Higher met je headset! Weird!!!

Komt het niet door trillingen die via je botten/schedel naar binnen gaan ipv puur ende alleen via je trommelvlies?
Ikzelf denk ook meer in die richting.

Volgens mij wordt er helemaal niets gepitchshiffed, laat staan precies een volle actaaf hoger.

Wikipedia:

Een heliumstem is de afwijkende klank van iemands stem als deze zuiver helium heeft ingeademd. De heliumstem klink alsof de toonhoogte van de stem sterk verhoogd is. Een basstem verandert bijna in het stemmetje van Donald Duck. Het effect ontstaat door het veranderde resonantiegedrag van de spraakholte, waardoor hogere frequenties in de spraak sterker klinken.

Een holte, zoals ook de keelholte, heeft een aantal specifieke resonantiefrequenties. Deze frequenties hangen af van de vorm en de afmetingen van de holte, maar ook van de snelheid van het geluid binnen de holte. De stembanden van een mens trillen in het spraakkanaal. Daarbij genereren de stembanden een brede frequentieband boven de grondtoon van de stembanden. De spraakholte versterkt diverse frequenties waardoor het typische stemgeluid ontstaat.

De geluidssnelheid in heliumgas is bijna drie keer zo hoog (ca. 965 m/s) als de geluidssnelheid in lucht (ca. 330 m/s). Daardoor zullen, als iemand helium ingeademd heeft, de resonantiefrequenties omhoog gaan volgens deze verhouding. De mechanische resonantiefrequenties van de vaste of flexibele delen van de spraakholte worden niet veranderd door het heliumgas, maar als gevolg van de hogere resonantiefrequenties in de spraakholte is dat de verschillende componenten in het spraakspectrum op een andere manier worden versterkt dan als er alleen lucht is ingeademd. Dit leidt tot een totaal ander timbre van de stem, en ook tot de verandering in de waargenomen toonhoogte.

Een ander edelgas, xenon, heeft een omgekeerd effect. Daar de geluidssnelheid in xenon lager is dan die in lucht, zal de xenonstem een overdreven trage en diepe basstem geven.

Ikzelf denk ook meer in die richting.

Volgens mij wordt er helemaal niets gepitchshiffed, laat staan precies een volle actaaf hoger.

Geen octaaf,. dat zou echt heeeel raar zijn,. 't is net geen hele noot volgens mij,. en nee,. t wordt natuurlijk niet echt gepitched,. maar t klinkt gewoon zo,. de ervaring zeg maar,.
Heb intussen wat meer onderzoek gedaan en ik heb niks gevonden behalve dat er nog een heleboel mensen datzelfde hebben opgemerkt!

De luchtdruk binnen in een koptelefoon zal maar een paar millibar verschillen tov 'lucht' en heeft dus maar een nano-effect (anders zou muziek op hogedrukgebied dagen anders klinken dan op lagedrukgebied dagen).
Dat dacht ik eerst ook, maar als je een gesloten hoofdtelefoon hebt en daardoor dan zware bassen laat klinken (waarbij blijkbaar het meeste vervormingen voorkomen), dan kan die lucht niet weg, en zal de druk dus tijdelijk verhogen wanneer de speaker de lucht wegduwt, veel meer dan in een open hoofdtelefoon. Dat zou dus wel een mogelijke verklaring kunnen zijn voor een pitchverhoging, maar het blijft een hypothese. Daarom zou ik wel eens willen weten wat het verband is tussen luchtdruk en geluid, bv. hoe klinkt een 440hz A bij 5 bar of 0.1 bar? Zal de pitch en/of de geluidssterkte veranderen? Ik heb hier eens op zitten googlen, maar ik vind niet direct iemand die dit al heeft onderzocht.

hoe klinkt een 440hz A bij 5 bar of 0.1 bar? ... maar ik vind niet direct iemand die dit al heeft onderzocht.
das makkelijk; in beide gevallen hoor je helemaal niets meer..., want die drukken kunnen onze trommelvliezen simpelweg niet aan

Wikipedia:

Een heliumstem is de afwijkende klank van iemands stem als deze zuiver helium heeft ingeademd. De heliumstem klink alsof de toonhoogte van de stem sterk verhoogd is. Een basstem verandert bijna in het stemmetje van Donald Duck. Het effect ontstaat door het veranderde resonantiegedrag van de spraakholte, waardoor hogere frequenties in de spraak sterker klinken.

Een holte, zoals ook de keelholte, heeft een aantal specifieke resonantiefrequenties. Deze frequenties hangen af van de vorm en de afmetingen van de holte, maar ook van de snelheid van het geluid binnen de holte. De stembanden van een mens trillen in het spraakkanaal. Daarbij genereren de stembanden een brede frequentieband boven de grondtoon van de stembanden. De spraakholte versterkt diverse frequenties waardoor het typische stemgeluid ontstaat.

De geluidssnelheid in heliumgas is bijna drie keer zo hoog (ca. 965 m/s) als de geluidssnelheid in lucht (ca. 330 m/s). Daardoor zullen, als iemand helium ingeademd heeft, de resonantiefrequenties omhoog gaan volgens deze verhouding. De mechanische resonantiefrequenties van de vaste of flexibele delen van de spraakholte worden niet veranderd door het heliumgas, maar als gevolg van de hogere resonantiefrequenties in de spraakholte is dat de verschillende componenten in het spraakspectrum op een andere manier worden versterkt dan als er alleen lucht is ingeademd. Dit leidt tot een totaal ander timbre van de stem, en ook tot de verandering in de waargenomen toonhoogte.

Een ander edelgas, xenon, heeft een omgekeerd effect. Daar de geluidssnelheid in xenon lager is dan die in lucht, zal de xenonstem een overdreven trage en diepe basstem geven.
:okdan:
Ik vergeet het nooit meer. :eureka:

Nee, er klopt geen fuck van. :stupid:stupid:stupid
Het is de geluidsnelheid die groter word met grotere dichtheid. de molecullen zijn dichter bij elkaar en geven dus sneller een trilling door.
maar als het geluid dan weer in gewone lucht terecht komt heeft het nog steeds dezelfde hoge pitch, dus valt het helium fenomeen opzich (abstract gezien enzo) te vergelijken met een pitchshifter, het geluid word achteraf aangepast en ontstaat niet in de bron... niet dan, nou dan...

Ehm, heb een keertje ervaren dat idd de toonhoogte verandert,
wanneer je de koptelefoon onverantwoord hard zet..........
Zelf heb ik continu een probleem de dynamiek van een headset,
over te brengen op die luie kartonnen (ooit) high-end speakers van me.
Ik heb nog geen echte monitoren omdat die thuis,
max. vijf minuten per dag enig volume kunnen creëren... :-)

Laatst gewijzigd:
maar als het geluid dan weer in gewone lucht terecht komt heeft het nog steeds dezelfde hoge pitch, dus valt het helium fenomeen opzich (abstract gezien enzo) te vergelijken met een pitchshifter, het geluid word achteraf aangepast en ontstaat niet in de bron... niet dan, nou dan...

Ik had mijn fouten al toe gegeven.

Laatst gewijzigd:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1506426&postcount=1
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom sommige lijnen hoger lijken te klinken in mn koptelefoon dan via mn monitors?
Ik heb t al vaker opgemerkt,. Sommige (vooral) Basslines klinken gewoon hoger zodra ik mn koptelefoon opzet,. Op dit moment heb ik een bassline die precies 1 hele noot hoger klinkt zodra ik mn koptelefoon op zet!
Soms lijkt de muziek ook sneller te gaan!
Best raar!! Toch???

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1506447&postcount=3
Patat:
Het zou aan het volume kunnen liggen.
Zangers en zangeressen zingen vals als het volume van de monitor of koptelefoon mix niet goed staat.

Ik denk ook dat het aan het volume ligt.
Dat tonen hoger lijken als je luistert via de koptelefoon, ligt aan 't feit dat ons brein bij de inschatting van de toonhoogte niet alleen let op de frequentie maar ook op het volume. Bij 'n koptelefoon is het geluidsniveau meestal hoger en kunnen tonen hoger lijken dan wanneer je ze hoort via de boxen. Het gaat dus niet om een fysisch, maar om een psychoakoestisch effect: het zit alleen in de waarneming. Dat helium-verhaal heeft er dan ook niets mee te maken, want dat is een puur fysisch verschijnsel.

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1507007&postcount=29
6 trak:

Ook al is het hier dus of topic, zoals in het Wikipedia-citaat al is te lezen: het is geen pitch-fenomeen, de helium zorgt alleen maar voor een formantverschuiving.
Het malle van de "Donald Duck"-helium stem is dat je stembanden hoort die zo laag klinken als die van een volwassen man, maar die geplaatst lijken in de mond- en keelholte van een klein kind. De resonantiepieken ("formanten") die door het spraakkanaal (= een akoestisch filter) ontstaan verschuiven daarbij naar "rechts" over de frequentie-as. Daardoor worden de klinkers minder goed verstaanbaar. Maar de plaatsen van frequenties van boventonen die door de stembanden worden opgewekt blijven onveranderd.
Dus het helium-effect heeft alleen betrekking op het spraakkanaal, niet op de stembanden (die voor de pitch zorgen).

Formantverschuiving treedt ook op als je een magneetband op een hogere of lagere snelheid afspeelt dan opgenomen, en digitaal bij verandering van de sampling frequentie. Alleen is er dan WEL altijd sprake van een gelijktijdige verhoging of verlaging van de toonhoogte!

Er bestaat trouwens een digitaal filter dat precies dit formantverschuivingseffect veroorzaakt. Het werd ontworpen door Ken Steiglitz (de man van het boek "DSP-Primer") voor componist Paul Lansky, die indertijd veel met LPC werkte en daarbij dit filter goed kon gebruiken om bijvoorbeeld een viool-timbre vloeiend te laten overgaan in dat van een contrabas, maar daarbij toch heel hoge viooltonen laat horen ("Frequency warping filter"). Dit effect kun je uiteraard ook gemakkelijk realiseren met een phasevocoder.

een koptelefoon zit dichter op je oor dan speakers..
lage tonen hebben een langere golflengte dus met een koptelefoon op 1 cm van je oor kan je nooit in de buik zitten van een golfvorm en op afstand van speakers wel als je in een buik zit hoor je meer laag..

bovendien is een koptelefoon iets anders dan een headset

een koptelefoon zit dichter op je oor dan speakers..
lage tonen hebben een langere golflengte dus met een koptelefoon op 1 cm van je oor kan je nooit in de buik zitten van een golfvorm en op afstand van speakers wel als je in een buik zit hoor je meer laag..

bovendien is een koptelefoon iets anders dan een headset

Hmm. Een beetje rekenen. Geluid legt in 1 sec ongeveer 300 meter af. Een sinustoon van 1 Hz heeft dus een golflengte van 300 meter, een sinus van 1000 Hz een golflengte van 30 cm. Stel dat de koptelefoon inderdaad op 1 cm afstand van je oor zit en dat de toonhoogte - dus wat je waarneemt - alleen door die afstand wordt bepaald, dan zou de laagste toon die je via een koptelefoon kunt horen 30 kiloHertz zijn... Dat ligt ver boven de gehoorgrens van zelfs een baby....

De oorafstand speelt dan ook een ondergeschikte rol. Dat kun je met een simpel experiment vaststellen: sluit koptelefoon aan op muziek met stevige bassen; pak koptelefoon en houd die op 50 cm afstand van je hoofd. Je hoort bijna uitsluitend hoog. Beweeg de koptelefoon naar je oor. Hoe dichterbij des te duidelijker de bassen worden. Geheel op je oor geplaatst zijn de bassen meestal meer substantieel dan de weergave via de boxen.
De kleine speakertjes van een koptelefoon hebben weliswaar een gering vermogen, maar wel een enorme dynamiek en een enorme bandbreedte.

Als de golflengte klein is tov de speaker conus dan is de stralingsweerstand hoog. En dus kan er een hoge geluidsdruk gehaald worden. Bij lagere frequenties "ontsnapt" de lucht en word de geluidsdruk steeds kleiner. Dit is de reden dat speakers voor lage tonen groot moeten zijn.
Maar zet je de conus in een hele kleine ruimte, dan kan de lucht niet meer "ontsnappen" en word de stralingsweerstand frequentie onafhankelijker. Vandaar ook dat een kleine koptelefoon tegen je oor aan wel lage tonen kan weergeven.

Het heeft denk ik te maken met het verschil in druk in de buis van eustachius en de buiten lucht, daarom is het luisteren met een gesloten koptelefoon of met van die in-ear plugjes vaak vermoeiender dan luisteren naar monitors of naar open koptelefoons.Je kunt het zelf verschil in in volume ook testen door je oren te klaren, je neus dicht knijpen en dan met de mond dicht druk op je oren zetten.

Het gaat dus om het verschil tussen je binnenoor en je "buitenoor" wat betreft de luchtdruk, die normaal gecompenseerd wordt in je buis van estachius, wanneer je een verstopte neus hebt of verkouden bent heb je ook vaak het gevoel dat je oor dicht zit, het trommelvlies kan dan slechter bewegen omdat de druk aan beide zijden ongelijk is, ik denk dat hetzelfde gebeurt met een koptelefoon op.

Laatst gewijzigd:
Back