Welke DAW moet ik nemen? (als beginneling?)

robbie50

ferkeert lit
Bij mijn Arturia keybord zit een "probeer" versie van "live 12", ik heb er vanmoiddag een beetje mee zitten "klooien", maar krijg er geluid uit, maar opnemen/afspelen lukt nog voor geen meter.....
(enige ervaring is van vroeger Cubase, jaren '80.....)
Mijn vraag, met welke DAW kan je het best beginnen??
Ik heb het idee dat live 12 h'weél moeilijk is, klopt dat?Wie heeft TIPs e.d.?
Groets,

Rob

Zonder tutorials of iemand die het je even een beetje uitlegt, is alle begin moeilijk.
Maar echt, Ableton Live is helemaal niet zo moeilijk, als je even doorhebt hoe het in elkaar steekt.
Al op YouTube gezocht?

En als je bekend bent met Cubase, waarom neem je dat dan niet weer?

[edit] In december 2024 stelde je een vergelijkbare vraag; ben je daarmee al wat verder gekomen?

Klopt! (niet verder meegekomen)Nu zat er een probeer versie bij Keylab III, dus dacht ik......daar gaan we weer.....
Dank voor je reactie, ik probeer verder te rommelen.....
(ik had op een gegeven moment een stukje opgenomen, maar geen idde waar de "track" te vinden was....)

Vreemd (voor mij) allemaal....Rob

Laatst gewijzigd:
Klopt! (niet verder meegekomen)Nu zat er een probeer versie bij Keylab III, dus dacht ik......daar gaan we weer.....
Dank voor je reactie, ik probeer verder te rommelen.....
(ik had op een gegeven moment een stukje opgenomen, maar geen idde waar de "track" te vinden was....)

Vreemd (voor mij) allemaal....Rob
Bij mijn (betaalde) versie van Ableton zit een ingebouwde helpfunctie bij elke knop en fader. Bojna gern manusl meer nodig. Dit itt Presonus Studio Live

Elke daw zal in het begin niet makkelijk zijn omdat de mogelijkheden eindeloos zijn en er veel op je afkomt.
Elke daw heeft van die beginner tutorials, volg die en oefen er mee, hoe vaker des te makkelijker ga je je weg vinden en nog niet genoemd maar chatGTP kan je als hulp in het begin goed helpen, stel je vraag zo goed mogelijk zoals bijv "wat moet ik doen om in Ableton een plugin te laden en een spoor op te nemen" en je krijgt een soort opsomming van de dingen die je moet doen, heel makkelijk, hier het antwoord;

Om een VST of plugin in Ableton Live te laden en op te nemen, volg je deze stappen.

1. Plugin installeren en mappen instellen
    • Installeer de VST of AU plugin op je computer via de installer van de fabrikant.
    • Open Ableton Live en ga naar Instellingen (Preferences).
    • Klik op het tabblad Plugins / Bestanden (Plug-ins).
    • Zet de schakelaar bij Gebruik VST2/VST3/AU-systeemmap aan, of kies een Aangepaste map (Custom Folder) waar jouw plugins staan.
    • Klik op Scannen (Rescan) zodat Ableton de plugin herkent.

2. De plugin laden in je project
    • Ga in de browser aan de linkerzijde van Ableton naar het kopje Plug-ins.
    • Zoek de naam van jouw VST of plugin op.
    • Sleep de plugin naar een MIDI-track (voor virtuele instrumenten) of een Audio-track (voor effecten).
    • De plugin verschijnt nu onderaan in de Device View.

3. Opnemen in Ableton
    • Zorg dat de Arm-knop (het ronde rode knopje onderaan de track) brandt om de track op te nemen.
    • Schakel de In/Out sectie in als deze niet zichtbaar is (via het I/O knopje rechts).
    • Kies bij een MIDI-track jouw MIDI-keyboard als invoer, of teken noten in een MIDI-clip.
    • Druk op de grote rode opnameknop bovenaan in Ableton (of druk op F9 / spatie) om de opname te starten en te spelen.

Wil je weten hoe je een specifiek type plugin (zoals een synth of een vocale effect-plugin) instelt, of loop je ergens vast bij het scannen?

Iedereen gaat nu natuurlijk zijn favoriete daw aanprijzen. Maar in principe is elke daw goed. Het ligt er wel een beetje aan wat je er mee wil doen welke muzieksoort. Wil je veel plugins erbij hebben. Wat heb je er voor over (prijs). Enz

Wil je ooit live optreden? Ja? Dan Ableton leren. Heb je geen ambities om live op te gaan treden dan kan je alle andere daw’s gebruiken. Bedenk dat live ook de duurste van alle daw’s is wellicht.

Ik gebruik zelf live al jaaaaaaaren maar als ik op nieuw zou beginnen zou ik voor Logic gaan, gewoon omdat het lekker cheap is.

Wat zijn je verwachtingen van het Arturia keyboard? Wil je dat enkel gebruiken met een DAW, of standalone, of met andere hardware?

Kies er een en bijt je vast. Niks mis met Ableton, veel gebruikt. Als ik één tip mag geven: koop geen extra plugins, gebruik wat er in zit, en update niet als er een verse versie komt. Allemaal niet nodig en berg geld uitgespaard.
Met wat geluk koop je de software 2ehands ook. Ik heb ableton al 15 jaar en gebruik er 3% van wat er in zit.

@robbie50

Ableton Live heeft, vrij letterlijk, twee gezichten - Session View en Arrangement View (te wisselen met tab, of de twee knopjes rechts bovenin). Arrangement View zal waarschijnlijk het meest comfortabel voor je zijn, als je van Cubase af komt. Da's het scherm dat "gewoon" van links naar rechts gaat. Misschien dat dat scheelt.

Ik heb ze bijna allemaal gehad en ik zou na 25 jaar zeggen: Live voor dance/elektronisch. En ik denk Reaper voor lineaire, pop-achtige muziek. Reaper is waarschijnlijk wat lastiger te leren, maar de DAW werkt als een trein en is enorm stabiel.

Wat Klinkske zegt sluit ik me aan: Live heeft standaard veel goede plugins. En je hebt ook niet de laatste versie van het programma nodig. Ik werk met Live 10 standaard en die heb ik voor 100 euro van iemand overgenomen. Ik mis niets.

DANKJULLIEWEL!!!

Wat een hoop reacties, geweldig......
Wat ik eigenlijk wil is het volgende......."vroeger" maakt ik met mijn bandrecorder een opname van mijn gitaar spel, vervolgens (via sound on sound (akai recorder))nam ik een stukje ritme eroverheen op, dan een beetje bas een stukje synthesizer (mono E-pro spirit) erbij en "klaar".
Dit zelfde wil ik nu met mijn PC, maar dan in sporen......Ik dacht dat ik met Cubase wel eens geprobeert heb om de sounds uit mijn DX21 op de PC te krijgen en zo weer een "nummer" te kunnen maken....in het stadium van midi files ben ik blijven steken en afgehaakt.

Eigenlijk zou ik mij oudere synths allemaal in een spoor willen hebben en de sounds van deze synths. gewoon in mijn "muziekwerkje" (ik durf het geen composities te noemen) willen gebruiken.....
Mijn polybrute heeft genoeg mooie bruikbare geluiden dan er nodig zijn.....Dus niet té veel "poespas"
Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.

Ik print alle reacties uit en ga deze uitproberen, misschien kom ik uiteindelijk tot het doel wat ik wil/zoek.....

Nogmaals: DANK!

Ik zou dan eerder kijken naar een goede en uitgebreide looper om dit spontaan en live te doen, in plaats van een zaaddodende DAW op een schermpje.

Ik denk dat robbie iets meer vrijheid wil hebben dan de oude sound on sound methode. Ik heb mijn meeste werkje afgemaakt met een Tascam 244 portastudio (4 track cassette). Inderdaad, klaar in een paar minuten. Maar dan kon je later niet veel meer veranderen als je een tussenmix naar een spoor gebounced had om zo meer dan 4 partijen op te nemen. Daar zijn DAWs natuurlijk heel geschikt voor. Loopers minder. Maar het gaat wel ten koste van je zaadkracht, idd

Ik kan Luna van Universal Audio aanraden als "bandrecorder". Is gratis dus je kunt het gewoon uitproberen. Wat mij betreft een stuk fijner dan Reaper bv.

DANKJULLIEWEL!!!

Wat een hoop reacties, geweldig......
Wat ik eigenlijk wil is het volgende......."vroeger" maakt ik met mijn bandrecorder een opname van mijn gitaar spel, vervolgens (via sound on sound (akai recorder))nam ik een stukje ritme eroverheen op, dan een beetje bas een stukje synthesizer (mono E-pro spirit) erbij en "klaar".
Dit zelfde wil ik nu met mijn PC, maar dan in sporen......Ik dacht dat ik met Cubase wel eens geprobeert heb om de sounds uit mijn DX21 op de PC te krijgen en zo weer een "nummer" te kunnen maken....in het stadium van midi files ben ik blijven steken en afgehaakt.

Eigenlijk zou ik mij oudere synths allemaal in een spoor willen hebben en de sounds van deze synths. gewoon in mijn "muziekwerkje" (ik durf het geen composities te noemen) willen gebruiken.....
Mijn polybrute heeft genoeg mooie bruikbare geluiden dan er nodig zijn.....Dus niet té veel "poespas"
Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.

Ik print alle reacties uit en ga deze uitproberen, misschien kom ik uiteindelijk tot het doel wat ik wil/zoek.....

Nogmaals: DANK!
Dan zou ik zeker geen dure daw aanschaffen. De meeste daws kunnen dit. Elke daw heeft zijn goede punten en slechte punten.

Basisversie Luna volgens mij weinig plugins.

Basisversie Ableton beperkt met 16 tracks wat minder plugins. (Staat bekend voor elektronische muziek

Reaper is 60 euro maar werkt gewoon na wegklikken opstartmenu na proefperiode. Uitgebreide daw plugins zien er basic uit. Meer rock pop georiënteerd

Harrison mixbus nu 29,95 is meer een console style geïnspireerde daw.

Dit zijn de wat goedkopere daw’s en volgens mij zijn er nog veel meer. Maar je moet net een klik met een daw workflow hebben.

Back