat ze niet zo vaak worden aangeboden. Mocht iemand er latent naar op zoek zijn dan is dit wellicht iets. Vandaar deze thread.

Volgens de betaalde prijzen op eBay een beetje te laag ingeschat bedoelde ik. Zelf vind ik dat ding echt niet meer waar dan een goede Prophet 5. Wat dat betreft geef ik je helemaal gelijk. Misschien zijn er echter vermogende liefhebbers die hun hand niet omdraaien voor een dergelijk bedrag. Ik weet daar nog tig andere leuke bestemmingen voor.

Van mij mag ie 8000 waard zijn hoor :duivels:
Leuke bak, dat is zeker, klinkt goed ook. :biertje:

als de jp8 ca 5 moet opbrengen , is de synthex nog geen 4 waard.

Ik wist niet dat jij een Synthex had. Die moet ik bij gelegenheid ook eens uittesten dan. :)

yep, Als we beiden in't land zijn kom je maar af.

Zelf vind ik dat ding echt niet meer waar dan een goede Prophet 5. Wat dat betreft geef ik je helemaal gelijk. Misschien zijn er echter vermogende liefhebbers die hun hand niet omdraaien voor een dergelijk bedrag. Ik weet daar nog tig andere leuke bestemmingen voor.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan toch liever naar een Synthex dan de Prophet 5.
Er zullen altijd wel ergens een handjevol mensen zijn die zo'n bedrag ervoor (over)hebben.
Voor zo'n bedrag heb je ook een OBX en Prophet 5, en dan ook nog geld over voor een leuke vakantie.

Als de jp8 ca 5 moet opbrengen , is de synthex nog geen 4 waard.
Dat is jou mening, als het niet alleen om de waarde ging doe mij dan toch maar de Synthex.

Ik heb in het verleden ook astronomische bedragen betaald (veel meer dan de marktwaarde) omdat ik perse mijn zinnen op een bepaalde synth had gezet, echter nooit meer.
Voor dat soort bedragen als we het hier hebben kun je zoveel meer dingen doen (je kinderen laten studeren bijvoorbeeld) en ook als je het alleen maar als verzamel object ziet of er maar af en toe op speelt is het het gewoonweg niet waard.
Maar als je in je geld zwemt is het natuurlijk wel voorstelbaar, helaas hoor ik niet tot die gelukkigen.

Laatst gewijzigd:
interessant.
los van de smaak natuurlijk, dat verschil is duidelijk. ik hou wel van "de warme jp8 sound". en de directheid van bediening, de kwaliteit van het apparaat qua constructie, layout etc...
vraag me wel af wat er jou dan zo in trekt dat je de synthex boven een jp8 verkiest ? ( om eens actueel te gaan )

Funfactor, gemak etc van de jp8 en de synthex zijn nagenoeg gelijk.

Muziekaal zijn ze evenveel waard.

Geen van beiden is waard wat je tegenwoordig moet betalen. We zijn als liefhebber slachtoffer van hype/schaarste.

Muziekaal zijn ze evenveel waard

Daar kan ik je geen ongelijk in geven.

Interessant. vraag me wel af wat er jou dan zo in trekt dat je de synthex boven een jp8 verkiest ? ( om eens actueel te gaan )

Om eens actueel te gaan zal ik proberen jou vraag zo goed mogelijk te onderbouwen ;)

Laten we vooropstellen dat ik nog nooit een Jupiter-8 onder handen heb gehad, maar ik weet wat zijn specs zijn, dus ik ga het hier niet over de ooooooooh zo warme sound van dat ding hebben.
Wat ik mis op de JP-8 en die de Synthex wel bijzonder maakt zijn:
Het multi-mode filter (waarvan 2 BPF's)/ring & cross modulation/(uitstekende) chorus/sequencer/multi timbral/en natuurlijk niet te vergeten de routings mogelijkheid.
Die ik ooit heb gehad had vanaf het begin (toen ik hem kreeg) problemen, meerdere keren laten repareren, echter ik had er geen vertrouwen meer in en heb hem direct na de laatste reparatie verkocht, bang zijnde dat hij weer eens de geest gaf.
Het kan zijn dat ik een maandag morgen monster had, maar op mij komen ze niet echt als betrouwbaar over.
Er zitten zoveel IC's in (per voice board ongeveer 100 en dat maal 8 en dan nog de overige pcb's) dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.
En dan heb ik het niet over dat ik ''beren in het bos zie'':D

dank je,
ik denk dat de jp8 "analoger" warmer, "rolands voller" klinkt.
vooropgesteld dat k de elka alleen van plaatjes ken..
de rest van wat de synthex onderscheid , is precies waarom ik liever de jp8 zou willen: betrouwbaar, degelijk , en osc discreter opgebouwd.
het kan zijn dat je een maandagsochtend model had, maar ik heb dit soort verhalen eerder wel eens gehoord.
de multimode filter is er inderdaad niet,
wel 12db/ 24db + statische hp
duo/split/unisonmode
met grooveinterface midcontrol van vrijwel alle parameters+ bitimbraal
een beest
de prijzen zijn inderdaad hoog, denk dat mensen minder waarde aan geld hechten of zo...

De jp8 is bi timbraal, de synthex is ook bi timbraal.

Kwa build, de synthex schijnt wat onbetrouwbaarder te zijn en de tijd zal leren of dit ook zo is.
Niet dat ik daar van wakker lig, herstellen en afstellen kunnen we zelf.
De jp8 moet je ook niet onderschatten, +20kg discrete componenten met zo'n +200 afstelpots is ook niet van de poes.

Dat de jp8 warmer en analoger klinkt dan de synthex is niet zo. De synthex klinkt analoger in het laag en doet betere bassen en strings met een jaren 70 smaakje (polymoog strings etc).
De jp8 klinkt analoger in de leads en wat hogere tonen. moeilijk te omschrijven.
Je zou kunnen stellen dat de synthex beter past bij de Jarre/Vangelis fan en de JP8 bij de jaren 80 popmuziek fan.
Aldus mijn ervaring en indruk van die 2 synths.

Tip, gooi een boss CE20 chorus pedaal onder een JP8 en een delay pedaal (boss dd20)

Tip, gooi een faser en delay pedaaltje onder de synthex.

En natuurlijk de reverb hé

Ik vind de JP8 arpeggio in Radio Gaga fantastisch warm klinken. Maar dat ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan de opname, want Queen kon de gitaren ook zo ongelooflijk warm laten klinken.

Weet er iemand hoe de oscillatoren van de synthex eigenlijk werken ? Ik weet dat er ook tellers inzittenn (zoals juno) , maar niet of er nu waveshapers gebruikt worden of een soort R2R dac ?

Het kan zijn dat je een maandagsochtend model had, maar ik heb dit soort verhalen eerder wel eens gehoord

Ik weet wel zeker dat ik een maandagmorgen monster had, als dat niet het geval was had ik hem ook zeker niet weggedaan als JMJ fan.
Kreeg slapeloze nachten van dat onding en zag er geen heil meer in, maar volgens andere eigenaren moet hij wel degelijk betrouwbaar zijn.

Je zou kunnen stellen dat de synthex beter past bij de Jarre/Vangelis fan en de JP8 bij de jaren 80 popmuziek fan

Ik ben beide, maar moet het helaas zonder beide stellen, gelukkig heb ik als troost de OSCar en MKS-80 nog =(

Ik vind de JP8 arpeggio in Radio Gaga fantastisch warm klinken. Maar dat ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan de opname, want Queen kon de gitaren ook zo ongelooflijk warm laten klinken.

Dacht dat Queen in dat nummer een Fairlight gebruikte :eureka:

Back