Systeemeisen Cubase 6

Rollie

Stamgast
Heeft iemand ervaring met Cubase 6(.5) onder windowsXP? Volgensde systeemeisen zou je minimaal win7 moeten hebben.

denk dajje echt win 7 moet hebben

Bij mij werkte de demo van Cubase 6 niet eens (XP 32bit SP3)

Zit nog op 5.5.3 en eigenlijk best blij om :)

Als systeemeisen zeggen dat je minimaal win 7 moet hebben kan je bij voorbaat win xp op je buik schrijven. Dat is in ieder geval een sterk vermoeden van mij.
Ik blijf ook bij 5 zolang ik nog op xp werk.

Bedankt voor de replys maar ik denk dat jullie mijn vraag verkeerd interpreteren. Ik vroeg niet naar de systeemeisen voor Cubase 6, die kan ik ook vinden op de Steinberg site.

Het is een feit dat C6 wel degelijk werkt onder XP (althans de 32 bit versie). Even googlen en er zijn links genoeg te vinden waarin staat dat C6 onder XP werkt.

(Voor degene die C6 niet aan de praat krijgen onder XP: Je moet niet de installer gebruiken van de C6 DVD maar naar de setup directory gaan op de DVD van C6. Vervolgens zijn er 2 MSI files: een 64 bit en een 32 bit versie van de installer. Dubbelklikken op de 32 bit versie installeert C6 onder XP)

Maar terugkomend op mijn vraag: Ik bedoel dus niet de systeemeisen maar zijn er hier mensen die C6 onder XP hebben lopen? Zo ja, wat is dan hun ervaring? Lopen de VST's, loopt het soepel etc etc. Dat soort items.

Feit is dat als er iets misgaat je geen gebruik kan maken van steinberg support omdat je op xp werkt lijkt mij. En dat is toch wel één van de grootste redenen dat mensen legaal werken denk ik. Ik heb hier op sf een paar problemen zien oplossen dankzij de helpdesk daar, met name de mensen die er hun brood mee verdienen.

synnus> waarom xp ? waarom niet in mijn geval, kan jij beter als wedervraag stellen. Zolang ik nog geen nieuwe pc nodig heb en mijn huidige quadcore setup prima blijft werken zie ik geen reden om te upgraden. Extra ram geheugen gebruik ik niet dus 64 bit is geen must. Ik gebruik 10.000 rpm schijven. Alles wat ik heb werkt vlekkeloos erop. Ik krijg nog steeds updates binnen (toevallig vandaag ook weer) voor xp, dus het is geen 11 jaar oud in de zin van al 11 jaar niet ge-update. Pas sinds afgelopen zomer heeft xp windows 7 gepasseerd als meest gebruikte (windos) os. Daar zijn genoeg redenen voor die ik hier niet ga noemen want das offtopic :D Zeg nou zelf, liever windows XP dan vista 64 bit als je geen geld wilt/kunt uitgeven aan een nieuwe pc. Het is crisis jonge !!

Dat geldt denk ik voor meer mensen.

Waarom zou je in godsnaam niet onder Windows 7 willen werken?

XP geeft me dat Windows 3.11 gevoel tegenwoordig.

Gevoel .... tja, het is maar net wat je er persoonlijk aan koppelt hé.
Dus dat is geen reden vind ik.

1. huidige systeem werkt goed, kost niks extra's. Upgraden wel (hardware en software)
2. 64 bit/extra ram niet nodig op het moment.

Windows 3.11 is een beetje drama queen hé :D win 95 zat er nog tussen, daar lijkt het nog meer op.

Waarom zou je wel op win 7 moeten werken dan ?

TS> waarom vraag je dit ? Want het lijkt mij vrij onlogisch dat je voor 500 euro een software pakket wilt aanschaffen om vervolgens op een niet ondersteund os te gaan draaien. Voor rond de 100 euro heb je windows 7 legaal.

Gevoel .... tja, het is maar net wat je er persoonlijk aan koppelt hé.
Dus dat is geen reden vind ik.

1. huidige systeem werkt goed, kost niks extra's. Upgraden wel (hardware en software)
2. 64 bit/extra ram niet nodig op het moment.

Das t ook bij mij, why fix it if it ain't broken... Plus dat XP nog wat oudere shizzle accepteert wat ik niet in Win7 aan de praat heb gekregen, SCSI PCI kaarten voor mn Yam A5000 sampler bijvoorbeeld.

Wanneer mn PC aan een upgrade toe is waag ik me wel aan Win7 als muziek-OS

PS: ik heb wel Win7 64bit op mn Laptop draaien met Cubase 5.5.3 en dat werkt ook erg goed hoor, dus tis geen W7 bash of zo :D

TS> waarom vraag je dit ? Want het lijkt mij vrij onlogisch dat je voor 500 euro een software pakket wilt aanschaffen om vervolgens op een niet ondersteund os te gaan draaien. Voor rond de 100 euro heb je windows 7 legaal.[/QUOTE]

Het gaat niet om de legaliteit van Win7. (of Cubase)
Heel simpel: ik heb nu een PC (die met XP dus) waarop alles werkt. Ik draai daar nu Cubase 5 op en dat loopt als een zonnetje. Op deze PC heb ik 4 midi interfaces aangesloten: 2x een Esi M8U, 1 M-Audio 4x4 midisport en een Yamaha UGX256. Daarnaast een firewire audio interface. De Yamaha werkt zeker NIET onder Win7 en van de 2 Esi M8U's onderstent Win7 maar één. Beide tegelijk op 1 PC onder Win7 gaat niet.
Ook de audio interface zal niet werken.
Dus ik kan 2 dingen doen:
1. Midi interfaces vervangen (op z'n minst: €200) + Win7 (€112) + Cubase 6.5 upgrade (€185) + audio interface (€150) Totaal dus minstens €647

2. Cubase 6.5 upgrade (€185) installeren op mijn huidige XP PC. Totaal €185

Keuze lijkt me niet moeilijk.....

Maar terugkomend op mijn vraag: Ik bedoel dus niet de systeemeisen maar zijn er hier mensen die C6 onder XP hebben lopen? Zo ja, wat is dan hun ervaring? Lopen de VST's, loopt het soepel etc etc. Dat soort items.

Cubase 6 loopt bij mij onder XP. Het gaat, maar ik heb soms wel crashes tijdens exporteren en afsluiten. Niet of nauwelijks tijdens het gewone werkproces. De VST's werken goed. Alleen Halion4 levert wel eens problemen op. Ik vermoed dat een groot deel van mijn problemen ook te wijten is aan de verouderde computer (Intel Core Duo en maar 1 Gig ram). Wil dolgraag naar een nieuwe bak met Windows 7 overstappen, maar moet nog even sparen.

Dan mijn volgende vraag, waarom wil je persé met cubase 6 werken en niet bij 5 blijven tot je naar een windows 7 machine kan ? Dat doe ik.

Voor mij waren dat de nieuwe synchrone livedrumedit mogelijkheden van Cubase 6. Schilt mij uren en uren werk. Maar als je niet met livedrums werkt, is er misschien weinig reden tot overstappen.

De VST3 midi note editing is natuurlijk revolutionair, fantastisch etc, maar in de praktijk gebruik ik het niet.

Grappig, ik ben toen C6 uitkwam om precies dezelfde reden snel naar C6 gesprongen. Had toen ook nog XP SP3 x86 systeem. Ik zat toen in midden in een band opname - mix - master project en kon de drum replacement opties toen goed gebruiken. Dat waren dus projecten die op locatie met SX3 waren getracked door iemand anders. Vervolgens ging ik daar thuis in C5.5 mee verder, om dus uiteidelijk in C6 af gemaakt te worden. Snapt u het nog? :D Ging allemaal prima. In middels ben ik al lang weer over op C6.5 op W7 x64. Nu crashed ie overigens ALTIJD bij afsluiten...hihi.

Hey Fles,

Die bug heb ik ook. Gebruik je toevallig ook Automap?

Back