Waarschuwinkje 2SC945 Futurlec

etaoin

Brodgar Tech
Niks heel dramatisch, maar de laatste batches 2SC945 die ik bij Futurlec gekocht heb blijken KSC945's te zijn. Dezelfde tor, dezelfde opdruk ("C945"), maar andere pinout. Het gaat om 150 stuks die ik eind 2010 gekocht heb. Ik weet dus niet of je nog steeds KSC's krijgt ipv 2SC's.

Ik had in diezelfde bestelling ook 2SA733's. Die moet ik nog testen, maar ik sluit nu niet uit dat dat ook KSA733's zijn.

Het is in ieder geval even iets om op te letten als je op het net ergens torren gekocht hebben die slechts als "C945" gelabeld zijn maar als 2SC945 verkocht worden.

Oei, goed dat je dit opmerkt.

Heb de 945 en 733's onlangs aangevult, zal de pinouts even moeten testen dan.

:biertje:

Mijn 733's van Futurlec zijn allemaal goed trouwens. Ik heb wel wat KSA733's, maar dat zijn allemaal pulls.

Ben er inmiddels achter dat de meeste KSC945's die ik heb ook een "Y" markering hebben (C945 Y-J11 en C945 Y-J12), de goede zijn bijna allemaal C945P en een paar TCSC945. Overigens heb ik ook wat pulls met diverse markeringen en die zijn 50/50, dus ook de alternatieve pinout is in productie gebruikt.

Op zich niet zo erg als je het weet, maar vervelend omdat ik ze kreeg terwijl Futurlec expliciet 2SC945's verkoopt. Had een middagje zoeken gescheeld...

Klopt, maar het ging mij erom dat in mijn Futurlec bestellingen, dat het enige visuele verschil was tussen de torren. De Y exemplaren waren steevast EBC ipv ECB, dus dat zou een cue kunnen zijn voor iemand die ze ook heeft om die even te testen. Uiteraard zijn ze sowieso niet helemaal hetzelfde.

Ik vermoed dat dit mij ook is overkomen, met '2SC945' transistors van Banzai. Ben een CB-55 aan het bouwen en ik zag dit probleem hier genoemd https://www.circuitbenders.co.uk/forum/index.php/topic,2476.msg15448.html#msg15448 . Moet de transistors er nog afhalen om te kijken of dit inderdaad het probleem is maar het kan haast niet anders. Ik zie triggersignalen met de scoop maar geen geluid voorbij de 945 transistors. Op deze 945's van Banzai staat ook 'C945 Y J11' (dat is hoe ik deze thread vond via Google :) ).

Wat betreft 'P' en 'Y'. Ik weet niet precies wat een 'Hfe waarde' is maar ik kan wel tabelletjes lezen. Ik heb even zitten googlen op datasheets voor KSC945 en 2SC945; in de alle Hfe-tabellen van KSC945 zie ik een 'Y' waarde maar geen 'P' waarde. Nu kan het zijn dat er een fabrikant is/was die wel 2SC945 met een 'Y' maakt, maar voor mij riekt dit ernaar dat een 'C945 Y' waarschijnlijk een KSC945 is, en 'C945 P' waarschijnlijk 2SC945.

Ik ga sowieso testen de volgende keer (deze pagina ziet er redelijk te volgen uit: http://www.learnabout-electronics.org/transistor_faults_05.php ) maar bij het shoppen kun je soms alleen maar op een plaatje afgaan, en dan kan die 'P' een nuttige hint zijn.

Nogmaals, ik weet eigenlijk niet wat het allemaal betekent, dit is gebaseerd op lezen en giswerk :)

Ik heb 1 van die 'C945 Y J11' eraf gehaald. Multimeter in de diode-stand. Plus (rood) op het middelste pootje, andere twee aan tikken met de min. Allebei 0.7V op de meter. Dat ziet eruit als NPN met dat middelste pootje als base. En dat klinkt weer als KSC945; 2SC945 heeft de base op het derde pootje.

Back