beginnersset

jorismeijer

Nieuwkomer
hee,

ik ben opzoek naar een leuke veelzeidige synth. ik ben nog niet heel erg thuis in dit wereldje dus ik vroeg me af of jullie misschien een aanrader hadden? mijn budget ligt rond de 900 euro. en 2e hands is geen probleem. ik heb nu thuis te leen een korg triton extreme en een gem prp 700 real piano maar dit moet weer terug vandaar dat ik opzoek ga naar eigen spulllen.

groet,
joris meijer

Hoi en welkom. Voor 900 euro is best wel wat leuks te krijgen, dus dat zou niet zo'n punt moeten zijn.

Laten we eens beginnen met wat je nu te leen hebt.

De Triton en de GEM zijn beide sample-based synthesizers. Deze zijn gevuld met een selectie "realistische" nabootsingen (piano, strijkers, blazers, etc.) en typische synthesizer-geluiden. Bij de Triton heb je genoeg keuze en zelf mogelijkheid tot bewerken, bij de GEM heb je minder geluiden en geen bewerkings-opties. De Triton is ook nog een workstation - m.a.w. je kunt er zelf je eigen liedjes mee schrijven en elk instrument individueel opnemen, terwijl de GEM wel een opnamefunctionaliteit heeft maar deze veel basaler is dan die van de Triton; meer om te oefenen dan echt te componeren.

Dat levert de volgende vragen op:

Wil je 88 gewogen toetsen zoals de GEM die heeft, of vind je de 61 niet-gewogen toetsen van de Triton al genoeg?
61 is wel lekker licht als je niet het podium op hoeft, maar 88 is authentieker als je piano's gewend bent.

Wil je een grote selectie geluiden zoals de Triton, of vind je het niet erg als je niet zoveel keuze hebt? Voor je budget kun je prima een 2ehands stage-piano krijgen; wel goede gewogen toetsen, maar niet zoveel verschillende geluiden, en als je het karakter wat wil veranderen heb je vaak pech gehad.

Wil je een complete liedje kunnen schrijven zoals je op de Triton kan, of denk je er over om de synth op de computer aan te sluiten zodat je het dan met software kunt opnemen (denk Cubase, Ableton Live, Sonar, Studio One, etc.) Het voordeel van een workstation zoals de Triton is dat je geen computer mee hoeft te sleuren op het podium. Het voordeel van de computer is dat het wat betreft sporen en geluiden niet op kan; je moet dan wel wat extra investeren in een geluidskaart en software, maar je krijgt gelijk een immense keuze uit VST-plugins, inclusief hele goede gratis exemplaren zoals bijv. U-He Tyrell die je andere methodes van synthese laten toepassen en je geluidspalet kunnen verbreden. Er zijn nog meer voor- en nadelen op te noemen voor beiden, maar laten we daar maar even mee beginnen.

Hier op het forum kun je een Triton al krijgen voor zeg, 700 euro - https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=153676 (dit is wel de zilveren classic, die heeft niet zoveel geluiden als de zwarte Extreme) en digitale piano's kunnen nog goedkoper zijn, als je een wat ouder exemplaar niet erg vindt. Maar dan moet je wel even uitvinden wat je precies wil :).

Hier op het forum staan ook (virtueel) analoge en FM-synthesizers; maar die hebben geen realistische piano er op zitten (en de rest van de geluiden zijn ook niet altijd even realistisch te noemen), dus zie je wellicht iets staan voor een leuke prijs maar weet je niet of het wat is, kijk dan even op http://www.vintagesynth.com/ of zo of je 'm daar tussen ziet staan; de gebruikte technologie staat er ook bij vermeld. Het kan natuurlijk ook zijn dat de Triton en de GEM helemaal niet bevallen en dat je liever iets als een Moog Little Phatty wil, maar dan helpt het als je van te voren weet dat 'ie niet meer dan 1 geluid maakt en dat er met de beste wil van de wereld geen piano op te krijgen is.

(tenzij je 'm via MIDI op een ander apparaat aansluit dat wel een piano heeft, maar dan ben je al door je budget heen).

ik zou gaan voor een Moog little phatty omdat je dan een dikke synth hebt voor waar het er op aan komt: dik analoog. Met MIDI. De rest kan je dan met softsynths in the box doen en het keyboard van je synth gebruiken om op te spelen. Je moet dan nog wel op zoek naar sequencer software waar veel instruments worden meegeleverd.

Om mezelf even te corrigeren:
Het kan natuurlijk ook zijn dat de Triton en de GEM helemaal niet bevallen en dat je liever iets als een Moog Little Phatty wil, maar dan helpt het als je van te voren weet dat 'ie niet meer dan 1 geluid maakt en dat er met de beste wil van de wereld geen piano op te krijgen is.
1 geluid moet eigenlijk "1 noot" zijn - je kunt wel twee toetsen tegelijk indrukken maar hoort er maar 1 spelen. Dit heeft overigens geen beperkingen qua MIDI - als je een Cmaj akkoord speelt worden er via MIDI gewoon 3 noten doorgestuurd.

ik zou gaan voor een Moog little phatty omdat je dan een dikke synth hebt voor waar het er op aan komt: dik analoog.
Daar heb je alleen geen hout aan als je op een podium een pianorecital moet geven, vandaar dat aangeven welke muziek je wil maken ook helpt ;).

Wat zit er in dat handtasje?

hee bedankt voor de reacties! de muzieksoort die ik maak zit een beetje in die 80/90 sfeer, veel met orgel klanken enzo maar hij moet ook een goede piano sample hebben. maja ik denk dat ik wel richting een workstation zoals de triton neig omdat die wel lekker breed zijn want ik wil ook wel wat met een synthesizer kunnen doen. hebben jullie hier nog verdere opties voor?

Wat beviel je niet/wel aan de Triton en de GEM (die zullen nu al wel weer zeker de deur uit zijn)?

Workstations voor dat budget, dan kom je uit op:

Korg Triton (die ken je nu al, dus als die goed bevallen is, go for it)
Yamaha Motif (je budget zou ruimte moeten hebben voor een ES, zie ook https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=153694)
Roland Fantom (voor het geld moet je een X6 wel kunnen scoren)
of wellicht zelfs een Kurzweil K2500 (al wat ouder, maar er zijn er nog genoeg die er bij zweren).
Een Alesis Fusion moet er voor dat geld ook in zitten (zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=154009 ).

Schattingen voor de prijs zijn gebaseerd op de meest recent aangeboden machines hier op 't forum.

De synthesizer-geluiden zijn bij alle gevallen gebaseerd op samples, maar:

De Motif heeft nog de mogelijkheid om er een PLG-AN bord in te zetten. Dan krijg je ongeveer een halve AN1x synthesizer er in (5-stemmig).

In de Triton zou je (als je er nog een kunt vinden) een EXB-MOSS kunnen zetten wat je een 6-stemmige virtueel-analoge synthesizer geeft. Het is wel zo dat die ook weer niet voor het oprapen liggen - ze worden niet meer gemaakt - en ook weer geld kosten.

De Fusion heeft er al een virtueel-analoge synth in zitten.

Allemaal opties waar je wat mee zou moeten kunnen :)

Back